Songs of Conquest: Wojsko i bitwy Songs of Conquest - poradnik, porady
Wygrywanie bitew jest ważną częścią gry Songs of Conquest. W poradniku znajdziecie wskazówki na temat rozgrywania walk. Dowiecie się też o zarządzaniu armią, dzieleniu oddziałów oraz przejmowaniu i obronie osad.
Ostatnia aktualizacja: 29 maja 2024
Na tej stronie poradnika do Songs of Conquest poruszamy tematy dowodzenia armiami oraz staczania bitew. Opracowaliśmy praktyczne porady na temat wygrywania walk i stosowania właściwych zagrań taktycznych. Znajdziecie też przydatne informacje m.in. o dostosowywaniu składu armii, oblężeniach miast oraz obronie osad, które znajdują się pod kontrolą Waszej frakcji.
- Najważniejsze informacje o armiach
- Dzielenie oddziałów
- Przenoszenie oddziałów
- Bitwy
- Obrona osad
- Zdobywanie osad i oblężenia
Najważniejsze informacje o armiach
- Wojsko to najważniejszy zasób w grze i każdy bohater w grze ma swoją osobną armię. Nowych żołnierzy możecie rekrutować na różne sposoby i zestawiliśmy je na stronie Werbunek i ulepszanie oddziałów.
- Maksymalna liczba oddziałów składających się na armię danego powiernika zależy od jego umiejętności Dowodzenie, którą możecie ulepszać podczas awansów na kolejne poziomy. W ramach danego oddziału macie maksymalną dozwoloną liczbę jednostek (np. 30 łuczników). Możecie ją zwiększać za pomocą odpowiednich technologii. Oba te tematy dokładniej opisaliśmy na stronie FAQ Jak powiększyć armię bohatera?.
- Każda jednostka opisana jest statystykami i możecie je przeglądać najeżdżając kursorem na ich portrety (przykład na obrazku) lub odnajdując je w kodeksie. Zwracajcie szczególną uwagę na esencje powiązane z danym typem jednostki (może ona generować punkty tych esencji podczas bitew) oraz na obrażenia i siłę ataku.
Dzielenie oddziałów
- Możecie zarządzać swoimi oddziałami i dzielić je na mniejsze grupy. W tym celu wystarczy przeciągnąć jednostkę na puste miejsce w armii (lub na miejsce oddziału tego samego typu). Pojawi się wtedy karta pozwalająca wybrać sposób przeniesienia (wszystkich lub równy podział).
- Taki zabieg spowoduje, że oddział będzie mieć mniejszą siłę, ale podwoi generowanie esencji (pozyskujecie ją nie od liczby żołnierzy, a od liczby oddziałów). Ma to również sens w przypadku walki z bardzo silnym przeciwnikiem, który może wybić cały oddział jednym atakiem. Można wtedy stracić jedynie część oddziału, a nie cały za jednym zamachem, jednocześnie sprawiając, że przeciwnik straci rundę. To poświęcenie, które jest czasami konieczne.
Przenoszenie oddziałów
- Wojskiem można się również dzielić z innymi powiernikami, a nawet osadami. Jeżeli chcecie połączyć dwie armie, to wystarczy wejść między nimi w interakcję i przenieść (przeciągając) interesujące Was jednostki od jednego powiernika do drugiego. Ponadto możecie przetransferować całą armię, za pomocą znajdujących się u dołu strzałeczek.
- Warto pamiętać, że powiernik nie może zostać bez wojska. Zawsze musi mieć przynajmniej jednego żołnierza.
- Dobrym zagraniem taktycznym może być oddelegowanie słabszego powiernika do dostarczania wojsk głównemu bohaterowi. Może on podróżować po miastach oraz innych lokacjach z opcją rekrutacji jednostek, powracać z nimi do głównej postaci i je przenosić.
Bitwy
- Bitwę może rozpocząć zbliżenie się do wrogiej armii, wrogiego powiernika lub wrogiego miasta i wykonanie interakcji. Jeżeli podejdziecie odpowiednio blisko, to przed walką będziecie mogli najpierw sprawdzić orientacyjny poziom wyzwania. Jest to dość przydatne, w celu uniknięcia niepotrzebnych strat. Unikajcie atakowania pomarańczowych lub czerwonych wrogów.
- Jeżeli to wy atakujecie, to możecie się z walki wycofać. Gorzej jeżeli to Was atakują, wtedy niestety taka możliwość nie istnieje.
- Gra oferuje też opcję szybkiej bitwy. Oznacza to, że komputer przeprowadzi potyczkę automatycznie. Zalety i wady tej opcji dokładnie opisaliśmy na stronie Czy używać szybkiej bitwy?. Nie radzimy ignorować automatycznych walk, ale wybierajcie je z rozwagą.
- Przed bitwą możecie też podejrzeć przewidywany skład armii przeciwnika. Jest on wyświetlany w rogu ekranu. Nie poznacie go w 100%, ale możecie dowiedzieć się o typach jednostek. W przypadku wrogich powierników możecie też poznać ich poziom i używane esencje.
- Przed potyczką gra oferuje Wam do wglądu planszę z zarysowanym terenem starcia. W ramach niego możecie rozstawiać jednostki, ale tylko na wyznaczonych polach (w Waszym kolorze).
- Warto przyjrzeć się również polom Wysoki teren (zaznaczone na screenie powyżej). Wzgórza dają bonus do obrony i ataku. Ponadto sprawiają, że żołnierze walczący na dystans mają większy zasięg. Warto stawiać tam łuczników i inne oddziały dystansowe, szczególnie że nie muszą się tyle ruszać, co oddziały do walki wręcz.
- Po rozpoczęciu bitwy w prawym i lewym rogu ekranu możecie zobaczyć portrety powierników (o ile obie strony ich mają), ich poziomy oraz esencję, jaką posiadają.
- Jeżeli spojrzycie w Wasz górny narożnik, to obok głowy Waszego bohatera (po jego prawej) znajduje się mała strzałeczka. Oddaje ona kontrolę nad bitwą komputerowi. Jeżeli skorzystacie z tej opcji, to nie będzie już odwrotu i pozostanie Wam jedynie oglądać jak SI podejmuje decyzje za Was.
- Pod popiersiem powiernika znajdują się rekomendowane dostępne czary (na rzucenie których pozwala Wam esencja). Domyślnie są one dobierane do szybkiego dostępu automatycznie, bazując na ich sile. Możecie to jednak zmienić w ustawieniach czarów. Jeżeli chcecie zobaczyć wszystkie zaklęcia, to wystarczy nacisnąć ikonę zwoju.
- Na początku każdej rundy (czyli gdy wszystkie jednostki zakończą swoje tury), otrzymacie pasywną esencję pozwalającą na rzucanie czarów. Czerpiecie ją z umiejętności powierników, technologii oraz przejętych budynków. Ponadto na początku każdej tury dostaniecie esencję aktywnego oddziału.
- Na dole ekranu znajduje się wizualizacja kolejki ruchów z podziałem na rundy. Warto według niej planować Wasze akcje. Często dobrym pomysłem jest atak na jednostkę, która jeszcze nie wykonała swojego ruchu w rundzie i nie zasiliła puli esencji przeciwnika. O kolejności tur wojsk decyduje ich inicjatywa. W swojej turze żołnierze mogą się ruszać i atakować, ale natarcie kończy ich ruch (chyba że mają umiejętność/czar dwukrotnego ataku). Działanie inicjatywy szerzej omówiliśmy na stronie Jak zwiększać inicjatywę?.
- W prawym dolnym rogu znajduje się przycisk końca tury, gdybyście się zdecydowali na przedwczesne jej przerwanie.
- Po wybraniu jednostki dystansowej lub najechaniu na wrogą, Waszym oczom ukażą się pomarańczowe kręgi. Pokazują one zasięg ataku danego oddziału.
- Pierwszy okrąg pokazuje teren, w którym oddział jest najskuteczniejszy i najbardziej zabójczy. Drugi natomiast prezentuje maksymalny zasięg strzału, choć oddziały nie zadadzą już największych obrażeń.
- Zielona obwódka po wybraniu sojuszniczego oddziału (lub czerwona po najechaniu na wojsko przeciwnika) prezentuje zakres ruchu jednostki. Warto sprawdzać jak daleko wróg może zajść w danej rundzie. Czasami opłaca się go nieco przeczekać, aby zadać jego wojskom pierwszy cios.
Oddział, który atakuje jako pierwszy ma praktycznie zawsze przewagę, bo uszczupla pulę żołnierzy przeciwnika.
Jeżeli najedziecie na oddział wroga, to zobaczycie krwistoczerwone pola. Jest to jego strefa kontroli. Jeżeli będziecie chcieli przez ten teren przejść, bez angażowania się w walkę, to musicie być gotowi, że będzie on na nich atakował Waszą jednostkę.
Większość oddziałów po awansie (i niektóre przed) posiada również umiejętności specjalne. Są one zaznaczone jako malutkie ikony koło liczby żołnierzy. Warto się z nimi zapoznać, gdyż czasami potrafią być przydatne. Może to być np. wzmocnienie stojących w pobliżu sojuszników kosztem poświęcenia ruchu w danej rundzie.
Obrona osad
- Wcześniej omówiona mechanika dzielenia się armią działa podobnie z osadami. Wybierzcie powiernika, wejdźcie nim w interakcję z wioską i kliknijcie w zakładkę obrona. Przenieście jednostki do wolnych miejsc w osadzie lub wcielcie wcześniej pozostawione do armii powiernika. Niestety poza największymi osiedlami, garnizon osady nie daje możliwości, aby pozostawić w nim wystarczająco wojska do skutecznej obrony przed wrogim powiernikiem. Nawet jeżeli wybudujecie wieże strażnicze, które wspierają obronę.
- Zwróćcie uwagę na zielony przycisk u dołu. Pozwala on pozostawić bohatera w mieście, co da mu szansę na jego obronę. Jest to również skuteczna taktyka na walkę z silniejszą armią. Osada daje bonus w postaci struktur obronnych i wyższego terenu. Dodatkowo można wcześniej zasilić ją siłami obronnymi, co znacząco zasili Wasz potencjał bojowy.
- Polecamy w szczególności pozostawiać powierników w tych miastach, które znajdują się blisko wrogich terenów. Jest wtedy największe ryzyko, że w okolicy może pojawić się wrogi powiernik i spróbować ataku na Waszą osadę.
Zdobywanie osad i oblężenia
Głównym środkiem do osiągnięcia zwycięstwa w kampanii jest zdobywanie osad. Jeżeli osiedle jest neutralne, to wystarczy wejść z nim w interakcję. Od razu przejdzie pod Waszą kontrolę i zaczniecie czerpać z niego profity (złoto, rekrutacja jednostek, budynki).
Nieco inną kwestią jest przypadek, w którym miasto jest zajęte przez wroga. Czasami zostawia on niewielkie siły do obrony. Należy wtedy się przez nie przebić, podobnie jak dzieje się to w przypadku tradycyjnej bitwy, z tą różnicą, że wróg jest nieco lepiej okopany. Jak bardzo - to zależy od rodzaju i poziomu miejscowości.
Po podbiciu wrogiej osady pojawią się dwie (lub w przypadku twierdz 3) opcje:
- Okupacja - dostępna jest tylko dla największych twierdz i pozwala natychmiast przejąć osiedle i czerpać z niego pewne zyski. Twierdza nie staje się w pełni Wasza i nie możecie w niej budować.
- Zburzenie - równa z ziemią wrogie budynki, po wyburzeniu których osada staje się Wasza.
- Przeciągnięcie osady na swoją stronę - ta opcja powoduje w miarę pokojowe zajęcie osady z zachowaniem frakcyjnych budynków, jednakże musicie na to nieco poczekać.