Kontrabanda w Prison Architect | Struktura gry Prison Architect poradnik
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Pod mianem "kontrabandy" należy rozumieć wszystkie przedmioty, które zostały przemycone lub ukradzione przez więźniów. Penitencjariusze mają tendencję do podprowadzania różnych przedmiotów z określonych miejsc i wykorzystywania ich do własnych celów. Każdego bandytę można na szczęście przeszukać, w ten sposób ujawniając posiadaną przez niego kontrabandę. W tym celu wystarczy kliknąć na bandziora i wybrać opcję Search Prisoner (opcja nr. 1 na screenie powyżej). Najbliższy strażnik podejdzie do ofiary i dokładnie ją obmaca.
Złoczyńcy nie są głupi - zdają sobie sprawę, że jeśli kradzież wyjdzie na jaw, to trafią do izolatki. Dlatego chowają przedmioty w swoich celach, tym samym zmniejszając ryzyko wykrycia. Same cele można przeszukać osobno - wystarczy wybrać więźnia i kliknąć na opcję Search Cell (opcja nr. 2 na screenie powyżej). Da się też sprawdzić każdy obiekt z osobna, klikając go i wybierając przeszukanie.
Jeśli Twój szef straży wynalazł kontrabandę w dziale biurokracji, to uzyskasz dostęp do nowej zakładki w oknie raportów (screen powyżej). Przedstawia ona zapotrzebowanie więźniów na pewne rodzaje towarów oraz ich ilość w więzieniu. Te informacje powinieneś traktować orientacyjnie, ponieważ nie zawsze odpowiadają faktycznej sytuacji. Z wykresu możesz się jednak dowiedzieć, że kontrabanda dzieli się na cztery kategorie:
- Broń - niebezpieczne przedmioty wykorzystywane w walce. Mogą to być noże, widelce, trucizna, broń palna itd. Przechwytywanie tego typu ładunków jest dla Ciebie priorytetowe - nie chcesz przecież, by więźniowie się pozabijali.
- Narzędzia - przedmioty które można wykorzystać do walki, ale nieco mniej niebezpieczne niż zwykła broń. W przyszłych wersjach gry narzędzia posłużą więźniom do ucieczki z więzienia.
- Narkotyki - specyfiki wprowadzające więźniów w stan oszołomienia, przez co ci zachowują się w nieprzewidywalny sposób. Jako takie nie są zbyt groźne (przynajmniej z punktu widzenia zarządcy).
- Artykuły luksusowe - np. telefony komórkowe lub papierosy. Nie są groźne i nie musisz się nimi przejmować.
Po wynalezieniu kontrabandy przez szefa straży dostępna staje się również nowa zakładka w dolnej części interfejsu (screen powyżej). Klikając na nią możesz dowiedzieć się, z jakich miejsc więźniowie czerpią nielegalne towary. Naturalnym odruchem wydaje się być umieszczenie strażników w tych pomieszczeniach - niestety, ta metoda jest całkowicie zawodna, ponieważ kontrabanda pojawia się znikąd i nie da się zaobserwować procesu jej kradzieży. Stróż ustawiony w sali odwiedzin nie zauważy niczego dziwnego w tym, że rodzina skazańca podaje mu narkotyki (!). Istnieje jednak pewne rozwiązanie tego problemu - wykrywacz metalu [Metal Detector].
Jak widać na ilustracji powyżej, sprytnie ulokowany wykrywacz metalu pozwala na wykrycie kontrabandy, kiedy ta jest przenoszona przez więźniów. Strażnicy automatycznie podbiegają do złodzieja i obszukują go. Jeśli ten nie zdąży nigdzie ukryć ładunku, to trafia do izolatki, a nielegalny przedmiot zostaje zniszczony.
Niestety nie można w pełni polegać na tej taktyce, ponieważ nie wszystkie niebezpieczne przedmioty zawierają metalowe elementy - np. trucizna nie zostanie wykryta!
Ostatecznym środkiem służącym do walki z kontrabandą jest przetrząśnięcie cel [Shakedown]. Wciskając przycisk w prawym dolnym rogu ekranu możesz nakazać wszystkich wolnym strażnikom gruntowne przeszukanie całego więzienia - łącznie z penitencjariuszami. W ten sposób uda Ci się znaleźć większość nielegalnych artykułów, ale równocześnie zirytujesz więźniów na kilka dobrych godzin.
Z przetrząśnięcia najlepiej skorzystać na chwilę przed wyznaczoną w reżimie godziną snu - dzięki temu wszyscy bandyci będą łatwi do znalezienia i przeszukania (strażnicy przyjrzą im się w samych celach). W ten sposób można też ograniczyć ilość broni i niebezpiecznych narzędzi na początku kolejnego dnia - czyli w najbardziej konfliktowym momencie gry.