Rozbudowa - Ojcowie Założyciele | Sid Meier's Civilization IV Colonization poradnik Sid Meier's Civilization IV: Colonization
Ostatnia aktualizacja: 24 września 2019
Ojcowie Założyciele
To nasze asy w rękawie. Każdy z nich zapewnia unikalną dla siebie korzyść. Nie ma Ojca, który zupełnie się nie przyda, ale ponieważ werbunek któregokolwiek z nich kosztuje, czasem nie warto płacić wymaganej ceny.
Koszt zależy od dwóch rzeczy. Po pierwsze od rodzaju Ojca. Mamy ich w sumie pięć rodzajów związanych z pięcioma rodzajami punktów:
- Punkty eksploracji - pozwalają zatrudnić Ojców dających bonusy związane z mobilnością jednostek, zwiększających szanse na znalezienie Skarbu. Zdobywamy je głównie przez eksplorowanie naszego otoczenia.
- Punkty religijne - pozwalają na zatrudnienie Ojców zwiększających skuteczność naszych misji, kościołów czy poprawiających relacje z tubylcami. Zdobywamy je, budując kościoły i zatrudniając w nich naszych obywateli.
- Punkty handlu - zapewniają dostęp do Ojców zwiększających produkcję niektórych surowców, ułatwiających wznoszenie zakładów przetwórczych czy redukujących koszty związane z budowaniem wszystkich konstrukcji w naszych miastach. Zdobywamy je, inwestując w infrastrukturę przemysłową i sprzedając towary.
- Punkty wojskowe - pozwalają na werbowanie Ojców zapewniających darmowe awanse dla naszych oddziałów, zwiększające mobilność niektórych oddziałów czy zapewniających darmowe budynki. Zdobywamy je, prowadząc wojny i wytwarzając broń.
- Punkty polityczne - są o tyle wyjątkowe, że mają dwojakie zastosowanie. Każdy z wymienionych wcześniej Ojców oprócz specyficznych dla siebie punktów wymaga też pewnej ilości punktów politycznych. Dlatego bez ich produkcji nie będziemy w stanie powołać żadnego Ojca Założyciela. Ich drugie zastosowanie jest związane z ostatnią kategorią Ojców, których jedyny koszt to punkty polityczne. Ta ostatnia kategoria Ojców wymaga jednak znacznie większej ilości punktów politycznych niż pozostałe.
Jakich Ojców zatrudniać?
Nie ma prostej odpowiedzi. Na końcu poradnika zamieszczam szczegółowe omówienie dostępnych Ojców wraz z krótkimi poradami, a w tym miejscu wspomnę tylko o jednej kwestii.
Możliwość werbunku pojawia się, gdy tylko zbierzemy dostateczną liczbę punktów, by pozyskać jakiegoś Ojca. Zatrudnienie każdego z nich to wydanie owych punktów, co powoduje, że zaczynamy je zbierać od początku, spadają więc nasze szanse na zdobycie tych bardziej zaawansowanych - zatem nigdy nie powinniśmy przyjmować na służbę takich, których tak naprawdę nie potrzebujemy. Z drugiej strony praktycznie nigdy nie zdarza się, żebyśmy w danej grze mieli okazję dwa razy zatrudnić tego samego Ojca - jeśli za pierwszym razem się nie zdecydowaliśmy, w zasadzie możemy się z nim pożegnać.
Powinniśmy więc wybrać kilku Ojców, którzy są najważniejsi przy strategii, jaką realizujemy i konsekwentnie czekać, aż się pojawi okazja ich zatrudnienia. Ponieważ jednak werbunek odbywa się na zasadzie: kto pierwszy ten lepszy - nigdy nie mamy gwarancji, że uda nam się zdążyć przed konkurentami.