Słowniczek | Jak zacząć? | Smite Smite poradnik
Ostatnia aktualizacja: 21 sierpnia 2019
Niniejszy słowniczek zawiera zwroty i skróty używane w poradniku, jak i w trakcie trwania samej rozgrywki. Poznanie ich znacznie ułatwi komunikacje w drużynie, a przede wszystkim ją przyśpieszy. Nie zawsze jest czas, aby budować składne zdania podczas trwającej walki więc skróty zdecydowanie ułatwią życie. Słowniczek, dla łatwiejszej orientacji, został stworzony w kolejności alfabetycznej.
AA (Auto Attack) - Atak automatyczny, który bohater wykona po kliknięciu PPM na cel.
AD (Attack Damage) - Obrażenia fizyczne, które nasza postać wyrządza za pomocą ataków.
AFK (Away From Keyboard) - Określenie, które używa się w momencie gdy na chwilę trzeba przerwać rozgrywkę i pozostawić postać samą sobie. Określenie to ma również negatywną formę w przypadku, gdy któryś z graczy po prostu przestaje grać, a tym samym jest AFK.
AoE (Area of Effect) - Działanie umiejętności na pewnym obszarze (np. Lodowa Nawałnica u Arthasa).
AS (Attak Speed) - Prędkość ataku bohatera.
Aura - Bonusowy efekt, który swoim działaniem obejmuje często również członków drużyny, np. aura z dodatkowym bonusem do szybkości ataku.
BG (Bad Game) - Skrótu BG używa się przeważnie po skończonej rozgrywce, aby wyrazić swoje niezadowolenie z wyniku, np. przez to, że któryś z sojuszników odłączył się od rozgrywki i cała drużyna zmuszona była grać 4 na 5.
Bot - Nazwa dolnej alejki na mapie.
BRB (Be Right Back) - Zaraz wracam.
Brush - Zarośla, które rozmieszczone są w różnych miejscach mapy.
Buff - Bonus zmieniający statystyki naszej postaci i utrzymujący się przez pewien czas, np. buff do szybkości ataku Reynara.
Build - Określone zestawienie umiejętności i przedmiotów dla danego bohatera
Burst - Zadanie ogromnej ilości obrażeń w jak najkrótszym czasie
Carry - Bohaterowie, którzy na początku rozgrywki są nieco słabsi więc wymagają wzmocnienia poprzez odpowiednią farmę i zdobywanie zabójstw
CC (Crowd Control) - Określenie to oznacza wszystkie efekty, które ograniczają kontrolę nad postacią, jak np. strach, ogłuszenie, spowolnienie, podrzucenie itd.
CD (Cooldown) - Czas schłodzenia (odnowienia się) danej umiejętności.
Daily quest - Czyli codzienne zadania, które gracz może wykonywać, aby zarobić trochę waluty w grze - favor. Po wykonaniu zadania z danego dnia następne otrzymasz dopiero w kolejnym dniu.
Def (defend) - oznacza przejście do defensywy czyli bronienie jakiegoś punktu na mapie, np. wieży lub feniksa
DC (Disconnect) - Odłączenie się z gracza z rozgrywki.
DMG (Damage) - Skrót, który oznacza zadawane obrażenia.
DoT (Damage Over Time) - obrażenia zadawane przez pewien okres czasu
Feeder - Określenie dla gracza, który feeduje ("karmi") przeciwny team poprzez ciągłe ginięcie na ich korzyść. Łączy się z tym pojęcie "Fed", czyli "Nakarmiony", które określa gracza, który ma na koncie dużą ilość zabójstw
Focus - oznacza skupienie się na konkretnym przeciwniku lub zabudowaniu, np. focus gracz XXX
Gank - Określenie na pomoc teamu w zabiciu przeciwnika. Jeśli piszemy do kogoś żeby zaatakował wroga na naszej linii to wtedy prosimy o gank.
GG (Good Game) - Skrótu GG używa się przeważnie po skończonej rozgrywce, aby podziękować przeciwnikom i sojusznikom za grę.
GJ (Good Job) - Jeśli któryś z sojuszników dobrze spisał się w którejś akcji, warto nagrodzić go krótkim GJ - Dobra Robota!
GL (Good Luck) - Skrót, którego używa się na początku rozgrywki, aby życzyć przeciwnikom i sojusznikom szczęścia w grze.
God - Bóg
HF (Have Fun) - HF używa się na początku rozgrywki, przeważnie razem z GL, aby wszyscy wyrazić nadzieję, że wszyscy będą czerpać przyjemność z gry.
Kite'owanie - Kite'ować, oznacza utrzymywać przeciwnika na dystans w taki sposób, aby nie mógł zbliżyć się na tyle do naszej postaci, aby skutecznie prowadzić wymianę.
Leaver - Określenie dla gracza, który opuścił trwającą rozgrywkę i już do niej nie wrócił.
Harass - Konsekwentne nękanie przeciwnika atakami, które mają na celu zburzenie jego morale i obniżenie paska zdrowia.
Lane - Linia, alejka, których na mapie znajdują się trzy.
MIA (Miss in Action) - Oznacza, że kogoś aktualnie nie ma na danej linii.
MID - Nazwa dla środkowej alejki na mapie.
MOUNT - Czyli wierzchowiec na którym można poruszać się po mapie.
MS (Movement Speed) - Oznacza szybkość poruszania się.
Noob - Niezbyt miłe i nadużywane określenie w stosunku do graczy, który nie potrafią zachować się w czasie gry i celowo utrudniają życie innym. Często mylone z pojęciem Newbie.
Newbie - Określenie na gracza, który dopiero rozpoczyna swoją przygodę z daną grą.
OOM (Out Of Mana) - Gracze w ten sposób informują drużynę, że nie posiadają many, aby dalej móc korzystać z umiejętności.
OP (Overpowered) - Określenie stosowane względem postaci, które aktualnie są znacznie silniejsze od innych i wymagają zbalansowania.
Passive - Pasywna umiejętność postaci.
RE (Return) - Określenie używane w przypadku, gdy po zgubieniu przeciwnika z pola widzenia, wrócił on na swoją pozycję.
Root - Negatywny efekt, który uniemożliwia poruszanie się bohaterowi
Silence - Negatywny efekt, który uniemożliwia korzystanie z jakiejkolwiek umiejętności, ucisza dany cel.
Skillshot - Umiejętność, która wymaga pewnej zręczności i ręcznego nacelowania, aby trafić w przeciwnika.
Skin - Oznacza dodatkową skórkę dla naszej postaci, która można kupić za prawdziwe pieniądze.
SS - Skrót od "Miss", który oznacza to samo co MIA.
Stun - Ogłuszenie, które obezwładnia przeciwnika i uniemożliwia podjęcie jakiejkolwiek akcji.
Support - Określenie na bohaterów wspomagających drużynę dodatkowymi efektami: aurami, leczeniem itd.
Suppresion - Negatywny efekt, który uniemożliwia używanie umiejętności przez bohatera.
Tank - Postać, której zadaniem jest skupienie na sobie ataków wroga i przyjmowanie obrażeń, jak i rozpraszanie przeciwników, aby drużyna mogła atakować.
TBH (To Be Honest) - Będąc szczerym. Skrótu używa się do wyrażenia szczerej opinii na dany temat.
TOP - Nazwa dla górnej alejki na mapie.
TP - Teleport.
Taunt (Kpina, Prowokacja) - Negatywny efekt, który prowokuje cel do atakowania postaci, która użyła takiej umiejętności. Sprowokowany bohater traci kontrolę nad postacią na czas trwania taunta.