Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization IV: Colonization - poradnik do gry

Sid Meier's Civilization IV: Colonization - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Ojcowie (cz.1) | Dodatki | Sid Meier's Civilization IV Colonization poradnik Sid Meier's Civilization IV: Colonization

Ostatnia aktualizacja: 24 września 2019

Ojcowie

Poniżej przedstawiam zestawienie wszystkich Ojców Założycieli w grze. Podzieliłem ich na kategorie zgodne z podziałem stosowanym przez samą grę. W ramach kategorii uszeregowani są od "najtańszego" do tego najbardziej wymagającego. Przy każdym poza imieniem podaję liczbę potrzebnych punktów w danej kategorii (E - eksploracyjnych, R - religijnych, H - handlowych, W - wojskowych, P - politycznych) oraz zapewniane przez niego korzyści wraz z krótkim komentarzem.

Eksploracja

Pedro Alvarez Cabral

390E

195P

-50% czas podróży do Europy

Cecha ta jest mało przydatna - skraca całą podróż w sumie o 2 tury - co jest przydatne praktycznie tylko na etapie, kiedy mamy dopiero jeden statek. Później niezbyt.

Juan Ponce de Leon

520E

260E

2x większa szansa na Skarb z Ruin

Zazwyczaj, gdy można go powołać, prawie wszystkie ruiny są już zbadane. Na dużych i ogromnych mapach ma większą przydatność. Na normalnych i mniejszych - prawie żadnej.

Gonzalo Jimenez de Quesada

715E

325P

Odkryte wszystkie Ruiny i Miejsca Pochówku

Analogicznie jak Juan Ponce de Leon - przydatność ograniczona do największych map, ale nawet tam nie należy do najcenniejszych nabytków.

Vasco Nuez de Balboa

910E

422P

+25% obrona we wszystkich miastach

Zdecydowanie przydatny. Zapewniany przez niego bonus nie jest może niezwykle widowiskowy, ale i tak wart skorzystania - szczególnie że przydaje się przez całą grę.

Giovanni da Verrazano

1235E

520P

1 Karawela

Wart uwagi tylko wtedy, gdy desperacko potrzebujemy statku, a nie stać nas na jego zakup w Europie lub samodzielną budowę.

Juan de Bermudez

1625E

715P

+1 ruch dla Karaweli, Statku Handlowego i Galeonu

Przydatny - szczególnie gdy miasto, do którego zawijają statki z Europy, jest w takim miejscu, że jeszcze jedno pole i dałoby radę turę krócej obrócić z towarem. Dodatkowo zwiększa szanse na ucieczkę lub pościg, w sytuacji gdy zaangażujemy statki w coś więcej niż tylko transport między Nowym a Starym Światem.

John Smith

2210E

910P

-50% koszt zakupu ziemi

Jeżeli zależy nam na dobrych stosunkach z tubylcami - bardzo dobry wybór. Powoduje, że ceny zakupu ziemi staną się znacznie bardziej akceptowalne.

Jacques Marquette

2925E

1235P

+1 ruch dla Zwiadowcy

Praktycznie bezużyteczny. Pojawia się zbyt późno, aby wykorzystać bonus na etapie eksploracji, a później zwiadowcy nie odgrywają żadnej istotnej roli.

Alexander von Humboldt

3900E

1625P

50% szybsza budowa Koledżu i Uniwersytetu

Przy normalnym zastosowaniu Koledżów i Uniwersytetów (czyli jako miejsc nauki) - niezbyt przydatny, bo budujemy je góra w 2 miastach. W przypadku, gdy korzystamy z cech innych ojców, zapewniających dodatkowe korzyści z posiadania tego rodzaju budynków - przydatny bardziej.

Levis and Clark

5200E

2210P

-50% koszt potrzebnego ekwipunku dla Pionierów

+1 ruch dla Wozów

Rewelacja - jeden z moich ulubionych Ojców. Przydatny w każdym momencie gry, zapewniając większą mobilność Wozom i łatwiejsze w praktyce budowanie dróg, jest prawdopodobnie najlepszym Ojcem w tej kategorii.

Religia

Bartolomeo de las Casas

292R

260P

+50% konwersja religijna tubylców

Jeden z najtańszych i najlepszych Ojców. W każdej grze, w której korzystamy z misji - niezwykle przydatny, szczególnie że można go zdobyć prawie na początku gry.

Juan de Sepulveda

390R

357R

2 Nawróconych Indian

Umiarkowanie przydatny - ale dwóch dodatkowych obywateli zawsze się przyda.

William Brewster

520R

455P

-25% koszt zakupu ziemi

Mniej przydatny niż John Smith, ale sporo od niego tańszy. Wart zastanowienia.

Thomas Hooker

715R

585P

3 Jezuickich Misjonarzy

Bardzo przydatny, szczególnie gdy gramy Samuelem de Champlain. W połączeniu z Bartolomeo de las Casas Nawróconych Indian będziemy zdobywać jednego po drugim.

Roger Williams

910R

780P

+25% konwersja religijna tubylców

poprawione relacje z tubylcami.

Kolejny przydatny Ojciec. Bonus do relacji jest stosunkowo niewielki, ale dodatkowe przyspieszenie konwersji religijnej Indian zawsze mile widziane.

Gabriel Lallemant

1235R

1040P

+50% do budowy Kościołów i Katedr

Przydatny - ale raczej w pierwszej połowie gry. Im bliżej jej końca, tym mniejsza rolę pełni emigracja, a więc i rola świątyń zaczyna spadać.