Poradnik do gry - Podstawy zabawy... poradnik TOCA Race Driver 3
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Menu, ustawienia, itd.
Po przebrnięciu przez intro, stworzeniu profilu - co w przypadku PS2 pochłania 209 kB na karcie pamięci, natomiast ze względu na dysk twardy nie stanowi zmartwienia dla posiadaczy Xboxa oraz PC - trafiasz do głównego menu. Warto wybrać się do "Opcji" (Options), aby skonfigurować ustawienia gry w możliwie optymalny sposób. Wędrówkę po meandrach ToCA polecam rozpocząć od sekcji "Kierowanie" (Driving Options).
Symulacja zawodowa (Pro-Simulation)
Opcja symulacji zawodowej oraz jej trzy podpunkty wyglądają zachęcająco, jednak powinni się na nie skusić jedynie zaprawieni w bojach wyścigowcy...
Pułapki żwirowe (Gravel traps)
Pułapki to nic innego, jak żwirowe fragmenty pobocza umieszczone przy trudniejszych zakrętach, aby zabezpieczyć bolid przed uderzeniem w bandę z wielkim impetem. Sypki grunt błyskawicznie spowalnia samochód, toteż jeżeli auto ma niskie zawieszenie i napęd tylko na jedną oś, powrót na trasę może okazać się niemal niemożliwy - określenie tych zdradliwych miejsc mianem "pułapki" nie jest więc przypadkiem...
Wspomaganie (Handling)
Ciekawie zapowiada się również wspomaganie, które jest domyślnie wyłączone. Zamiana czerwonego "krzyżyka" na zielonego "ptaszka" diametralnie zmieni oblicze ToCA. Codemasters z ekonomicznie oczywistych powodów założyli bowiem, że lepiej, aby gracze, którzy rozpoczynają rozgrywkę bez grzebania w menu, mieli ułatwione zadanie. W końcu mało kto ucieszy się z rozrywki przyprawiającej o siwe włosy na głowie...
Niemniej, osobiście od razu polecam uaktywnienie parametru wspomagania, dzięki czemu ToCA Race Driver 3 staje się bardziej zbliżona do kultowych poprzedników. Dopiero wówczas pojawia się prawdziwa przyjemność z jazdy. Jaką satysfakcję może dać bowiem pomykanie samochodem, który trzyma się na drodze dzięki elektronice? Praktycznie żadną... Jeżdżąc w uproszczonym trybie fizyki - przy odrobinie wprawy - można pokonywać zakręty bez używania hamulca! Jeżeli do tego dodamy koła, które nie blokują się podczas hamowania oraz wyjątkowo przewidywalne zachowanie auta, widać jak na dłoni, że zabawa jest wówczas średnich lotów.
W trybie realistycznej fizyki wszystko się zmienia. Skuteczne ruszenie z miejsca wymaga opanowania, zaś hamowanie i pokonywanie zakrętów to walka, nie wspominając o rywalizacji z oponentami... Pojazdy stają się o wiele mniej stabilne, wpadnięcie bocznym poślizgiem na trawę bardzo często kończy się dachowaniem... Jak odnosić sukcesy w tych warunkach, podam w dalszej części solucji.
Uszkodzenia (Damage)
Dla wyścigowych maniaków przepustką do raju jest uaktywnienie parametru odpowiadającego za wzrost realizmu uszkodzeń. Dopiero wówczas samochód zaczyna przypominać prawdziwy, tj. najzwyczajniej w świecie rozsypuje się podczas wypadków oraz brutalnego prowadzenia. Czy warto się pokusić o pełny realizm gry, każdy musi zadecydować sam. Mogę jedynie dodać, że nawet lekkie wpasowanie się w konkurenta przy włączonych uszkodzeniach oznacza zdemolowanie zawieszenia, kół, a nierzadko silnika, zaś solidny dzwon równa się końcowi wyścigu lub rozpoczęciem go od nowa.
Opcje kontrolera (Controller Options)
Proponuję również przyjrzeć się konfiguracji kontrolera, a przede wszystkim zakładce "Zaawansowane" (Advanced), gdzie można dokonać wykalibrowania posiadanego kontrolera. Trzeba bowiem pamiętać, iż każdy pad oraz kierownica na nieco inną wrażliwość na molestowanie przycisków i przełączników. Dzięki kalibracji jest możliwe wykorzystanie ich pełnego zakresu ruchu.
Codemasters założyli pewien margines bezpieczeństwa. Toteż nawet posiadacze mocno wyeksploatowanych manipulatorów nie będą mieli problemów ze skuteczną jazdą. Niemniej, proponuję dokonanie następujących modyfikacji: pomarańczowe pole ustawiamy na wartości maksymalne, natomiast dla czarnego paska wybieramy wartość równą 0. Na skutek takiego zestrojenia parametrów każdy z guzików/pedałów, zareaguje już po najmniejszym muśnięciu, natomiast maksymalne dodanie gazu będzie możliwe dopiero po mocnym dociśnięciu przycisku. Jak łatwo wydedukować, zwiększa się wówczas zakres pomiędzy skrajnymi wartościami, co ułatwia płynne prowadzenie pojazdu, np. dohamowywanie na zakrętach. Podobnie ma się rzecz z układem kierowniczym - jeżeli zakres wychyleń będzie większy, kontry będą bardziej płynne, natomiast wchodzenie w łagodne zakręty będzie łatwiejsze do wykonania.
Internet (Network)
Planujący zabawę on-line mogą od razu zajrzeć do zakładki "Internet", gdzie należy ustawić parametry posiadanego łącza.
Na tym kończymy wędrówkę po najważniejszych opcjach. Rozgryzienie innych pozostawiam Waszej intuicji - wszak ustawienia tyczące się dźwięku są oczywiste...