Uszkodzenia poradnik TOCA Race Driver 3
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Rozpadające się bolidy, odpadające spojlery oraz gnące się blachy od zawsze były solą serii ToCA... Najnowsza odsłona gry jest pod tym względem nie gorzej dopracowana. Solidny "dzwon" niemal zawsze oznacza zakończenie zawodów na ostatniej lokacie, a nierzadko ich finał bez zdobycia jakiegokolwiek punktu. Różnicowanie uszkodzeń jest spore, więc przedstawiamy je możliwie szczegółowo, dodając, jak ich uniknąć. Zakres defektów jest dosyć rozpięty. Żółta ikona oznacza, że szkody są niewielkie, natomiast ciemnoczerwona oznacza stan krytyczny danego podzespołu. Jeżeli wyścig liczy kilkanaście okrążeń, warto udać się do boksu 6 na naprawę. Przymusowy postój to tylko pozorna strata czasu. Po dokonaniu napraw auto będzie dużo szybsze, więc systematycznie będziesz nadrabiał czas spędzony na pitstopie. Przy okazji warto również dotankować paliwa, by nie wracać do boksu.
Silnik
Jeden z najważniejszych podzespołów psuje się dosyć łatwo. Największe zagrożenie stanowią oczywiście kolizje z innymi autami lub elementami krajobrazu. Zniszczenia są wówczas wprost proporcjonalne do siły uderzenia. Gracze agresywnie traktujący samochód również szybko przyczynią się do jego zniszczenia, ponieważ ciągłe utrzymywanie obrotów w górnym zakresie prowadzi do jego przegrzewania. Końcowym stadium tej sytuacji jest białawy dym spod maski - gdy zmieni kolor na czarny, pozostaje już tylko restart... Użytkownicy manualnych skrzyń biegów mogą doprowadzić do zniszczenia silnika poprzez brutalne redukowanie przełożeń podczas hamowania. O wiele trudniejsze, aczkolwiek możliwe, jest uszkodzenie motoru podczas lądowania po długim skoku, ewentualnie podczas ścinania zakrętu. Efektem usterek jest oczywiście spadek osiągów maszyny.
Skrzynia biegów
Szkodzi jej niemal to samo, co silnikowi - kolizje, brutalne redukowanie biegów, skoki, ścinanie zakrętów... Grający przy użyciu manualnej skrzyni biegów wraz z pedałem sprzęgła muszą pamiętać, iż nieużywanie sprzęgła prowadzi do zniszczeń. Efektem jest pogorszenie osiągów, "wypadanie" biegów - czyli samowolne przełączanie na luz oraz zmiany biegów na inne bez wiedzy kierowcy. Skrzynia w agonalnym stanie uniemożliwia wybranie kilku przełożeń, co sprawia, że np. z "4" trzeba od razu przełączać na "6", co ma oczywisty wpływ na dynamikę.
Zawieszenie
Podwozie jest kluczowym elementem, ponieważ jego usterki prowadzą do znacznie gorszego zachowania się aut. Podniszczone zawieszenie sprawia, że samochód łatwo wpada w niekontrolowane poślizgi, buja się na zakrętach oraz wykazuje zwiększoną tendencję do dachowania. Aby zawieszenie dotrwało w całości aż do mety, należy unikać kolizji, agresywnych skoków oraz ścinania zakrętów po poboczu.
Układ kierowniczy
Przekładnię kierowniczą można zniszczyć w zasadzie tylko przez różnego rodzaju kolizje. Skoki właściwie jej nie szkodzą. Efektem uszkodzeń jest mniej precyzyjne zachowanie się pojazdu, pojawiają się większe luzy na kierownicy, co utrudnia pokonywanie zakrętów oraz kontrowanie poślizgów. Samochód z krytycznie zniszczonym układem kierowniczym właściwie nie skręca, zaś sterownością przypomina barkę...
Felgi
Koła okazują się stosunkowo łatwe do zepsucia - nie lubią skoków, ścinania zakrętów oraz oczywiście kolizji. Efektem zniszczeń są coraz większe wibracje, w jakie wpada pojazd oraz zmniejszająca się sterowność. Skrajne uszkodzenia mogą zakończyć się odpadnięciem koła.
Opony
"Gumy" ulegają przegrzewaniu oraz ścieraniu. Wpływ na taki stan rzeczy ma oczywiście ostra i bezkompromisowa jazda. Ogumienie o najbardziej miękkiej mieszance w rękach "kata" może w skrajnym przypadku wytrzymać kilka okrążeń! Wraz ze zużywaniem się gum spada przyczepność. Ostateczną fazą agonii umęczonej opony jest efektowny "wystrzał". Przychodzi wówczas podróżować na feldze, co nie jest ani bezpieczne, ani skuteczne...