Fortyfikacje zamku | Budynki w Twierdza Krzyżowiec II poradnik Twierdza: Krzyżowiec II
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Fortyfikacje zamku
Ostatnia grupa budynków, która, jak poprzednio, służy w głównej mierze do zwiększania skuteczności obrony twojego zamku. W skład tej grupy wchodzą następujące budynki:
- Barykada
- Ukryte Kolce
- Hurdycja
- Klatka dla psów bojowych
- Koksownik
- Rowy ze smołą
- Wytapiarka oleju
Barykada
Koszt: 15 drewna
Funkcja: blokowanie dostępu
Barykady służą do blokowania dostępu wrogim jednostkom do danego obszaru - muszą one albo zniszczyć blokady, albo je ominąć, co można użyć do tego, by zmusić wroga do poruszania się w określony, korzystny dla nas sposób.
Barykady oferują ochronę przed atakami w zwarciu, gdyż wróg nie jest w stanie dotrzeć do twoich jednostek schowanych za barykadą, jednak nie oferują żadnej ochrony przed atakami dystansowymi.
Ukryte kolce
Koszt: 15 złota, 2 żelaza
Funkcja: śmiertelna pułapka
Ukryte kolce to ekstremalnie skuteczny mechanizm obronny, który może zdziesiątkować całą armię wroga. W odróżnieniu od Wilczych Dołów, które można było spotkać w poprzednich częściach, pojedyncza pułapka może zabić więcej jak jedną jednostkę. Ba! Pojedyncza pułapka może zabić nawet kilkanaście jednostek, jeśli tylko wrogie wojska będą w nią "wchodzić" po aktywacji, nadziewając sie na kolce. Nie licząc kilku jednostek w grze, pułapka ta zabija wszystko w ciągu ułamku sekundy. Linia, lub chociaż kilka z nich ustawionych w kluczowych miejscach (np. pod bramą) z pewnością uratuję cię nie raz. Dodatkowym atutem jest niski koszt budowy tej pułapki.
Hurdycja
Koszt: 50 drewna
Funkcja: ochrona jednostek stacjonujących na murze
Hurdycje można instalować jedynie na kamiennych murach. Po zainstalowaniu chronią one pobliskie jednostki przed wrogim ostrzałem, znacznie zmniejszając otrzymywane przez nie obrażenia. Jest to skuteczna metoda obrony, gdy nie stać cię na wybudowanie całej masy wielkich wież, a nie chcesz stracić całej armii podczas pojedynczego ataku wroga.
Niestety, hurdycja jest bardzo podatna na ataki machin oblężniczych - jeden strzał z katapulty (nie mówiąc już o trebuszach) potrafi zniszczyć osłonę.
Klatka dla psów bojowych
Koszt: 40 złota, 40 drewna
Funkcja: wypuszczanie psów bojowych, by atakowały pobliskie cele.
Klatki dla psów bojowych, tak samo jak poprzednich odsłonach gry, pozwalają ci spuścić psy na swoich wrogów. Po umieszczeniu klatki, wewnątrz zostaną umieszczone 4 psy, które zostaną spuszczone w momencie, gdy w ich pobliżu pojawi się jednostka, niezależnie od tego, czy będzie to twoja jednostka, czy wroga. Po wypuszczeniu psy atakują najbliższy cel - oznacza to, że twoje oddziały również mogą zostać zaatakowane. Dobrym sposobem spuszczania psów jest użycie do tego celu asasynów, których psy nie zaatakują.
Niestety, konstrukcja ta służy bardziej jako ciekawostka, niż użyteczna rzecz - pomimo stosunkowo niskiej ceny, psy wypuszczane z klatki zadają znikome obrażenia, szczególnie, gdy przyjdzie im się zmierzyć ze sporą grupą nieprzyjaciół, bądź z kilkoma ciężko opancerzonymi celami. Jest masa innych, lepszych rzeczy, które możesz kupić za tą cenę.
Koksownik
Koszt: 20 złota
Funkcja: ogniste strzały dla łuczników
Koksownik pozwala stojącym niedaleko niego łucznikom na podpalanie swoich strzał. Wymagane jest to, by podpalić rów ze smołą - w innym wypadku nie są oni w stanie tego zrobić. Koksowników nie da się postawić jeden koło drugiego, lecz mają dość spory zasięg (który przeczy logice). Pamiętaj, iż z koksownika nie mogą korzystać kusznicy. Jeśli nie planujesz ustawiać nigdzie rowów ze smołą, możesz zapomnieć o koksownikach.
Rowy ze smołą
Koszt: 6 smoły
Funkcja: pozwalają podpalić połacie terenu
Rowy ze smołą to zmora każdego, kto grał we wcześniejsze części Twierdzy - po podpaleniu obejmują spory obszar, zadając przy tym ogromne obrażenia (większość jednostek spłonie w ciągu kilku sekund). Rowy ze smołą są niewidoczne dla przeciwnika, dlatego łatwo jest ustawić w ten sposób pułapkę. Możesz także użyć rozstawić je w kluczowych miejscach, np. w wąskim przesmyku.
Niestety, mimo skuteczności rowów, sama gra ogranicza ich funkcjonalność - na każdej mapie masz ściśle wydzielony obszar (w kształcie kwadratu) wokół swojej siedziby, gdzie możesz budować budynki wojskowe (a w tym właśnie rowy). Jeśli chcesz wybudować je przed murem, tak by atakujący żołnierze spłonęli, będziesz musiał poświęcić część tego obszaru, budując węższy mur. W innym wypadku nie będziesz w stanie postawić smolnych rowów. Uważaj też, by nie stawiać ich blisko siebie (6-7 kratek powinno wystarczyć), gdyż jeden rów może zająć się od drugiego.
Wytapiarka oleju
Koszt: 100 złota, 3 chłopów
Funkcja: produkcja wrzącego oleju
Wytapiarka oleju pozwala ci na wytwarzanie wrzącego oleju. Do tego będziesz potrzebował smoły, którą możesz wydobyć z mokradeł. Po ustawieniu budynku i dobiegnięciu co niego chłopów, zaczną oni maszerować do składu i z powrotem, napełniając kocioł smołą, aż wytworzą wrzący olej. Następnie będziesz mógł wziąć dwóch z nich i użyć do wylania oleju - taszczą oni ze sobą sporej wielkości kocioł, który mogą opróżnić na głowy nie spodziewających się niczego wrogów.
Działa to w ten sam sposób co smolny rów, po trafieniu weń ognistą strzałą - skutkuje to kilkunasto sekundowym pożarem, który zadaje spore obrażenia. Po wylaniu oleju z kotła inżynier wraca do wytapiarki, by na nowo go napełnić. Inżynierów najlepiej ustawiać na wysokich wieżach, co umożliwi im wylanie oleju na spory dystans.