Tuning | Need for Speed Shift poradnik Need for Speed Shift
Ostatnia aktualizacja: 29 sierpnia 2019
Tuning
Opony i hamulce
Ciśnienie z przodu | Nadmierne zwiększenie ciśnienia poprawia stabilność kierowania pojazdem na prostych odcinkach, jednakże może przyczynić się także do zerwania przyczepności z podłożem. Zbyt małe ciśnienie zwiększa kontrolę w trakcie pokonywania łuków, zmniejszając jednocześnie czas reakcji. Manipulacja ciśnieniem w oponach zwiększa / zmniejsza podatność samochodu na nadsterowność / podsterowność. |
Ciśnienie z tyłu | Nadmierne zwiększenie ciśnienia poprawia stabilność kierowania pojazdem na prostych odcinkach, jednakże może przyczynić się także do zerwania przyczepności z podłożem. Zbyt małe ciśnienie zwiększa kontrolę w trakcie pokonywania łuków, zmniejszając jednocześnie czas reakcji. Manipulacja ciśnieniem w oponach zwiększa / zmniejsza podatność samochodu na nadsterowność / podsterowność. |
Rozdział siły hamowania | Pozwala ustawić czy wolimy aby pojazd najpierw hamował przednimi kołami czy tylnymi. Zwykle charakterystyka tego ustawienia powinna oscylować w granicach 60% siły na przód, 40% na tył. |
Zestrojenie
Przełożenie układu kierowniczego | Odpowiada za zmianę maksymalnego skrętu kół. Szybsze ustawienie zwiększa kontrolę nad pojazdem na trasach z dużą ilością ciasnych zakrętów. |
Wyprzedzenie sworznia zwrotnego | Poprawia zachowanie się pojazdu na prostych i na zakrętach. Ustawienie większego konta przyczynia się do łatwiejszej kontroli nad samochodem i zwiększenia jego stabilności na prostych kosztem jazdy na zakrętach. Ustawienie mniejszego kąta działa dokładnie w odwrotną stronę. |
Zbieżność kół przednich | Zmiana kąta ustawienia koła w poziomie. Zwiększa stabilność prowadzenia pojazdu na prostych przy dużej prędkości kosztem ograniczenia czasu reakcji przy wyjściu z zakrętu. Im większa rozbieżność, tym trudniej opanować samochód na prostych odcinkach, ale jednocześnie lepiej zachowuje się on na zakrętach. |
Zbieżność kół tylnych | Zmiana kąta ustawienia koła w poziomie. Zwiększa stabilność prowadzenia pojazdu na prostych przy dużej prędkości kosztem ograniczenia czasu reakcji przy wyjściu z zakrętu. Im większa rozbieżność, tym trudniej opanować samochód na prostych odcinkach, ale jednocześnie lepiej zachowuje się on na zakrętach. |
Pochylenie kół przednich | Negatywne ustawienie zwiększa przyczepność przednich opon i ogranicza podsterowność kosztem stabilności jazdy po prostej. |
Pochylenie kół tylnych | Negatywne ustawienie zwiększa przyczepność tylnych opon i ogranicza nadsterowność kosztem przyczepności pojazdu na prostej. |
Prześwit z przodu | Obniża środek ciężkości ułatwiając pokonywanie zakrętów. Zbyt mały prześwit prowadzi do zmniejszonej przyczepności kół. |
Prześwit z tyłu | Ustawienie powinno być nieco wyższe od ustawień prześwitu przedniego, co poprawi kontrolę nad pojazdem w czasie pokonywania zakrętów i w trakcie szybkiej jazdy. |
Sprężyny i amortyzatory
Przedni stabilizator poprzeczny | Zwiększa sztywność zawieszenia, co w skrajnych przypadkach może prowadzić do odrywania się kół wewnętrznych od powierzchni w trakcie pokonywania zakrętów. Miękkie ustawienia powodują większą nadsterowność, zaś twardsze czynią pojazd podsterownym. |
Tylny stabilizator poprzeczny | Zwiększa sztywność zawieszenia, co w skrajnych przypadkach może prowadzić do odrywania się kół wewnętrznych od powierzchni w trakcie pokonywania zakrętów. Miękkie ustawienia powodują większą nadsterowność, zaś twardsze czynią pojazd podsterownym. |
Sztywność sprężyn z przodu | Miękkie ustawienia pozwalają na pokonywanie nierówności bez utraty przyczepności. Zbyt duża sztywność prowadzi do podsterowności. |
Sztywność sprężyn z tyłu | Miękkie ustawienia pozwalają na pokonywanie nierówności bez utraty przyczepności. Zbyt duża sztywność prowadzi do nadsterowności. |
Ogranicznik skoku zawieszenia przedniego | Zapobiega odbijaniu się podwozia o powierzchnię toru. |
Ogranicznik skoku zawieszenia tylnego | Zapobiega odbijaniu się podwozia o powierzchnię toru. Duży prześwit poprawia czas reakcji, ale sprawia, że kontrola nad pojazdem staje się trudniejsza. |
Przedni amortyzator - powolne dobicie | Im sztywniejsze ustawienia tym samochód będzie szybciej reagował, ale kosztem stabilności i szybkości skręcania. Sztywne ustawienia zwiększają podsterowność. |
Tylny amortyzator - powolne dobicie | Im sztywniejsze ustawienia tym szybciej auto reaguje na ruchy kierownicą, ale kosztem szybkości skręcania. Sztywne ustawienia zwiększają nadsterowność. |
Przedni amortyzator -szybkie dobicie | Miękkie ustawienia zapewniają lepszą przyczepność w trakcie pokonywania zakrętów. Im sztywniejsze zawieszenie, tym auto staje się bardziej podsterowne. |
Tylny amortyzator - szybkie dobicie | Miękkie ustawienia zapewniają lepszą przyczepność w trakcie pokonywania zakrętów. Im sztywniejsze zawieszenie, tym auto staje się bardziej podsterowne. |
Przedni amortyzator - powolne odbicie | Kontroluje reakcję pojazdu przy wychodzeniu z zakrętu. Im bardziej miękkie ustawienie, tym czas reakcji się wydłuża. |
Tylny amortyzator - powolne odbicie | Kontroluje reakcję pojazdu przy wychodzeniu z zakrętu. Im bardziej miękkie ustawienie, tym czas reakcji się wydłuża. |
Przedni amortyzator -szybkie odbicie | Miękkie ustawienie ułatwiają kontrolę nad pojazdem w zakrętach, ustawienia sztywniejsze powodują, że samochód lepiej spisuje się na prostych. |
Tylny amortyzator - szybkie odbicie | Sztywne ustawienie ułatwiają kontrolę nad pojazdem w zakrętach, zmniejszając jego podsterowność. |
Dyferencjał
Blokada uślizgu przy przyśpieszaniu | Dostępna tylko dla aut z napędem na przednią lub tylną oś. Wyższe ustawienia poprawiają przyczepność i ułatwiają pokonywanie łuków, ograniczając jednocześnie łatwość pokonywania ciasnych zakrętów. |
Blokada uślizgu przy hamowaniu | Dostępna tylko dla aut z napędem na przednią lub tylną oś. Wyższe ustawienia zwiększają stabilność podczas hamowania przed zakrętem ograniczając jednocześnie możliwość wchodzenia w ciasne zakręty. Niższe ustawienia działają w sposób odwrotny. |
Obciążenie wstępne dyferencjału | Niższe ustawienia zwiększają zwrotność, wyższe ją ograniczają. |
Elektroniczna blokada uślizgu | Wyższe ustawienia ograniczają zwrotność, jednocześnie zwiększając moc. Niższe ustawienia zwiększają zwrotność pogarszając przyczepność. |
Aerodynamika
Siła docisku z przodu | Im większa siła docisku, tym łatwiej pokonać zakręt, ale samochód z powodu zwiększonego oporu powietrza rozpędza się do mniejszych prędkości. Przy dużych prędkościach samochód staje się nadsterowny. |
Siła docisku z tyłu | Im większa siła docisku, tym łatwiej pokonać zakręt, ale samochód z powodu zwiększonego oporu powietrza rozpędza się do mniejszych prędkości. Przy dużych prędkościach samochód staje się podsterowny. |
Wlot chłodnicy | Im większy tym silnik ma szansę rozwinąć większą moc. Niestety odbija się to negatywnie na prędkości maksymalnej. |
Wlot powietrza do hamulców | Im wyższe ustawienia, tym lepsze chłodzenie i działanie hamulców. Niestety odbija się to negatywnie na prędkości maksymalnej. |