Songs of Conquest: Wojsko i bitwy Songs of Conquest - poradnik, porady
Wygrywanie bitew jest ważną częścią gry Songs of Conquest. W poradniku znajdziecie wskazówki na temat rozgrywania walk. Dowiecie się też o zarządzaniu armią, dzieleniu oddziałów oraz przejmowaniu i obronie osad.
Ostatnia aktualizacja: 29 maja 2024
Na tej stronie poradnika do Songs of Conquest poruszamy tematy dowodzenia armiami oraz staczania bitew. Opracowaliśmy praktyczne porady na temat wygrywania walk i stosowania właściwych zagrań taktycznych. Znajdziecie też przydatne informacje m.in. o dostosowywaniu składu armii, oblężeniach miast oraz obronie osad, które znajdują się pod kontrolą Waszej frakcji.
- Najważniejsze informacje o armiach
- Dzielenie oddziałów
- Przenoszenie oddziałów
- Bitwy
- Obrona osad
- Zdobywanie osad i oblężenia
Najważniejsze informacje o armiach
![1 - Songs of Conquest: Wojsko i bitwy - Songs of Conquest - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/2159/1130466734.jpg)
- Wojsko to najważniejszy zasób w grze i każdy bohater w grze ma swoją osobną armię. Nowych żołnierzy możecie rekrutować na różne sposoby i zestawiliśmy je na stronie Werbunek i ulepszanie oddziałów.
- Maksymalna liczba oddziałów składających się na armię danego powiernika zależy od jego umiejętności Dowodzenie, którą możecie ulepszać podczas awansów na kolejne poziomy. W ramach danego oddziału macie maksymalną dozwoloną liczbę jednostek (np. 30 łuczników). Możecie ją zwiększać za pomocą odpowiednich technologii. Oba te tematy dokładniej opisaliśmy na stronie FAQ Jak powiększyć armię bohatera?.
- Każda jednostka opisana jest statystykami i możecie je przeglądać najeżdżając kursorem na ich portrety (przykład na obrazku) lub odnajdując je w kodeksie. Zwracajcie szczególną uwagę na esencje powiązane z danym typem jednostki (może ona generować punkty tych esencji podczas bitew) oraz na obrażenia i siłę ataku.
Dzielenie oddziałów
![2 - Songs of Conquest: Wojsko i bitwy - Songs of Conquest - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/2159/1130466750.jpg)
- Możecie zarządzać swoimi oddziałami i dzielić je na mniejsze grupy. W tym celu wystarczy przeciągnąć jednostkę na puste miejsce w armii (lub na miejsce oddziału tego samego typu). Pojawi się wtedy karta pozwalająca wybrać sposób przeniesienia (wszystkich lub równy podział).
- Taki zabieg spowoduje, że oddział będzie mieć mniejszą siłę, ale podwoi generowanie esencji (pozyskujecie ją nie od liczby żołnierzy, a od liczby oddziałów). Ma to również sens w przypadku walki z bardzo silnym przeciwnikiem, który może wybić cały oddział jednym atakiem. Można wtedy stracić jedynie część oddziału, a nie cały za jednym zamachem, jednocześnie sprawiając, że przeciwnik straci rundę. To poświęcenie, które jest czasami konieczne.
Przenoszenie oddziałów
![3 - Songs of Conquest: Wojsko i bitwy - Songs of Conquest - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/2159/1130466765.jpg)
- Wojskiem można się również dzielić z innymi powiernikami, a nawet osadami. Jeżeli chcecie połączyć dwie armie, to wystarczy wejść między nimi w interakcję i przenieść (przeciągając) interesujące Was jednostki od jednego powiernika do drugiego. Ponadto możecie przetransferować całą armię, za pomocą znajdujących się u dołu strzałeczek.
- Warto pamiętać, że powiernik nie może zostać bez wojska. Zawsze musi mieć przynajmniej jednego żołnierza.
- Dobrym zagraniem taktycznym może być oddelegowanie słabszego powiernika do dostarczania wojsk głównemu bohaterowi. Może on podróżować po miastach oraz innych lokacjach z opcją rekrutacji jednostek, powracać z nimi do głównej postaci i je przenosić.
Bitwy
![4 - Songs of Conquest: Wojsko i bitwy - Songs of Conquest - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/2159/1130466781.jpg)
- Bitwę może rozpocząć zbliżenie się do wrogiej armii, wrogiego powiernika lub wrogiego miasta i wykonanie interakcji. Jeżeli podejdziecie odpowiednio blisko, to przed walką będziecie mogli najpierw sprawdzić orientacyjny poziom wyzwania. Jest to dość przydatne, w celu uniknięcia niepotrzebnych strat. Unikajcie atakowania pomarańczowych lub czerwonych wrogów.
- Jeżeli to wy atakujecie, to możecie się z walki wycofać. Gorzej jeżeli to Was atakują, wtedy niestety taka możliwość nie istnieje.
- Gra oferuje też opcję szybkiej bitwy. Oznacza to, że komputer przeprowadzi potyczkę automatycznie. Zalety i wady tej opcji dokładnie opisaliśmy na stronie Czy używać szybkiej bitwy?. Nie radzimy ignorować automatycznych walk, ale wybierajcie je z rozwagą.
- Przed bitwą możecie też podejrzeć przewidywany skład armii przeciwnika. Jest on wyświetlany w rogu ekranu. Nie poznacie go w 100%, ale możecie dowiedzieć się o typach jednostek. W przypadku wrogich powierników możecie też poznać ich poziom i używane esencje.
![5 - Songs of Conquest: Wojsko i bitwy - Songs of Conquest - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/2159/1130466796.jpg)
- Przed potyczką gra oferuje Wam do wglądu planszę z zarysowanym terenem starcia. W ramach niego możecie rozstawiać jednostki, ale tylko na wyznaczonych polach (w Waszym kolorze).
- Warto przyjrzeć się również polom Wysoki teren (zaznaczone na screenie powyżej). Wzgórza dają bonus do obrony i ataku. Ponadto sprawiają, że żołnierze walczący na dystans mają większy zasięg. Warto stawiać tam łuczników i inne oddziały dystansowe, szczególnie że nie muszą się tyle ruszać, co oddziały do walki wręcz.
![6 - Songs of Conquest: Wojsko i bitwy - Songs of Conquest - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/2159/1130466812.jpg)
- Po rozpoczęciu bitwy w prawym i lewym rogu ekranu możecie zobaczyć portrety powierników (o ile obie strony ich mają), ich poziomy oraz esencję, jaką posiadają.
- Jeżeli spojrzycie w Wasz górny narożnik, to obok głowy Waszego bohatera (po jego prawej) znajduje się mała strzałeczka. Oddaje ona kontrolę nad bitwą komputerowi. Jeżeli skorzystacie z tej opcji, to nie będzie już odwrotu i pozostanie Wam jedynie oglądać jak SI podejmuje decyzje za Was.
- Pod popiersiem powiernika znajdują się rekomendowane dostępne czary (na rzucenie których pozwala Wam esencja). Domyślnie są one dobierane do szybkiego dostępu automatycznie, bazując na ich sile. Możecie to jednak zmienić w ustawieniach czarów. Jeżeli chcecie zobaczyć wszystkie zaklęcia, to wystarczy nacisnąć ikonę zwoju.
- Na początku każdej rundy (czyli gdy wszystkie jednostki zakończą swoje tury), otrzymacie pasywną esencję pozwalającą na rzucanie czarów. Czerpiecie ją z umiejętności powierników, technologii oraz przejętych budynków. Ponadto na początku każdej tury dostaniecie esencję aktywnego oddziału.
- Na dole ekranu znajduje się wizualizacja kolejki ruchów z podziałem na rundy. Warto według niej planować Wasze akcje. Często dobrym pomysłem jest atak na jednostkę, która jeszcze nie wykonała swojego ruchu w rundzie i nie zasiliła puli esencji przeciwnika. O kolejności tur wojsk decyduje ich inicjatywa. W swojej turze żołnierze mogą się ruszać i atakować, ale natarcie kończy ich ruch (chyba że mają umiejętność/czar dwukrotnego ataku). Działanie inicjatywy szerzej omówiliśmy na stronie Jak zwiększać inicjatywę?.
- W prawym dolnym rogu znajduje się przycisk końca tury, gdybyście się zdecydowali na przedwczesne jej przerwanie.
![7 - Songs of Conquest: Wojsko i bitwy - Songs of Conquest - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/2159/1130466828.jpg)
- Po wybraniu jednostki dystansowej lub najechaniu na wrogą, Waszym oczom ukażą się pomarańczowe kręgi. Pokazują one zasięg ataku danego oddziału.
- Pierwszy okrąg pokazuje teren, w którym oddział jest najskuteczniejszy i najbardziej zabójczy. Drugi natomiast prezentuje maksymalny zasięg strzału, choć oddziały nie zadadzą już największych obrażeń.
![Oddział, który atakuje jako pierwszy ma praktycznie zawsze przewagę, bo uszczupla pulę żołnierzy przeciwnika - Songs of Conquest: Wojsko i bitwy - Songs of Conquest - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/2159/1130466843.jpg)
- Zielona obwódka po wybraniu sojuszniczego oddziału (lub czerwona po najechaniu na wojsko przeciwnika) prezentuje zakres ruchu jednostki. Warto sprawdzać jak daleko wróg może zajść w danej rundzie. Czasami opłaca się go nieco przeczekać, aby zadać jego wojskom pierwszy cios.
Oddział, który atakuje jako pierwszy ma praktycznie zawsze przewagę, bo uszczupla pulę żołnierzy przeciwnika.
![Jeżeli najedziecie na oddział wroga, to zobaczycie krwistoczerwone pola - Songs of Conquest: Wojsko i bitwy - Songs of Conquest - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/2159/1130466859.jpg)
Jeżeli najedziecie na oddział wroga, to zobaczycie krwistoczerwone pola. Jest to jego strefa kontroli. Jeżeli będziecie chcieli przez ten teren przejść, bez angażowania się w walkę, to musicie być gotowi, że będzie on na nich atakował Waszą jednostkę.
![Większość oddziałów po awansie (i niektóre przed) posiada również umiejętności specjalne - Songs of Conquest: Wojsko i bitwy - Songs of Conquest - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/2159/1130466875.jpg)
Większość oddziałów po awansie (i niektóre przed) posiada również umiejętności specjalne. Są one zaznaczone jako malutkie ikony koło liczby żołnierzy. Warto się z nimi zapoznać, gdyż czasami potrafią być przydatne. Może to być np. wzmocnienie stojących w pobliżu sojuszników kosztem poświęcenia ruchu w danej rundzie.
Obrona osad
![8 - Songs of Conquest: Wojsko i bitwy - Songs of Conquest - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/2159/1130466890.jpg)
- Wcześniej omówiona mechanika dzielenia się armią działa podobnie z osadami. Wybierzcie powiernika, wejdźcie nim w interakcję z wioską i kliknijcie w zakładkę obrona. Przenieście jednostki do wolnych miejsc w osadzie lub wcielcie wcześniej pozostawione do armii powiernika. Niestety poza największymi osiedlami, garnizon osady nie daje możliwości, aby pozostawić w nim wystarczająco wojska do skutecznej obrony przed wrogim powiernikiem. Nawet jeżeli wybudujecie wieże strażnicze, które wspierają obronę.
- Zwróćcie uwagę na zielony przycisk u dołu. Pozwala on pozostawić bohatera w mieście, co da mu szansę na jego obronę. Jest to również skuteczna taktyka na walkę z silniejszą armią. Osada daje bonus w postaci struktur obronnych i wyższego terenu. Dodatkowo można wcześniej zasilić ją siłami obronnymi, co znacząco zasili Wasz potencjał bojowy.
- Polecamy w szczególności pozostawiać powierników w tych miastach, które znajdują się blisko wrogich terenów. Jest wtedy największe ryzyko, że w okolicy może pojawić się wrogi powiernik i spróbować ataku na Waszą osadę.
Zdobywanie osad i oblężenia
![Głównym środkiem do osiągnięcia zwycięstwa w kampanii jest zdobywanie osad - Songs of Conquest: Wojsko i bitwy - Songs of Conquest - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/2159/1130466906.jpg)
Głównym środkiem do osiągnięcia zwycięstwa w kampanii jest zdobywanie osad. Jeżeli osiedle jest neutralne, to wystarczy wejść z nim w interakcję. Od razu przejdzie pod Waszą kontrolę i zaczniecie czerpać z niego profity (złoto, rekrutacja jednostek, budynki).
Nieco inną kwestią jest przypadek, w którym miasto jest zajęte przez wroga. Czasami zostawia on niewielkie siły do obrony. Należy wtedy się przez nie przebić, podobnie jak dzieje się to w przypadku tradycyjnej bitwy, z tą różnicą, że wróg jest nieco lepiej okopany. Jak bardzo - to zależy od rodzaju i poziomu miejscowości.
![Po podbiciu wrogiej osady pojawią się dwie (lub w przypadku twierdz 3) opcje - Songs of Conquest: Wojsko i bitwy - Songs of Conquest - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/2159/1130466921.jpg)
Po podbiciu wrogiej osady pojawią się dwie (lub w przypadku twierdz 3) opcje:
- Okupacja - dostępna jest tylko dla największych twierdz i pozwala natychmiast przejąć osiedle i czerpać z niego pewne zyski. Twierdza nie staje się w pełni Wasza i nie możecie w niej budować.
- Zburzenie - równa z ziemią wrogie budynki, po wyburzeniu których osada staje się Wasza.
- Przeciągnięcie osady na swoją stronę - ta opcja powoduje w miarę pokojowe zajęcie osady z zachowaniem frakcyjnych budynków, jednakże musicie na to nieco poczekać.