Wykaz i opis jednostek | Jednostki i frakcje | Homeworld Deserts of Kharak poradnik Homeworld: Deserts of Kharak
Ostatnia aktualizacja: 11 września 2019
Wykaz i opis jednostek
Coalition
Rachel S'Jet - jednostka fabularna. Ten specjalny pojazd, wzorowany na Baserunnerze, umie atakować wrogie oraz naprawiać sojusznicze jednostki. Później potrafi także rozstawiać skanery oraz wystrzeliwać pociski EMP. Posiada również własne ulepszenia na drzewku technologii, które ulepszają tę jedyną jednostkę. Ma ona blisko 15 000 punktów wytrzymałości, dlatego równie dobrze może zostać użyta do skanowania terenu czy do odparcia małej grupy oponentów.
Support Cruiser - podstawowa jednostka pomocnicza, wielozadaniowa. Potrafi naprawiać jednostki, atakować karabinkami na dużą odległość (także cele powietrzne!) oraz być punktem zbioru surowców. Nie jest tania, dlatego należy pilnować, aby nie została bezpowrotnie zniszczona, szczególnie jeśli robi za punkt zbioru surowców.
Umiejętności:
- odbieranie surowców;
- naprawa sojuszniczych jednostek;
- po ulepszeniu (Anti-Aircraft) dość skutecznie atakuje mniejsze samoloty wroga.
Salvager - jednostka służąca do zbierania surowców. Przenosi je od złoża do głównego transportowca lub do Support Cruisera. Z jednego złoża naraz mogą czerpać jedynie dwa pojazdy, ale warto robić ich wiele i zbierać surowce z odległych źródeł. W przypadku, gdy złoża się skończą, można sprzedać jednostki funkcją Retire, gdyż nie posiadają one żadnych specjalnych własności.
Umiejętności:
- zbieranie surowców;
- niszczenie wraków za pomocą ładunków wybuchowych.
Baserunner - pojazd pomocniczy. Nie jest bardzo dynamiczny, ale posiada mały karabinek przeciwlotniczy. Świetnie nadaje się do skanowania terenu dzięki tanim, szybko podróżującym dronom, które wysyła we wskazane miejsca. Dodatkowo może stawiać taktyczne skanery (tylko tryb fabularny) oraz działka obronne: naziemne i powietrzne. W trybie potyczki/multiplayer podczas meczu ze zbieraniem artefaktów do ich pozyskania używasz tego właśnie pojazdu.
Light Armored Vehicle (LAV) - podstawowa jednostka ataku. Bardzo szybka, może służyć do ataku typu "hit-and-run" (zaatakuj jednostki, aby je osłabić i ewentualnie spłoszyć lub przyciągnąć ich uwagę i zwabić w pułapkę). Efektywna przeciwko jednostkom dalekiego zasięgu o średnim/niskim pancerzu, jak np. Railguny. Posiada słaby pancerz i słabą siłę ataku. Dodatkową zaletą jest wykorzystanie jedynie surowca Cu do budowy.
Umiejętności:
- Boost - pozwala na zwiększenie prędkości o 60% przez 10 sekund. Świetnie nadaje się do szybszego podjeżdżania, ucieczki i utrudnia przeciwnikowi celny strzał.
Armored Assault (AAV) - opancerzona jednostka bojowa. Ma mocny pancerz i większą siłę ataku niż LAV-y, z którymi radzi sobie świetnie. Ze względu jednak na prędkość jest słabą jednostką w przypadku wszelkich ataków dystansowych. Jednakże, dzięki umiejętności Smoke Grenade (zasłona dymna), może bez problemu wyeliminować Railguny, podjeżdżając do nich, gdy te są oślepione. Potrafi swoim działkiem strzelać także w cele powietrzne, jednak dopiero w grupie ma szansę na zestrzelenie jakiegokolwiek samolotu.
Umiejętności:
- Smoke Grenade - wspomniana wyżej zasłona dymna utrzymująca się przez 10 sekund. Jest to strategicznie świetna umiejętność, która pozwala chwilowo odciąć jednostki wroga od ataku. Może posłużyć także do bezpieczniejszego wycofania się z pola bitwy. Zasłona może znajdować się przy jednostkach lub w linii między nimi, by uniemożliwić ostrzał (ty także, nie widząc celu, nie możesz strzelać).
- Supress Targets - pasywna zdolność, która dodatkowo dyskwalifikuje lekkie pojazdy z próby walki, spowalniając je o 50% na 3 sekundy.
Railgun - jednostka dalekodystansowa. Ma największą siłę ataku z jednostek podstawowych, choć strzela niezbyt szybko, a także mało celnie [zmieniłam] podczas ruchu. Zdecydowanie należy trzymać je na tyłach armii ze względu na słaby pancerz. Stanowią duże zagrożenie dla jednostek opancerzonych, szczególnie AAV. W grupie równie dobrze nadają się do niszczenia większych pojazdów klasy Cruiser.
Umiejętności:
- Sunder - umiejętność pasywna, jednostka trafiona z Railguna przez 10 sekund ma obniżoną odporność pancerza o 4 pkt, dzięki czemu jest znacznie łatwiejszym celem dla pozostałych pojazdów.
Strike Fighter - podstawowe jednostki powietrzne. Po wybudowaniu są grupowane po 3 jednostki. Zaznaczając transportowiec, możesz wydać rozkaz ataku powietrznego na wybrany obszar - jednostki same odnajdą cel, w który mogą trafić. Obrażenia zadawane przez te samoloty są obszarowe, ale obrywają jedynie najbliżej sąsiadujące jednostki. Pojazdy muszą powrócić po ataku na transportowiec, by uzupełnić paliwo i amunicję. Jeśli wybudujesz więcej jednostek, możesz wysyłać naraz wiele małych flot w różne miejsca na mapie. Strike Fightery są szybkie i świetnie nadają się do atakowania precyzyjnych celów (jak działka czy wrogie Cruisery).
Tactical Bomber - ten typ samolotu równie dobrze radzi sobie ze wszystkimi celami naziemnymi. Bomby mają dużą siłę rażenia i dewastacyjną moc. Najlepiej przeprowadzać nimi atak na zbadany teren lub podczas ofensywy jednostkami naziemnymi, powodem jest ich mała prędkość, przez co są łatwym celem dla wszelkich działek i rakiet przeciwlotniczych. Możesz posiadać jednocześnie 3 bombowce.
Gunship - ten rodzaj samolotu jest dość specyficzny. Jest on szybki, w miarę wytrzymały, lecz jego siła ataku okazuje się zabawnie niska. Odnalazłszy cel, atakuje działkami, krążąc wokół atakowanego miejsca przez kilka sekund. Ten typ ataku należy kierować tylko przeciwko słabo opancerzonym jednostkom i tylko w sytuacji, gdy nie zagraża ci atak przeciwlotniczy. Jednocześnie możesz posiadać 2 samoloty tego typu.
Missile Battery - podstawowa jednostka przeciwlotnicza Koalicji. W zasadzie żaden przelatujący nad tym pojazdem samolot nie poleci już nigdzie dalej. Wadami tego pojazdu są niska prędkość oraz brak wyposażenia przeznaczonego do ataku jednostek naziemnych.
Umiejętności:
- Mortar - przydatna umiejętność, ale tylko wówczas, jeśli nie posiadasz jednostek artylerii. Moździerz atakuje grupę jednostek z dość dużą siłą - dwa strzały zniszczą grupę pojazdów AAV. Jednak rzadko kto używa dużej liczby Missile Battery jednocześnie, dlatego jeśli masz okazję, korzystaj z tej zdolności, ale nie polegaj na niej. Czas regeneracji także pozostawia sporo do życzenia.
Battlecruiser - w zasadzie najmocniejsza jednostka tej frakcji. Posiada niemal połowę punktów zdrowia transportowca i wysoką siłę ataku. Niestety, atak jest powolny, przez co mogą ją zniszczyć nawet LAV-y, jeśli nie będzie dodatkowo chroniona. Sama świetnie radzi sobie z opancerzonymi celami naziemnymi, ale najczęściej pada ofiarą Railgunów oraz wszelkich ataków artylerii i samolotów. Trzymaj ją zawsze na czele armii, aby zbierała obrażenia, otwierając drogę pozostałym jednostkom. W trybie fabularnym możesz ulepszyć ją o funkcję autonaprawy.
Umiejętności:
- Smoke Screen - podobnie jak w przypadku AAV możesz wykorzystać zasłonę dymną utrzymującą się przez 10 sekund. Tym razem jednak nie jest to granat, a dym pojawia się dokładnie w miejscu, w którym stoi pojazd, i otacza tylko jego.
Artillery Cruiser - jednostka dalekodystansowa. Wystrzeliwuje pociski do góry, z tego względu może strzelać ponad przeszkodami i nierównościami terenu, jednak czas dotarcia pocisku na miejsce również trwa chwilę. Zadaniem tego pojazdu jest przede wszystkim atakowanie grupy celów, nadaje się on do niszczenia wrogich Railgunów. Możesz go oczywiście użyć do atakowania wszelkich innych celów naziemnych, jednak istnieje duże ryzyko, że pocisk zbyt późno trafi tam, gdzie powinien, a także ryzyko uszkodzenia własnych jednostek. Na krótki dystans posiada słaby karabin, który chroni go nieco przed LAV-ami, ale nie ma zabezpieczenia przeciwlotniczego.
Umiejętności:
- Area Barrage - atak o wyjątkowo dużym obszarze działania. Świetnie nadaje się do rażenia wrogich grup z zaskoczenia. Pociski nie docierają jednak na miejsce jednocześnie, dlatego atakując kilka jednostek z użyciem tej umiejętności, możesz nie trafić w nikogo, gdy już zaczną się poruszać.
- Precision Strike - celny strzał dystansowy o bardzo dużej sile. Żeby nie było zbyt kolorowo - zauważ, że nie jest on darmowy.
- Auto Targetting - możesz wyłączyć automatyczny ostrzał wrogich jednostek, gdy istnieje ryzyko uszkodzenia własnych.
Assault Cruiser - jednostka na pierwszy rzut oka wygląda jak skradziona frakcji Gaalsien. Jest w sumie najbardziej umiarkowaną jednostką: średnio szybka, o średniej sile ataku i raczej niskiej wytrzymałości pancerza. Potrafi skutecznie atakować jednostki powietrzne (po odkrytym ulepszeniu Anti-Aircraft). Radzi sobie dobrze zarówno z lekkimi, jak i z cięższymi jednostkami naziemnymi, a także nie najgorzej z Railgunami - dzięki przyzwoitej prędkości. Mimo to nie jest to jednostka samodzielna, ma zdecydowanie za słabe opancerzenie. Świetnie jednak paruje się z Battlecruiserami.
Umiejętności:
- Overcharge - stosuj ją raczej w sytuacjach krytycznych. Zwiększa prędkość i szybkość pojazdu, jednak tylko na chwilę, a przy tym blokuje na pewien czas możliwość skorzystania z pozostałych umiejętności.
- Self-Repair System - jeśli po bitwie masz chwilę czasu, możesz przywrócić tę jednostkę do stanu używalności za pomocą autonaprawy. Jednakże przez 20 sekund będzie ona całkowicie nieaktywna.
- Tactical Missile - ten specjalny atak rakietą o dużym obszarze działania nierzadko może zadecydować o zakończeniu pojedynku. Zwróć jednak uwagę na koszt zakupu takiej rakiety (250 Cu).
Gaalsien
Salavager - podobnie jak we frakcji Coalition służy do pozyskiwania surowców i jest to jego jedyna funkcja. Gdy skończą się zasoby, możesz go sprzedać, by odzyskać część surowców.
Production Cruiser - główną różnicę między frakcjami stanowi to, że podstawowe jednostki walki w armii Gaalsien produkuje nie transporter, tylko specjalne Cruisery. Często można zaobserwować spore armie podróżujące jako obrona tych pojazdów, które zarazem wyszły z ich fabryki. Poza rolą produkcyjną pełni również funkcję magazynu surowców dla Salvagerów (po zakupieniu ulepszenia Rafinery Mode), a także posiada działko przeciwlotnicze.
Baserunner - w przeciwieństwie do Koalicji frakcja Gaalsien nie produkuje działek. Baserunner może jednak zamiast działek rozstawiać darmowe skanery, i to na odległość. Niemniej czas pomiędzy kolejnymi rozstawieniami wynosi aż 5 minut. Dodatkową jego funkcją jest możliwość szybkiego wyleczenia pobliskich jednostek impulsem, który musi się jednak później naładować. Posiada słabe działka, w tym przeciwlotnicze. W trybie zdobywania artefaktów jest jednostką, która je transportuje.
Umiejętności:
- Deploy Scanner - rozstawia na odległość darmowe skanery powiększające pole widzenia, umiejętność odnawia się co 5 minut.
- Restore Allied Hull - za 150 Cu możesz rozpocząć leczenie pobliskich jednostek, lecz pojazd staje się wtedy nieaktywny. Efekt trwa 10 sekund.
Assault Ship - podstawowa jednostka opancerzona. W porównaniu z AAV strzela wolniej, ale silniej, porusza się także nieznacznie szybciej. Ma przewagę przeciwko nieopancerzonym jednostkom. W przeciwieństwie do AAV nie atakuje celów powietrznych. Może zostać łatwo zniszczona przez samoloty oraz Cruisery i Railguny.
Missile Ship - podstawowa jednostka przeciwlotnicza. Poza możliwością skutecznej eliminacji samolotów nie posiada żadnych specjalnych cech.
Umiejętności:
- Direct Fire Barrage - podobnie jak Mortar w Missile Battery frakcji Koalicji pojazd ten posiada umiejętność obszarowego ataku na dystans, dzięki czemu może nieco wspomóc walczące wojska na lądzie.
Assault Railgun - podstawowa jednostka dystansowa Gaalsien, znacznie szybsza od modelu Heavy. Ma jednak również zmniejszony dystans ataku oraz siłę, za to okazuje się bardziej szybkostrzelna. Z tego powodu powinna być umieszczana zaraz za opancerzonymi jednostkami, ale nie na samych tyłach armii. Zagrożenie stanowią dla niej wszystkie jednostki, jeśli zostanie sam na sam z przeciwnikiem.
Umiejętności:
- Dart Maneuver - po wykupieniu ulepszenia Dart Maneuver będziesz mógł użyć tej umiejętności, która pozwala na chwilowe zwiększenie prędkości poruszania się.
Heavy Railgun - od zwykłych Railgunów owe ciężkie modele różnią się kilkoma rzeczami: są wolniejsze w poruszaniu się i strzelaniu, jednak ich pociski docierają na większą odległość i mają znacznie większą siłę rażenia. Należy traktować te jednostki jako tanią artylerię, którą spokojnie da się wykończyć wrogie RG oraz jednostki opancerzone. Unikaj bliskiego kontaktu z jednostkami wroga i samolotów.
Umiejętności:
- Ranged Calibration - jeszcze bardziej poprawia widoczność i odległość ataku, jednakże kosztem mobilności (wymagane ulepszenie Ranged Calibration).
- Heavy Railgun EMP Rounds - przy każdym oddanym strzale na moment paraliżujesz jednostkę wroga atakiem EMP (wymagane ulepszenie EMP Rounds).
- Sunder - jednostka trafiona pociskiem przez 10 sekund ma obniżoną odporność pancerza o 4 punkty.
Precision Bomber - klasyczny bombowiec. Jest szybszy od bombowców Koalicji, za to zadaje mniejsze obrażenia obszarowe. Wyposażony w 2 (po ulepszeniu - w 4) bomby idealnie nadaje się do niszczenia wrogich Cruiserów. Wysoka odporność pozwala mu zwykle na zrealizowanie celu nawet w trudnych warunkach. Możesz mieć do 5 takich jednostek w swoim transportowcu.
Interceptor - ten mały samolot świetnie nadaje się do niszczenia wrogich jednostek dystansowych. Jest najszybszym dostępnym w grze samolotem, jednak o bardzo niskiej wytrzymałości - jeden do dwóch pocisków przeciwlotniczych wystarczy do sprowadzenia go na ziemię. Gorzej radzi sobie z silnie opancerzonymi jednostkami (jak Battlecruisery).
Siege Cruiser - jednostka artylerii, która świetnie spełnia swoją rolę, szczególnie dzięki pewnemu gadżetowi: pociskom EMP (ulepszenie). Poza tym ma typowy atak, na ogromną odległość zadając obrażenia obszarowe, skuteczne przeciwko wszystkim jednostkom naziemnym. Wadą jest niska mobilność i długi czas lotu pocisku.
Umiejętności:
- Artillery Barrage - atak na bardzo dużym obszarze przeznaczony do rażenia całych grup przeciwnika, najlepiej z zaskoczenia. Pociski spadają losowo przez kilka sekund i jeśli przeciwnik się wcześnie spostrzeże, może uniknąć kolejnych ataków.
- EMP Shell - po wykupieniu ulepszenia o tej samej nazwie będziesz w stanie używać ataku specjalnymi pociskami EMP, które unieruchamiają wszystkie jednostki w zasięgu działania (poza transporterem).
- Auto-targeting - pozwala włączyć lub wyłączyć automatyczne namierzanie celów. Wyłączenie tej własności zabezpieczy twoje jednostki przed przypadkowym ostrzałem.
Honorguard Cruiser - unikalna jednostka posiadająca potężną siłę ataku na bardzo duży dystans. Nie pozwól lekkim pojazdom przeciwnika zbliżyć się do niej stojącej samotnie, gdyż jej szybkość oddawania kolejnych strzałów jest niska. Ma ona co prawda małe działka atakujące na krótki dystans, jednak często to nie wystarcza. Warto zauważyć, że wystrzeliwane pociski wybuchają u celu, zadając obrażenia obszarowe i nie tracąc przy tym celności jak artyleria. System przeciwlotniczy jest dostępny w tym pojeździe, jednak tylko jako opcja...
Umiejętności:
- Enable Anti-Air Defense - możesz chwilowo aktywować silny system przeciwlotniczy, jednak stracisz wtedy możliwość ataku naziemnego (wymagane ulepszenie [tu chyba zabrakło jego nazwy]). Czas działania to 25 sekund, 3 potrzeba na zmianę trybu ataku.
Mocne i słabe strony jednostek - czym walczyć, by zdobyć przewagę?
Jak w każdej grze strategicznej podstawą rozgrywki jest znajomość jednostek. A dokładniej tego, jak je wykorzystać, aby zdobyć przewagę nad przeciwnikiem. W Homeworld: Deserts of Kharak istnieją trzy rodzaje ofensywnych jednostek lądowych: lekkie (Light Armored Vehicle / Sandskimmer), opancerzone (Armored Assault / Assault Ship) oraz dystansowe (Railgun). Należy znać podstawowe zależności:
- lekkie pojazdy mają przewagę nad dystansowymi;
- dystansowe mają przewagę nad opancerzonymi;
- opancerzone mają przewagę nad lekkimi.
Podstawą przeprowadzenia odpowiednich operacji jest dobra widoczność. Jeśli widzisz w oddali atakującą cię jednostkę dystansową, nie rzucaj przeciwko niej całej armii lekkich pojazdów - nie wiesz, co czai się za nią.
W następnej kolejności dochodzą zależności jednostek naziemnych i powietrznych:
- lekkie samoloty (Strike Fighters) mają szczególną przewagę nad jednostkami dystansowymi oraz działkami;
- pojazdy przeciwlotnicze mają przewagę nad wszelkimi samolotami;
- bombowce mają przewagę nad grupami jednostek naziemnych (obrażenia otrzymać mogą także sojusznicy będący w atakowanej grupie);
- klasa Gunships ma przewagę nad jednostkami słabo opancerzonymi (LAV/Sandskimmer/RG), ale jest bardzo podatna na zestrzelenie podczas przeprowadzania ataku.
Wynika z tego, że lekkich samolotów należy używać do niszczenia mniejszych celów i działek. Samoloty te są trudniejsze do trafienia oraz znacznie tańsze. Z bombowców korzystaj podczas ataków na wrogą bazę oraz gdy dostrzeżesz wrogie wojska w ruchu, niebędące pod ochroną działek AA i pojazdów z rakietami ziemia-powietrze.
Ostatnia klasa to Cruisery. Obie frakcje posiadają przede wszystkim jednostkę artylerii, która atakuje na większy dystans niż Railguny, ale nie poradzi sobie nawet z AAV, gdy te podjadą zbyt blisko. Mimo że są to najdroższe i najpotężniejsze jednostki w grze, nigdy nie produkuj ich samych i nie pozwól im działać samodzielnie. Traktuj je raczej jako jednostki wspomagające dla armii zbudowanych z jednostek podstawowych.