Humankind: Porady na start - pierwsze tury Humankind poradnik, porady
W tej części poradnika do gry Humankind znajdują się wskazówki na temat ważnych i przydatnych akcji na początku gry.
Ostatnia aktualizacja: 25 sierpnia 2021
Na tej stronie poradnika do gry Humankind dowiecie się o niezbędnych krokach do przemiany Waszego plemienia w pełnoprawną cywilizację. Choć część z nich może wydać się oczywista, warto poszerzyć swoją wiedzę. Humankind podchodzi do wielu znanych aspektów z innych gier strategicznych 4X z innego punktu widzenia.
- Zdobywanie dodatkowych członków plemienia
- Eksploracja
- Naukowe osobliwości (scientific curiosity)
- Posterunki i teren pod pierwsze miasto
Zdobywanie dodatkowych członków plemienia
Każda armia (czyli grupa jednostek) w Epoce Neolitycznej ma wskaźnik, który określa ile potrzeba punktów żywności, aby zdobyć kolejną jednostkę. Każda taka grupa musi zebrać 20 punktów żywności, aby "wyszkolić" następną jednostkę i dołączyć do danej armii. W Epoce Neolitycznej, każda armia może zdobywać żywność na kilka sposobów:
- Polowanie: do udanego polowania na zwierzęta warto mieć przynajmniej dwie jednostki z pełnym zdrowiem, zwłaszcza gdy grupa łowców będzie walczyć z mamutem. Walkę można poprowadzić osobiście, ale przy dwóch jednostkach przeciwko jednej, warto wybrać automatyczne rozstrzygnięcie bitwy. W ekranie przygotowania do bitwy, jest specjalny pasek, który mówi o szansach na wygraną. Obserwujcie teren w którym walczycie - walka w wąskiej przełęczy jest lepsza dla silnych jednostek, więc przewaga liczebna nie pomoże. Lepiej jest wybrać otwarty teren lub trzymać swoje jednostki na wyższej pozycji lub w lesie. Pokonane zwierzęta oferują nie tylko żywność, ale też punkty wpływów.
- Plądrowanie azylów (Sanctuary, Lair) - plądrowanie takich specjalnie oznaczonych miejsc na mapie (są to np. siedliskami zwierząt lub pola obfite w żywność) daje dodatkowe punkty żywności dla plądrującej armii. Wasz oddział musi wykorzystać specjalny rozkaz i spędzić tam 1 turę, aby zyskać dodatkową żywność oraz punkty wpływów. Z drugiej strony, takie miejsce będzie "wytwarzać" jednostki neutralne, więc jest to świetne miejsce na polowanie.
- Zbieranie na mapie żywności oraz naukowych osobliwości (Curiosity): Na mapie są rozrzucone znajdźki, w których możecie znaleźć dodatkowe punkty żywności w różnej ilości lub punkty wpływów i nauki. Osobliwości pojawiają się co turę, w losowych miejscach. Mogą pojawić się nawet w części mapy, którą już zwiedziłeś! Mogą również zniknąć, jeśli na turę spowije je mgła wojny lub po prostu zostaną zebrane przez inną nację. Zbieranie tych bonusów nie tylko jest bardzo pomocne, ale jest również najważniejszą czynnością dla Waszych oddziałów w pierwszych turach gry.
Eksploracja
Podzielcie swoje jednostki na kilka grup, aby przyspieszyć proces eksploracji. Gdy zyskacie dodatkowych członków plemienia, warto jak najszybciej podzielić Waszą armię na dwie grupy. Wystarczy kliknąć na portret jednostki (lub wybrać kilka jednostek) w ekranie armii i wydać rozkaz ruchu. Dzielenie i łącznie armii kosztuje tylko punkty ruchu. Więcej grup na mapie, to lepsze możliwości badania terenu, polowania i znajdowania rozrzuconych bonusów na mapie. Waszym celem powinno być jak najszybsze wysłanie zwiadowców w różne części mapy, do poszukiwania bogatego w surowce terytorium.
Naukowe osobliwości (scientific curiosity)
Warto rozglądać się za tymi znaleziskami (można je porównać np. do porzuconych wiosek w Cywilizacji 6). Każdy taki bonus zapewnia Wam dodatkowe punkty nauki oraz punkty wpływów (influence). Ten drugi wskaźnik jest niezbędny do zdobywania terytorium i budowania miast. Dodatkowo, zbieranie tych bonusów jest bezpieczniejsze niż walka ze zwierzętami i często to najłatwiejszy sposób do awansu do kolejnej ery.
Strata wszystkich członków plemienia nie prowadzi do przegranej ani nie unicestwi plemienia innego gracza! W takim wypadku pojawi się nowa jednostka plemienia w obszarze startowym (z pierwszej tury), którym można znów zdobywać gwiazdki epoki.
Posterunki i teren pod pierwsze miasto
- Zbudujcie posterunek (outpost): Każda jednostka ma możliwość postawienia tego obiektu, dzięki któremu zyskacie kontrolę nad danym terytorium. Potrzebujecie punktów wpływu, które zyskacie z osobliwości. Każdy region ma ustalone granice, które nie zmienią się przez całą grę. Posterunki są niezbędne do tworzenia miast i zbierania surowców.
- Gra posiada system podpowiedzi, który sam pokaże najlepsze pola na danym terytorium. Warto szukać regionów z dużą ilością rzek i lasów. Unikajcie bagien i skalistych lub pustynnych regionów. To nie są dobre wybory pod budowę pierwszego miasta. Nie warto wybierać pól ze skrajnymi wartościami, np. +2 żywności i +18 do produkcji lub odwrotnie. Takie miasto szybko ugrzęźnie w błędnym kole - albo będzie miało problem ze wzrostem populacji, albo z rozwojem miasta. W późniejszych etapach, można zdecydować się na budowę w takich miejscach, ponieważ będziecie posiadali już rozwinięte miasta. W takim wypadku rozwój posterunków nie będzie stanowił problemu.
- Nowe jednostki plemion można szkolić w posterunkach - kosztuje to kilka punktów wpływów oraz 1 punkt populacji! Posterunki, tak jak miasta, zbierają żywności z okolicznych pól i mogą się rozwijając. Gdy zmieniacie taki posterunek w miasta, to populacja stanie się automatycznie częścią nowego miasta. W epoce neolitycznej nadal można wykorzystać populację do szkolenia jednostek, dlatego warto stawiać posterunki na terenie obfitym w żywności. Posterunek może mieć zero punktów populacji, ale wtedy nie może szkolić nowych oddziałów.
- Wybierz odpowiednią kulturę! Po zdobyciu wymaganych gwiazdek epoki, będzie można wybrać nową kulturę. Każdy wybór oferuje inne bonusy, a bonus dziedziczny będzie Wam towarzyszył do końca gry (kumuluje się on z następnymi kulturami). Warto zdecydować co jest ważniejsze - bonus na najbliższe tury, czy bonus, który pomoże w następnych erach (specjalne dzielnice i jednostki).
- Na przykład - lepszy będzie bonus do produkcji czy specjalna dzielnica morska, która zwiększy produkcję żywności i funduszy? W pobliżu jest wiele innych cywilizacji? Może lepiej wybrać wojowniczą kulturę z mocną jednostką ofensywną? Na początku zawsze dobrze wybrać bonusy do żywności, produkcji lub nauki. Bonusy do funduszy, wpływów lub wojska będą bardziej przydatne w następnych epokach, gdzie rozwój technologiczny i utrzymanie armii będą niezbędne do rozwoju Waszego imperium.