Teoria | Bitwa na morzu | SHOGUN 2 - Zmierzch Samurajów poradnik Total War: SHOGUN 2 - Zmierzch Samurajów
Ostatnia aktualizacja: 2 września 2019
Teoria
Starcia morskie w Zmierzchu samurajów bardzo przypominają te znane z Empire czy Napoleona. Wprawdzie tym razem nie dowodzimy żaglowcami tylko jednostkami o napędzie parowym, to jednak analogie do wcześniejszych części serii są jak najbardziej odczuwalne. Oczywiście dzieje się tak za sprawą broni palnej i naprawdę solidnego kalibru.
Tym razem jednak artyleria pokładowa stała się o wiele bardziej skuteczna, efektywna, operująca sporym zasięgiem i będąca w stanie bardzo szybko posłać na dno nawet najlepsze jednostki. Dodatkowo na arenę wpłynęły wojenne pancerniki, które poza potężnymi działami dysponują mocnym kadłubem oraz różnego rodzaju pociskami.
W grze występują niejako dwa rodzaje podziału floty wojennej: ze względu na typ oraz konstrukcję kadłuba.
TYPY STATKÓW
OKRĘTY LEKKIE | OKRĘTY ŚREDNIE | OKRĘTY CIĘŻKIE |
Kanonierka | Korweta | Fregata |
Kuter torpedowy | Pancernik | |
RODZAJE KADŁUBA
KADŁUB DREWNIANY | KADŁUB MIEDZIOWANY | KADŁUB ŻELAZNY |
Kanonierka | Korwety miedziowane klas Kaiten, Kanko Maru, Kanrin Maru, Kasuga | Korwety opancerzone klas Kaiten, Kanko Maru, Kanrin Maru, Kasuga |
Kuter Torpedowy | Fregata miedziowana klasy Kaiyo Maru | Fregata opancerzona klasy Kaiyo Maru |
Korwety drewniane klas Kaiten, Kanko Maru, Kanrin Maru, Kasuga | Okręty pancerne klas Warrior, L'ocean, Roanoke, Kotetsu | |
Fregata drewniana klasy Kaiyo Maru |
DOSTĘPNOŚĆ
PRZYSTAŃ | PORT | PORT WOJSKOWY | SUCHY DOK | DZIELNICA HANDLOWA |
Kanonierka Kuter Torpefdowy Korweta drewniana klasy Kaiten | Korweta drewniana klas Kaiten, Kanko Maru, Kanrin Maru, Kasuga Fregata drewniana klasy Kaiyo Maru | Korweta miedziowana klas Kaiten, Kanko Maru, Kanrin Maru, Kasuga Fregata miedziowana klasy Kaiyo Maru | Korwety opancerzone klas Kaiten, Kanko Maru, Kanrin Maru, Kasuga Fregata opancerzona klasy Kaiyo Maru Pancernik klasy Kotetsu | Pancernik klasy Warrior, L'ocean, Roanoke |
WYMAGANIA
OKRĘTY MIEDZIOWANE | OKRĘTY OPANCERZONE I PANCERNIK KLASY KOTETSU | PANCERNIKI KLASY WARRIOR, L'OCEAN, ROANOKE | Kuter torpedowy |
Port wojskowy
| Suchy dok
| Dzielnica handlowa
| Przystań
|
Miedziowanie | Żelazowanie | Sprawy zagraniczne | Ulepszenie torped |
Żelazo |
Elementem różnicującym okręty w obrębie tej samej klasy jest jedynie rodzaj pancerza oraz koszty zarówno zakupu jak i utrzymania takiej jednostki. Oczywiście podstawowy zestaw marynarki wojennej można osiągnąć posiadając ledwie zwykły Port. Trzeba przyznać, że przez większość kampanii (jeśli nie całą) można swą walkę na morzu bezproblemowo opierać o jednostki niższego szczebla, czyli o te niedysponujące wzmocnieniami miedziowymi czy żelaznymi. Przeciwnik komputerowy nie jest specjalnie zainteresowany inwestowaniem w coraz lepsze jednostki pływające. Dla nas to bardzo dobra wiadomość. Z dwóch powodów.
Po pierwsze w ten sposób będzie się dla nas liczyć tylko przewaga liczebna w ewentualnym starciu.
Po drugie, wystarczy, że opracujemy technologię Miedziowania, wybudujemy z dwa Porty wojskowe i raczej żadna obca flota nie będzie stanowić dla nas zagrożenia. Nawet jeśli podczas bitwy to wróg będzie mieć przewagę liczebną, to i tak to nasza flota wyjdzie z niej zwycięsko. Po prostu - miedziowane wzmocnienie nie pozwoli na szybkie zniszczenie statku. Tym bardziej żelazowe. Tutaj nasze statki będą pływającymi puszkami, dla których wątłe jednostki komputerowego przeciwnika nie będą stanowiły absolutnie żadnego zagrożenia.
ZESTAWIENIE PARAMETRÓW OKRĘTU TEJ SAMEJ KLASY W KONTEKŚCIE RÓŻNEGO KADŁUBA
KORWETA DREWNIANA KLASY KAITEN | |
KORWETA MIEDZIOWANA KLASY KAITEN | |
KORWETA OPANCERZONA KLASY KAITEN |
Ta sztuka jednak pociąga za sobą długi czas realizacji. Sporo pór roku upłynie zanim opracujemy odpowiednie technologie, oddamy do użytku Suchy dok i zwodujemy pierwszego opancerzonego potwora. Jednak istnieje droga na skróty. Port handlowy, po opracowaniu technologii Sprawy zagraniczne, będzie mógł być zamieniony na Dzielnicę handlową jednego z trzech Zachodnich mocarstw. Oczywiście tym sposobem ominiemy całą zabawę z wynajdywaniem Miedziowania, Żelazowania, budowy Portu wojskowego, Suchego doku i od razu przywalimy z grubej rury, pozwalając sobie na zwodowanie najpotężniejszych okrętów w grze.
Rzecz jasna jest tylko jeden minus - koszty werbunku i utrzymania tych pancerników. Najtańszy z nich, amerykański Roanoke kosztuje jedyne 7200; najdroższy, brytyjski Warrior - 18000! Jednak uważam, że warto sobie pozwolić chociaż na jedną taką jednostkę. Te pancerniki to pływające bunkry. Są bardzo wytrzymałe, dysponują druzgocącą siłą ognia, niezwykle dużym zasięgiem ostrzału. Poza kosztami ich wadami są mała prędkość oraz zwrotność.
Tutaj zestawienie podstawowych (bez bonusów, doświadczenia itp.) statystyk Zachodnich pancerników.
ROANOKE
L'OCEAN
WARRIOR
Dla porównania z czym ma się do czynienia warto przyjrzeć się najlepszym, japońskim statkom w grze.
Fregata opancerzona klasa Kaiyro-Maru | |
Okręt pancerny klasy Kotetsu | |
Generalnie przedstawione statystyki pięciu ciężkich okrętów są do siebie zbliżone, jednak z dwoma wyjątkami: pancerzem oraz ceną. W tym kontekście zachodnie pancerniki daleko odbiegają od swych japońskich odpowiedników.
Za to całą piątkę łączy niezwykle mała zwrotność (najniższa w grze). Widać zatem, że mamy do czynienia z "pływającymi bunkrami", które w czasie bitwy powinniśmy traktować analogicznie do baterii artylerii na lądzie.