Armia nowoczesna - Kawaleria | Bitwa na lądzie | SHOGUN 2 - Zmierzch Samurajów poradnik Total War: SHOGUN 2 - Zmierzch Samurajów
Ostatnia aktualizacja: 2 września 2019
Kawaleria
Tutaj podobnie jak w przypadku artylerii. Zawsze staraj się by szwadrony kawalerii walczyły razem w jednym miejscu.
Oczywiście wszystko jest zależne od ilości tej formacji w Twoich szeregach. Ponownie liczba czterech oddziałów to podstawa. Rozstawianie konnicy na obu skrzydłach ma sens, gdy liczba takich oddziałów wynosi minimum sześć. Jak wiadomo kawaleria jest bardzo mobilną formacją. Przez większą część kampanii najlepiej stosować tę dysponującą bronią białą, czyli wykorzystująca premię do szarży i walczącą w zwarciu. Z czasem, po opracowaniu konkretnych technologii w nasze szeregi powinna wkroczyć kawaleria z bronią palną: Kawaleria z rewolwerami oraz Kawaleria z karabinkami.
Kawaleria z karabinkami | Kawaleria z rewolwerami |
Przenigdy nie stosuj kawalerii do złamania szyku przeciwnika. To nie średniowiecze. Frontalny atak nie wchodzi w grę. Wróg może dysponować włóczniami i Twoja szarża rozbije się o najeżone groty a reszty zniszczenia dokonają karabiny oponenta. Konnica powinna być trzymana w odwodzie, powinna czekać na stosowną okazję do wsparcia piechoty, zadania ostatecznego ciosu lub zajęcia się artylerią przeciwnika (oczywiście mowa o ataku oskrzydlającym a nie frontalnym). Rzeczone wsparcie powinno polegać na pomocy w przełamaniu wrogiego szyku.
Jeżeli widzimy, że nasze oddziały bohatersko biją się w zwarciu a jednocześnie zauważamy, że szala zwycięstwa nie potrafi szybko przechylić się na naszą stronę, wówczas wpuszczamy konnych. Już sama ich obecność rujnuje morale wroga. Gdy zrobią swoje, możemy ich natychmiast wycofać i przegrupować lub puścić w pościg za uciekającym odziałem wroga. Na to ostatnie rozwiązanie możesz sobie pozwolić w końcówce bitwy, gdy już widzisz, że Twoje zwycięstwo jest jedynie kwestią czasu lub gdy udało się Tobie rozbić wrogą armię na pomniejsze oddziały nie mogące wspierać się nawzajem.
Również kawalerię z powodzeniem możesz stosować do unicestwienia wrogich oddziałów uderzeniem z flanki lub po wcześniejszym okrążeniu linii przeciwnika, np. po uprzednim wyeliminowaniu artylerii (którą komputer prawie zawsze zostawia osamotnioną na swych tyłach.
Znów na pierwszym planie nasza konnica. W oddali widać czarne sztandary wroga. Za chwilę nastąpi szarża na flankę przeciwnika
Do bitew zawsze najlepiej brać konnych dysponujących szablami. Raz, że mają spory bonus do szarży, a tym samym świetnie radzą sobie w kłębowisku piechoty przeciwnika, a dwa wbijając się z impetem we wrogie formacje skutecznie wiążą przeciwnika nie dając mu szansy na ewentualną ucieczkę. Konnica powinna służyć Tobie tylko i wyłącznie jako wsparcie dla właściwych sił czyli piechoty - pomoc w rozbiciu obcej formacji, atak z flanki, oskrzydlenie i odcięcie drogi ucieczki przeciwnikowi. Tak powinny wyglądać zadania poprawnie użytej kawalerii.
Przenigdy nie atakuj, ani nawet nie staraj się pomóc w rozbiciu, pieszych oddziałów z włóczniami, szczególnie Kachi z yari. To spece od błyskawicznego zmiażdżenia oddziałów konnych. Do eliminacji "włóczników" służy piechota z karabinami, artyleria czy strzelcy konni, czyli formacje atakujące na odległość. Wszelkiej maści konnicę wyposażoną w broń palną używaj jako osłonę dla własnej artylerii oraz wsparcie dla piechoty. Z kolei Kawaleria z szablami idealnie się nadaje do eliminacji formacji łuczniczych.