Ojcowie (cz.2) | Dodatki | Sid Meier's Civilization IV Colonization poradnik Sid Meier's Civilization IV: Colonization
Ostatnia aktualizacja: 24 września 2019
William Penn
1625R
1365P
+3 krzyże za każdy Ratusz
poprawione relacje z tubylcami
Każe miasto zapewnia niewielki bonus do krzyży. W pierwszej połowie gry jest to przydatne - później już mniej. Poprawa relacji z tubylcami zawsze mile widziana.
John Harvard
2210R
1820P
darmowa Szkoła w każdym mieście
Bardzo przydatny. Zapewnia większą elastyczność systemu szkolnictwa - szczególnie w sytuacji, gdy mamy dużo miast i rozproszonych po nich specjalistów.
Sor Juana
2925R
2470P
+3 krzyże Kościół
+3 krzyże Katedra
Umiarkowanie przydatny - Katedra i Kościół i tak generują sporo krzyży (nie budowalibyśmy ich, gdybyśmy tam nie zatrudniali kilku naszych ludzi), ale zawsze się przyda. Niemniej w tej cenie praktycznie zawsze można znaleźć coś ciekawszego.
Gregorio de Mattos e Guerra
3900R
3250P
+2 dzwony wolności kościół
+3 dzwony wolności katedra
Dość ciekawa kombinacja z Gabrielem Lallemant i Sor Juana. Dzwony wolności zawsze są przydatne - każdy z nich przyspiesza nieco chwilę ogłoszenia niepodległości.
Nathaniel Hawthorne
5200R
4420P
3 Mężów Stanu
Bardzo cenny nabytek. Mężów Stanu nie potrzebujemy tylko wtedy, gdy ogłosiliśmy już niepodległość - w każdym innym przypadku to najcenniejsi ze specjalistów.
Handel
Peter Minuit
390H
260P
-25% koszt rekrutacji specjalisty w Europie
Super sprawa. Zawsze przydatny i do tego niedrogi.
John Rolfe
520H
357P
+25% do produkcji tytoniu we wszystkich miastach
Gdy budujemy przemysł tytoniowy - bardzo przydatny.
Lord Baltimore
715H
455P
zwiększa ilość krzyży o % podatków
Mało przydatny. Wysokość podatków może wyraźnie wpływać na ilość krzyży na tak późnym etapie gry, a wówczas emigracja jest najczęściej najmniej istotnym źródłem pozyskiwania obywateli.
Jan de Witt
975H
585P
-50% do ilości narzędzi potrzebnych do wznoszenia budynków
Kolejny rewelacyjny Ojciec. Praktycznie każdy z bardziej zaawansowanych budynków wymaga niemałej ilości narzędzi do budowy. Redukcja tych wymagań o połowę bardzo ułatwia rozwój infrastruktury naszych miast.
Adam Smith
1300H
780P
+50% do budowy Fabryki Odzieży, Fabryki Płaszczy, Fabryki Rumu, Fabryki Papierosów
Dość przydatny - choć mniej, niż się na pierwszy rzut oka wydaje. Budowa 3 poziomu budynków produkcyjnych zazwyczaj nie jest robiona na tak dużą skalę, aby ten Ojciec miał poważny wpływ na nasze państwo. Z drugiej strony przynajmniej 2-3 z nich zawsze wybudujemy.
Alexander Hamilton
1755H
1040P
+3 do budowy budynków i oddziałów za każdy Ratusz
Kolejny faworyt do tytułu najlepszego Ojca w grze. Wpływ zawsze przydatny. Bonusowa produkcja w każdym mieście nie wymaga drewna. Super sprawa.
John Jacob Astor
2340H
1365P
+50% produkcji futer w każdym mieście
Jeżeli mamy przemysł futrzarski - rewelacja.
Eli Whitney
3210H
1820P
+50% produkcja bawełny
Jak wyżej, tyle że dotyczy przemysłu tkackiego.
Cyrus McCormick
4095H
2470P
+1 żywność na polu generującym 2 żywności
+50% produkcji cukru
Dla przemysłu gorzelniczego (produkcja rumu) - świetny gość. Dodatkowy bonus do produkcji żywności również przydatny.
Wojsko
Herman Cortes
130W
260P
Darmowa Palisada w każdym mieście
Palisada należy, co prawa, do najtańszych budowli w grze - ale jej obecność każdym mieście jest zawsze pożądana. Tani i dobry.
Francisco Pizzaro
195W
357P
Darmowy awans Plądrowanie dla piechoty
Niezbyt przydatny. Ma sens tylko wtedy, gdy planujemy dużą kampanię przeciwko tubylcom - awans zapewnia więcej dochodów z plądrowanych miast tubylczych.
Diego Velazquez de Cuellar
260W
455P
3 Służących
Służący obok Kryminalistów są najmniej przydatnym rodzajem obywateli - z drugiej strony trzech dodatkowych obywateli zawsze się przyda. Jeśli mamy sporo punktów - można kupować. Jeśli nie - lepiej poczekać na droższych, ale znacznie lepszych Ojców w tej kategorii.