Ojcowie (cz.1) | Dodatki | Sid Meier's Civilization IV Colonization poradnik Sid Meier's Civilization IV: Colonization
Ostatnia aktualizacja: 24 września 2019
Ojcowie
Poniżej przedstawiam zestawienie wszystkich Ojców Założycieli w grze. Podzieliłem ich na kategorie zgodne z podziałem stosowanym przez samą grę. W ramach kategorii uszeregowani są od "najtańszego" do tego najbardziej wymagającego. Przy każdym poza imieniem podaję liczbę potrzebnych punktów w danej kategorii (E - eksploracyjnych, R - religijnych, H - handlowych, W - wojskowych, P - politycznych) oraz zapewniane przez niego korzyści wraz z krótkim komentarzem.
Eksploracja
Pedro Alvarez Cabral
390E
195P
-50% czas podróży do Europy
Cecha ta jest mało przydatna - skraca całą podróż w sumie o 2 tury - co jest przydatne praktycznie tylko na etapie, kiedy mamy dopiero jeden statek. Później niezbyt.
Juan Ponce de Leon
520E
260E
2x większa szansa na Skarb z Ruin
Zazwyczaj, gdy można go powołać, prawie wszystkie ruiny są już zbadane. Na dużych i ogromnych mapach ma większą przydatność. Na normalnych i mniejszych - prawie żadnej.
Gonzalo Jimenez de Quesada
715E
325P
Odkryte wszystkie Ruiny i Miejsca Pochówku
Analogicznie jak Juan Ponce de Leon - przydatność ograniczona do największych map, ale nawet tam nie należy do najcenniejszych nabytków.
Vasco Nuez de Balboa
910E
422P
+25% obrona we wszystkich miastach
Zdecydowanie przydatny. Zapewniany przez niego bonus nie jest może niezwykle widowiskowy, ale i tak wart skorzystania - szczególnie że przydaje się przez całą grę.
Giovanni da Verrazano
1235E
520P
1 Karawela
Wart uwagi tylko wtedy, gdy desperacko potrzebujemy statku, a nie stać nas na jego zakup w Europie lub samodzielną budowę.
Juan de Bermudez
1625E
715P
+1 ruch dla Karaweli, Statku Handlowego i Galeonu
Przydatny - szczególnie gdy miasto, do którego zawijają statki z Europy, jest w takim miejscu, że jeszcze jedno pole i dałoby radę turę krócej obrócić z towarem. Dodatkowo zwiększa szanse na ucieczkę lub pościg, w sytuacji gdy zaangażujemy statki w coś więcej niż tylko transport między Nowym a Starym Światem.
John Smith
2210E
910P
-50% koszt zakupu ziemi
Jeżeli zależy nam na dobrych stosunkach z tubylcami - bardzo dobry wybór. Powoduje, że ceny zakupu ziemi staną się znacznie bardziej akceptowalne.
Jacques Marquette
2925E
1235P
+1 ruch dla Zwiadowcy
Praktycznie bezużyteczny. Pojawia się zbyt późno, aby wykorzystać bonus na etapie eksploracji, a później zwiadowcy nie odgrywają żadnej istotnej roli.
Alexander von Humboldt
3900E
1625P
50% szybsza budowa Koledżu i Uniwersytetu
Przy normalnym zastosowaniu Koledżów i Uniwersytetów (czyli jako miejsc nauki) - niezbyt przydatny, bo budujemy je góra w 2 miastach. W przypadku, gdy korzystamy z cech innych ojców, zapewniających dodatkowe korzyści z posiadania tego rodzaju budynków - przydatny bardziej.
Levis and Clark
5200E
2210P
-50% koszt potrzebnego ekwipunku dla Pionierów
+1 ruch dla Wozów
Rewelacja - jeden z moich ulubionych Ojców. Przydatny w każdym momencie gry, zapewniając większą mobilność Wozom i łatwiejsze w praktyce budowanie dróg, jest prawdopodobnie najlepszym Ojcem w tej kategorii.
Religia
Bartolomeo de las Casas
292R
260P
+50% konwersja religijna tubylców
Jeden z najtańszych i najlepszych Ojców. W każdej grze, w której korzystamy z misji - niezwykle przydatny, szczególnie że można go zdobyć prawie na początku gry.
Juan de Sepulveda
390R
357R
2 Nawróconych Indian
Umiarkowanie przydatny - ale dwóch dodatkowych obywateli zawsze się przyda.
William Brewster
520R
455P
-25% koszt zakupu ziemi
Mniej przydatny niż John Smith, ale sporo od niego tańszy. Wart zastanowienia.
Thomas Hooker
715R
585P
3 Jezuickich Misjonarzy
Bardzo przydatny, szczególnie gdy gramy Samuelem de Champlain. W połączeniu z Bartolomeo de las Casas Nawróconych Indian będziemy zdobywać jednego po drugim.
Roger Williams
910R
780P
+25% konwersja religijna tubylców
poprawione relacje z tubylcami.
Kolejny przydatny Ojciec. Bonus do relacji jest stosunkowo niewielki, ale dodatkowe przyspieszenie konwersji religijnej Indian zawsze mile widziane.
Gabriel Lallemant
1235R
1040P
+50% do budowy Kościołów i Katedr
Przydatny - ale raczej w pierwszej połowie gry. Im bliżej jej końca, tym mniejsza rolę pełni emigracja, a więc i rola świątyń zaczyna spadać.