Poradnik do gry - Słownik podstawowych pojęć | Need for Speed Shift poradnik Need for Speed Shift
Ostatnia aktualizacja: 29 sierpnia 2019
Słownik podstawowych pojęć
AWD
Skrót pochodzi od angielskiego All Wheel Drive i jest oznaczeniem samochodów z napędem na wszystkie cztery koła. Stosunkowo najłatwiejsze do opanowania przy wyłączonych wszystkich asystach.
Drift
Szczególny stan samochodu, w którym pomimo wprowadzenia pojazdu w poślizg, nie zrywa on całkowicie przyczepności z nawierzchnią. Zastosowany w Shift model jazdy pozwala na dość dużą swobodę w używaniu tego rodzaju pokonywania zakrętów również w trakcie normalnych wyścigów. Najłatwiej rozpocząć drift poprzez chwilowe naciśnięcie na pedał hamulca i ostre wychylenie kierownicy w kierunku przeciwnym do toru jazdy. Następnie należy umiejętnie dozować gaz, aby nie okręcić się wokół własnej osi.
Dyferencjał
Inaczej mechanizm różnicowy. Odpowiada za różnicę szybkości obracania się kół samochodu jadących po wewnętrznej i po zewnętrznej. Na zakręcie koło znajdujące się po wewnętrznej musi pokonać mniejszy odcinek drogi niż koło znajdujące się po zewnętrznej. Aby uniknąć niepotrzebnego zrywania kontaktu z nawierzchnią czy zwiększenia zużywania się opon. Dzięki dyferencjałowi na oba koła przekazywany jest identyczny moment obrotowy.
FWD
Angielskie Front Wheel Drive, czyli jest to skrót oznaczający samochody z napędem na przednią oś.
Nadsterowność
Z powodu zastosowanego modelu jazdy, nadsterowność jest zmorą graczy Need for Speed Shift. Występuje najczęściej na zakrętach, kiedy tył traci przyczepność i auto zaczyna ustawiać się bokiem do toru jazdy, przez co tył zaczyna zrównywać się z przodem. Samochód ma wtedy tendencję do obracania się wokół własnej osi. Nadsterowność jest bardzo pożądana w trakcie driftowania.
Nitro
Pojemnik z podtlenkiem azotu, pozwalający na chwilowe zwiększenie mocy pojazdu. W zależności od zakupionego pakietu, jeden pojemnik wystarcza na 10 lub 20 sekund.
Odbicia / dobicia wolne / szybkie
Polegają na odpowiedniej regulacji amortyzatora. Ustawienie tych parametrów ma szczególne znaczenie na torach o zniszczonej powierzchni lub jeżeli często najeżdżamy na tarki, aby maksymalnie zredukować możliwość utraty przyczepności. Od wolnego odbicia zależy także zachowanie się pojazdu podczas pokonywania szybkich łuków, a także w trakcie przyśpieszania i hamowania.
Prześwit
Odległość pomiędzy nawierzchnią toru a najniżej położonymi elementami zawieszenia. Zmniejszenie tego parametru pozwala na lepsze utrzymanie kontroli nas pojazdem, ale jednocześnie naraża auto na uszkodzenia na mniej równych odcinkach toru.
Podsterowność
Kiedy w czasie zakrętu auto zostaje wyniesione na zewnętrzną i pomimo odpowiedniego skrętu kół przód skręca wolniej niż powinien mamy do czynienia z podsterownością.
RWD
Rear Wheel Drive, czyli oznaczenie występujące przy samochodach z napędem na tylną oś. Najtrudniejsze w prowadzeniu, przy zbyt lekkomyślnym operowaniu gazem łatwo wpadają w poślizg. Polecane dla zaawansowanych kierowców.
Stabilizator poprzeczny
Elastyczny drążek montowany w celu wyeliminowania niepotrzebnych przechyleń pojazdu w trakcie jazdy w zakrętach. Usztywnia zawieszenie.