Rozlokowanie w Prison Architect | Struktura gry Prison Architect poradnik
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Rozlokowanie do dość proste narzędzie, umożliwiające przypisanie strażników oraz więźniów do wyznaczonych miejsc w więzieniu. Zakładka z tą opcją staje się aktywna po wynalezieniu technologii biurokratycznej rozlokowanie (patrz rozdział: Biurokracja).
Ikonkę rozlokowania można znaleźć w dolnej części interfejsu (screen poniżej).
Po wybraniu rozlokowania pojawia się specjalny filtr, informujący o strefach bezpieczeństwa istniejących w więzieniu (screen poniżej). Pomniejsze strefy są wydzielane automatycznie z pomieszczeń otoczonych ścianami i posiadających co najmniej jedne drzwi.
Jeśli chcemy utworzyć w budynku nową strefę, powinniśmy ogrodzić wybrany obszar murem, a następnie dodać do niego wejście (czyli drzwi). Widać to na poniższej ilustracji.
Kolorowe oznaczenia stref odpowiadają poziomowi ich zabezpieczenia:
- Białe - każdy może wejść;
- Niebieskie - minimalna ochrona;
- Czerwone - maksymalna ochrona;
- Czarne - obszar dostępny tylko dla personelu;
- Zielone - teren otwarty.
"Kolorowanie" stref nie jest wymagane - w większości przypadków strażnicy dobrze wiedzą, co należy robić. Jeśli jednak potrzebujemy dodatkowej pary oczu w jakimś punkcie, to możemy wyznaczyć nową trasę patrolu. W ten sposób będziemy mieli dany obszar pod stałą obserwacją (screen poniżej).
Aby skorzystać z tej opcji, musimy wynaleźć ją w panelu biurokracji (Patrole), a następnie narysować w wybranym miejscu linię reprezentującą przyszłą trasę obchodu. W tym momencie wystarczy przypisać jakiegoś stróża do nowego miejsca, czyli kliknąć na ikonę strażnika [Guard] i wybrać dla niego punkt przeznaczenia.
Na analogicznej zasadzie co obchody strażników działają też psie patrole. Różnica polega na tym, że psy obwąchują okoliczny obszar, poszukując kontrabandy oraz tuneli ucieczkowych. Trasy, po jakich poruszają się owczarki, warto maksymalnie zagęścić - czworonogi dysponują ograniczoną ilością punktów ruchu. Psich strażników grupuje się w psiarniach.
Najistotniejsza opcja w dziale rozlokowania nie dotyczy wcale strażników, lecz penitencjariuszy. Jeśli nasz brygadzista [Foreman] odblokował pracę więźniów w dziale biurokracji, to uzyskamy możliwość zatrudnienia bandziorów w charakterze darmowych pracowników. Jest to szalenie ważny element rozgrywki, bez którego żadne więzienie nie może funkcjonować. Dlatego powinniśmy utworzyć kilka dodatkowych stref, a następnie przygotować dla więźniów odpowiednie miejsca pracy (screen poniżej). Zrobić to można poprzez szczelne otoczenie wybranych obszarów murem i zamknięcie ich przynajmniej jednymi drzwiami (w przeciwnym razie nie będą działać!).
Penitencjariusze mogą pełnić w więzieniu kilka różnych ról, w zależności od pomieszczenia, w którym przebywają:
- Warsztat - w nim więźniowie wytwarzają produkty eksportowane na zewnętrzny rynek, co pozwala na zarobienie paru dodatkowych groszy. Pomieszczenie wymaga piły oraz prasy.
- Pralnia - w niej pierze się oraz prasuje brudne ubrania. Służy to do zaspokojenia potrzeby czystego ubrania [Clothing]. Pomieszczenie do właściwego działania wymaga pralki [Loundry Machine], stołu do prasowania [Ironing Board] oraz koszyka na ubrania [Loundry Basket].
- Składzik - w nim znajduje się wybielacz, który obecnie nie ma żadnego zastosowania. Nie przeszkadza to jednak więźniom zatrudnionym w składziku, którzy i tak zamiatają podłogi. Co ciekawe, miotły samoczynnie pojawiają się w ich rękach.
- Kuchnia - więźniowie zapędzeni do pracy w tym pomieszczeniu zachowują się tak samo jak zwykli kucharze, z tą różnicą, że nie mogą wychodzić na zewnątrz więzienia (co wyklucza ich z transportu żywności).