Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Rig'n'Roll: Tirowiec - poradnik do gry

Rig'n'Roll: Tirowiec - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Zarządzanie firmą (1) | Garść porad | Rig'n'Roll Tirowiec poradnik Rig'n'Roll: Tirowiec

Ostatnia aktualizacja: 7 października 2019

Zakładanie filii

Głównym celem gry (poza rozwikłaniem zagadki fabularnej) jest sprawienie by nasza firma spedycyjna o wdzięcznej nazwie Nick Trucking stała się potentatem na kalifornijskim rynku usług transportowych. Nasz bohater nie jest w stanie sam podołać temu zadaniu, więc bardzo szybko powinniśmy postarać się rozwinąć firmę, wykupując licencje na dostarczanie ładunków w kolejnych kalifornijskich miastach i zakładając filie w tychże metropoliach, oraz zatrudniając dodatkowych kierowców i powiększając park samochodowy.

Podpisanie kontraktów, czyli wykupienie licencji na przewóz towarów ze wszystkimi kalifornijskimi magazynami należącymi do sieci California Commercial Warehouse Alliance (CCWA) równa się z osiągnięciem statusu Złotej Kariery (Golden Career) na ekranie globalnych statystyk. Tytuł ten (Złota tudzież Wielka Kariera), jak również spora nagroda pieniężna, wręczane są firmie transportowej, która jako pierwsza zdoła podpisać kontrakty z wszystkimi magazynami Kalifornii (100 % pokrycie - coverage). Jeśli kilka kompanii uzyska dostęp do wszystkich magazynów w tym samym czasie, to nagroda przyznawana jest tej generującej największe obroty (turnover). Jeśli z kolei obroty tych firm również są jakimś zbiegiem okoliczności takie same zwycięzcą zostaje kompania zatrudniająca najmniejszą liczbę kierowców. Uczciwe zasady.

Nick Armstrong (Pieriepiełow w rosyjskojęzycznej wer. programu) zarządza firmą z biura w Oxnard (początkowo jest to jego jedyne biuro), w którym posiada swój superkomputer. Przyjrzyjmy się teraz co ważniejszym ekranom wyświetlanym przez tę maszynkę, wszak wielu z Was ma problemy (grając w rosyjskojęzyczną wersję gry) ze zrozumieniem co jest na nich powypisywane.

Ekran zarządzania filiami firmy. - Zarządzanie firmą (1) | Garść porad | RignRoll Tirowiec - RignRoll: Tirowiec - poradnik do gry
Ekran zarządzania filiami firmy.

Spróbujmy co nieco rozszyfrować, zaczynając od ekranu zarządzania filiami naszej firmy. To właśnie na nim wykupuje się licencje na spedycję towarów w pozostałych miastach Kalifornii wyświetlanych na mapie pośrodku ekranu. Kolorem zielonym zaznaczone są miasta w okolicy Oxnard , między którymi nasz bohater już może przewozić ładunki (już posiadamy w nich oddziały). Zielony oznacza więc m.in. to, że zaglądając do magazynu (warehouse) w jednym z tych miast Nick i jego współpracownicy są w stanie przyjąć zlecenie i zabrać stamtąd ładunek. Z kolei kolor biały na mapie to miasta, do których Nick i jego ludzie mogą póki co jedynie dostarczyć towar, ale nie będą w stanie przyjąć żadnego zlecenia z tamtejszych magazynów. By móc to czynić trzeba najpierw założyć filię w danym rejonie - każdy z takich oddziałów będzie obsługiwał kilka sąsiednich miast, a wtedy na mapie również zmienią one kolor z białego na zielony . Jak założyć filię? W tym celu należy zaznaczyć wybraną metropolię na liście miast po prawej stronie ekranu, następnie kliknąć szeroki przycisk znajdujący się pod listą i w końcu przycisk w prawym, dolnym rogu ekranu. Metropolia wraz z podległymi jej miastami zostanie przeniesiona na listę po lewej stronie ekranu (listę założonych oddziałów). Niby proste, lecz z pewnością zauważycie, że nie zawsze ten mechanizm działa - klikamy i klikamy a filii nie da się założyć. W czym tkwi haczyk? Otóż by rozwijać naszą firmę o kolejne oddziały należy spełnić kilka dodatkowych warunków. Po pierwsze musimy posiadać odpowiednią ilość gotówki przeznaczonej na wykupienie danej licencji (kwoty podane są na liście po prawej obok nazw miast). Po drugie i najważniejsze: nasza firma powinna generować sensowne obroty (całkowite dzienne dochody, które kompania uzyskuje wykonując zlecenia z magazynów). Aktualne można sprawdzić na dwóch pozostałych ekranach wyświetlanych przez superkomputer Nicka - w oknach statystyk.

Ekran statystyk globalnych. - Zarządzanie firmą (1) | Garść porad | RignRoll Tirowiec - RignRoll: Tirowiec - poradnik do gry
Ekran statystyk globalnych.

Co do obrotów to ciężko określić jakie dokładnie wielkości interesują grę. Można to jednak oszacować z grubsza rzucając okiem na ekran statystyk globalnych i przyglądając się jakie obroty (turnover) generują pozostałe firmy transportowe posiadające pokrycie (coverage) zbliżone do tego, które sami chcielibyśmy mieć w najbliższym czasie. Jedno jest wszakże pewne - jeśli nie chcemy zostać w tyle za konkurencyjnymi firmami spedycyjnymi powinniśmy już od razu po rozpoczęciu gry popracować nad rentownością swojej kompanii. Najlepiej zaraz na starcie zatrudniając kilku dodatkowych kierowców, kupując dla nich ciężarówki i zarządzając ich pracą.

Wykupienie licencji na usługi transportowe z innymi magazynami (rejonami stanu) schodzi na razie na drugi plan. Początkowo Nick dysponuje 150 tys. $ gotówki - powinna nam ona wystarczyć na zatrudnienie przynajmniej dwóch kierowców i zakup dla nich dwóch najtańszych ciągników siodłowych. Jeśli jeździmy w tej grze po Kalifornii trochę dla zwykłej przyjemności, ale również zależy nam na rozwoju naszego biznesu, to na zatrudnianie nowych pracowników i zakup ciężarówek dla nich początkowo i przez długi czas będziemy przeznaczać praktycznie każdy zarobiony grosz (kosztem rezygnowania z zakupu większości upgrade'ów dla swojej ciężarówki). Bowiem nawet na średnim poziomie trudności ta gra jest dosyć wymagająca pod względem ekonomicznym.

Cwaniacy pragnący iść nieco "na skróty" mogą się jednak uciec do małej sztuczki, dosyć szybko zdobywając ów pożądany status Złotej Kariery. Pamiętamy, iż warunkiem koniecznym do zdobycia tego tytułu jest wykupienie jako pierwszy wszystkich licencji, zaś by móc je nabywać należy generować odpowiednio wysokie dzienne obroty? Wystarczy więc spędzić cały dzionek w grze na wykonywaniu zleceń "magazynowych" (pomagając w tym swoim kierowcom) - i tylko nich - by tuż przed godziną, w której gra podlicza dochody (bodajże godz. 18:00) udać się do jednego ze swoich biur i wykupić w nim kolejną licencję (obroty powinniśmy mieć wystarczające po temu). W kolejnych dniach powtarzamy akcję błyskawicznie nabywając w ten sposób wszystkie potrzebne licencje i sięgając po upragniony tytuł.

Zatrudnianie kierowców

Ekran zatrudniania kierowców. - Zarządzanie firmą (1) | Garść porad | RignRoll Tirowiec - RignRoll: Tirowiec - poradnik do gry
Ekran zatrudniania kierowców.

Kierowców zatrudniamy i zwalniamy na kolejnym ekranie wyświetlanym przez superkomputer w bazie, klikając dwa przyciski znajdujące się pomiędzy listami kierowców dostępnych (po prawej) i już zatrudnionych (lista po lewej stronie ekranu). Każdą tego typu operację potwierdzamy przyciskiem w prawym, dolnym rogu ekranu (przycisk na lewo od niego to anulowanie działania, a kolejny to wyjście z biura). Z pewnością zauważymy, że nie mamy dostępu od razu do wszystkich transportowców - nazwiska tych, których możemy zatrudnić napisane są na liście z prawej białą czcionką. Pozostali kierowcy stają się dostępni wraz z podnoszeniem naszej reputacji/prestiżu/rangi (jak zwał, tak zwał). Oczywiście wszyscy kierowcy posiadają swoje atrybuty - możemy wg nich określić, którzy transportowcy będą wyświetlani na liście, klikając przyciski strzałek na prawo od tychże atrybutów. Tyle tytułem tłumaczenia co jest na ekranie i w którym miejscu dla posiadaczy rosyjskojęzycznej wersji gry. Więcej o kierowcach i ich danych w podrozdziale zatytułowanym "zarządzanie pracą kierowców".

Zakup ciężarówek

Ekran kupowania ciężarówek. - Zarządzanie firmą (1) | Garść porad | RignRoll Tirowiec - RignRoll: Tirowiec - poradnik do gry
Ekran kupowania ciężarówek.

Po zatrudnieniu kierowcy czas kupić mu narzędzie pracy, czyli ciągnik siodłowy - robimy to w kolejnym oknie. Pojazdy wyświetlane na liście po prawej stronie ekranu można sobie posegregować przyciskami u góry listy wg np. ceny. Możemy również użyć wyszukiwarki - przyciskami przy prawej krawędzi ekranu decydujemy wg jakich parametrów będą wyświetlane samochody na liście powyżej. Lista z lewej strony ekranu to oczywiście nasze nabyte już samochody. Wozy kupujemy i sprzedajemy (podobnie jak w przypadku zatrudniania i zwalniania kierowców) klikając na dwa znajdujące się tuż obok siebie przyciski pomiędzy obiema listami. Przycisk trochę poniżej wspomnianych dwóch służy do określenia, która z ciężarówek na liście po lewej należy do gracza (którą będzie się on poruszał w trakcie gry). Polecam zostać przy domyślnej (tej, którą dysponujemy zaraz po rozpoczęciu gry, otrzymując ją "w spadku" po koledze), jako, że już należy ona do jednych z najlepszych w grze.

Garść danych technicznych nt. ciężarówki. - Zarządzanie firmą (1) | Garść porad | RignRoll Tirowiec - RignRoll: Tirowiec - poradnik do gry
Garść danych technicznych nt. ciężarówki.

Pod miniaturkami ciągników znajdziemy przyciski po klepnięciu których możemy przyjrzeć się wozom - z zewnątrz, jak i zajrzeć do ich kabin. Zobaczymy również garść danych technicznych dotyczących wybranego pojazdu. Jego stan (condition), zużycie (wear) oraz przebieg (mileage) określają jak często ten ciągnik będzie wymagał napraw, jeśli zdecydujemy się go zakupić. Wiadomo, im gorszy stan, większe zużycie i przebieg tym częściej będziemy zmuszeni zaglądać do mechanika w celu dokonania napraw. Dynamika ciężarówki, czyli jej prędkość (speed), wyrażona jednak tutaj nie w km/h czy mph, ale procentowo, określa możliwości wozu pod kątem udziału w wyścigach.

Im wyższy ten parametr tym większe szanse, że pojazd będzie się dobrze spisywał w tego rodzaju zawodach. Bezpieczeństwo ładunku (load safety), albo inaczej komfort jazdy (ride comfort) określają przydatność ciężarówki do przewożenia delikatnych, kruchych ładunków. Im mniejsza ta wartość, tym bardziej powinniśmy się starać unikać transportowania tego rodzaju towarów tym pojazdem, bo łatwiej je będzie uszkodzić na drodze w byle wypadku. Kolejny parametr to rodzaj zawieszenia: miękkie świetnie nadają się do przewożenia delikatnych ładunków, jednak gorzej spisują się w wyścigach bez naczep, zaś twarde - na odwrót. Kolejne parametry, którym możemy się przyjrzeć to moc silnika, kolor pojazdu i lista zamontowanych podzespołów/części.

Wiedząc już, na które parametry ciągnika należy szczególnie zwracać uwagę w zależności od rodzaju zadań, do jakich go przeznaczymy, łatwo też dobrać odpowiednią maszynę do konkretnego typu kierowcy (wyścigowca, amatora wożenia się z naczepami). Kierowcy będą sami dbali o swoje maszyny, naprawiając je, kiedy trzeba, jednak podrasowywaniem ich pojazdów w zależności od tego, do czego służą, musimy się już zająć sami. W tym celu odwiedzając główne biuro firmy albo jedną z jej filii na jakiś czas ustawiamy ciężarówkę danego kierowcy jako swoją. Następnie zwiedzamy nią okoliczne warsztaty wybierając w nich i montując potrzebne podzespoły, a na koniec znowu zaglądamy do biura i oddajemy szczęściarzowi jego podrasowaną już bryczkę.

Oczywiście wszystkie działania na ciężarówkach (zakup, sprzedaż) potwierdzamy wciskając przycisk znajdujący się w prawym dolnym rogu ekranu.

Podobnie jak przy zatrudnianiu kierowców z jednej agencji, tak przy kupowaniu ciężarówek od jednego dilera możemy liczyć, że z czasem sprzedawca będzie nam udzielał przy zakupie coraz większych rabatów. Warto więc trzymać się jednego, sprawdzonego dilera. Podobnie sprawa wygląda z producentami ciągników - decydując się na zakup modeli tylko jednej firmy również możemy liczyć w przyszłości na kolejne upusty (discounts).

Zwróćmy uwagę, że gdy kupujemy ciężarówki do rachunku zostaną dopisane dodatkowe opłaty, jak np. prowizje dla dilera.