O co chodzi w grze Prison Architect? | Podstawowe informacje Prison Architect poradnik
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Prison Architect to gra o zarządzaniu więzieniem. Zadaniem gracza jest utrzymanie więźniów w ryzach i zapewnienie im umiarkowanie komfortowego życia. Zrobić to można poprzez budowę odpowiednich pomieszczeń: przeznaczonych do rozrywki, kąpieli, ćwiczeń fizycznych, gastronomii itd. Oczywiście żadna tego typu placówka nie obędzie się bez właściwej, dobrze wyszkolonej załogi - nie tylko strażników, ale również kucharzy, pielęgniarek czy urzędników biurokratycznych. Z racji na swoją specyfikę, więzienie powinno nie tylko zaspokajać podstawowe potrzeby więźniów, ale przede wszystkim uniemożliwić im ucieczkę. Dlatego właściwe ogrodzenie terenu i niedopuszczenie do zamieszek to podstawowe elementy zabawy.
Stworzenie dobrze funkcjonującej, sprawnej i samowystarczalnej struktury to w zasadzie jedyny cel gry, ponieważ nie posiada ona żadnego definitywnego zakończenia, ani nawet pomniejszych scenariuszy (nie licząc samouczka). Jest to więc rodzaj piaskownicy (sandbox): w zabawie chodzi przede wszystkim o to, byśmy ruszyli głową i kreatywnie, a zarazem skutecznie zarządzali zbudowaną przez nas placówką - oczywiście wedle naszego uznania. Prawdopodobnie dlatego w grze zawarto tak wiele elementów poprawiających estetykę więzienia, a niemających żadnego wpływu na jego funkcjonowanie (jak trawniki, ozdobne posadzki czy drodzy sprzątacze).
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć bardzo ładne, niemal "hotelowe" więzienie, ale wzniesienie mrocznego, obskurnego piekła dla recydywistów również jest osiągalne. Zależy to od naszego wyboru - w poradniku przedstawiono jednak wersję pośrednią: a więc przede wszystkim funkcjonalną i ekonomiczną. Dzięki takiemu podejściu możliwe jest stworzenie dobrych podwalin pod funkcjonowanie placówki bez względu na jej charakter. Wszak najpierw powinno się zbudować dobrze działający mechanizm, a dopiero później zająć się jego ozdabianiem, prawda?
Dla poszukiwaczy konkretnych wyzwań i celów przygotowano granty - proste zadania, polegające na rozbudowie więzienia w odpowiedni sposób. Niestety, wykonać je można już w drugim dniu funkcjonowania placówki, przez co wystarczają na bardzo krótko. Kiedy się je już zaliczy, jedyną faktyczną miarą "jakości" naszego więzienia może być jego wartość, określona w Raportach [Reports] (prawy dolny róg ekranu) w zakładce Wycena [Valuation] (screen powyżej). Osiągnięcie jak najwyższego wyniku może być celem samym w sobie dla graczy zwracających uwagę na tego typu oceny.
Uwaga! Jeśli wybraliśmy opcję utworzenia nowego więzienia w menu głównym gry, naszym oczom ukaże się opcja nieskończonego napływu więźniów (screen powyżej). Jeśli ją zaznaczymy, w zasadzie utracimy jakąkolwiek radość z budowy więzienia. Niestety, zapewnienie schronienia dla wszystkich przetrzymywanych jest wówczas całkowicie niemożliwe. Wynika to głównie z faktu, że ilość nowych penitencjariuszy jest bardzo duża i odnawia się w nieskończoność. Taki wyścig z czasem jest całkowicie niemożliwy do wygrania, ponieważ prędzej czy później skończą się nam środki, które musielibyśmy przeznaczyć na nowe cele, przedmioty i obsługę. Ważne jest więc to, aby pod żadnym pozorem nie włączać tej opcji!