Porady ogólne Poradnik Gwint
Ostatnia aktualizacja: 20 czerwca 2017
1. Przegrana runda nie oznacza przegranej gry! Gwint to przede wszystkim sztuka dobrego blefu. Czasem warto spasować turę i pozwolić przeciwnikowi wygrać, aby zacząć następną rundę z lepszej pozycji i z przewagą kart na ręce.
2. Pamiętaj, że po każdej rundzie plansza do gry zostaje wyczyszczona z kart. Wyjątkiem są karty, które:
- Mają dodatkową umiejętność i pozostają na polu do następnej rundy.
- Karty, które zostały wzmocnione Przypływem Adrenaliny i zostaną do następnej rundy.
- Karty, które po rozegranej rundzie wracają osłabione na pole walki z cmentarza.
- Karty, które po usunięciu tworzą inną jednostkę, jak np. Krowa Czempionka.
3. Rozpoczynając grę jako pierwszy/a znajdujesz się w kłopotliwej sytuacji. Postaraj się nie zdradzać od razu jaką talią grasz unikając używania kluczowych kart, aby nie ułatwić życia przeciwnikowi.
4. Staraj się pograć każdą Frakcją, a nie ograniczać się tylko do jednej. Dzięki temu zdobędziesz potrzebną wiedzę, która przyda się w trakcie gry. Poznając lepiej każdą z Frakcji wiesz czego możesz się spodziewać po przeciwniku.
5. Rzucając drugi taki sam efekt pogodowy na dany rząd, np. Mróz, nie zwielokrotnisz jego działania.
6. Rzucając inny efekt pogodowy na ten sam rząd niwelujesz wcześniejszy efekt, np. Jeśli wywołasz Deszcz w rzędzie gdzie wcześniej była Mgła, jednostki będą otrzymywać obrażenia tylko od Deszczu, a Mgła zostanie rozwiana.
7. W trakcie rozgrywki, po każdym zagraniu przeliczaj punkty na planszy uwzględniając efekty pogodowe. Pamiętaj, że pogoda odejmuje punkty na początku tury. Jeśli np. przeciwnik spasował, a po Twojej stronie 4 jednostki znajdują się pod efektem Mrozu, dostosuj swoje zwycięskie zagranie uwzględniając 4 punkty, które zostaną odjęte zanim spasujesz.
8. Przeglądaj od czasu do czasu cmentarz przeciwnika. Jest to szczególnie istotne w starciu z taliami, które bazują na wskrzeszaniu kluczowych jednostek, jak np. Talia Skellige oparta na Straży Królowej i Cerys. Jeśli we własnej talii dysponujesz jednostkami, które są w stanie wyciągnąć lub zniszczyć karty z cmentarza przeciwnika, jak Gryf, Nekurat lub Medyk z Vicovaro możesz znacząco pokrzyżować plany przeciwnika.
9. Przed zagraniem karty przeczytaj bardzo uważnie efekt jej działania. Jest to szczególnie istotne przy pierwszym spotkaniu z Gwintem. Zagranie jednostki w nieumiejętny sposób może zadziałać na Twoją niekorzyść.
10. Przewaga kart to bardzo ważna sprawa w Gwincie. Zagrywając karty zawsze staraj się przebijać przeciwnika, nawet o 1 punkt. Jest to bardzo istotne, aby nie skończyć rundy z mniejszą ilością kart na ręce. Jeśli zagrasz kartę, która nie przebije przeciwnika, a ten spasuje, znajdziesz się w bardzo kłopotliwej sytuacji i albo poświęcisz jeszcze jedną kartę i uratujesz rundę, albo rozpoczniecie rundę 2 z taką samą ilością kart co może okazać się katastrofalne w skutkach.
11. Jeśli runda zakończyła się Twoim zwycięstwem, a do kolejnej podchodzisz z deficytem 1 karty, po prostu spasuj i pozwól przeciwnikowi poświęcić jedną kartę na rzecz wygranej rundy. W ten sposób rozpoczniecie decydującą rundę z taką samą ilością kart.
12. Pozycjonowanie jednostek, czyli odpowiednie ich rozmieszczenie na planszy to kolejna istotna kwestia, np. Vran Wojownik po zagraniu pochłania jednostkę po prawej stronie. Następnie, co 2 tury pochłania kolejną jednostkę więc jeśli zagrasz z prawej strony Złotą kartę, Vran Wojownik stanie się bezużyteczny. Tak samo może być przy wykorzystywaniu kart Wydarzeń, jak np. Róg Dowódcy, który wzmacnia o 4 punkty 5 sąsiadujących ze sobą jednostek. Zagrywając własne jednostki należy też myśleć o tym, aby przeciwnik za pomocą jednej karty Wydarzeń nie zneutralizował całej linii. Staraj się oddzielać kluczowe jednostki innymi lub zagrywać je w różnych rzędach, aby maksymalnie utrudnić rozgrywkę.
13. Naucz się działania każdego efektu pogodowego, aby móc dobrze operować jednostkami w niesprzyjających warunkach na planszy. Przykładowo, Mgła co rundę rani najsilniejszą jednostkę w rzędzie o 2 punkty więc zagrywając kartę z siłą 10 możesz ochronić słabsze jednostki przez parę rund.
14. Brzask to bardzo przydatna karta, która powinna znaleźć się w większości talii. Dzięki tej karcie jesteś w stanie usunąć wszystkie negatywne efekty pogodowe, które nałożył na Ciebie przeciwnik. Brzask przyda się w starciu z każdym deckiem, nie tylko z tym nastawionym na pogodę. Po zagraniu tej karty masz wybór: usuń negatywne efekty pogodowe lub zagraj losową brązową kartę z talii. Dzięki temu nigdy nie zostaniesz z martwą kartą na ręce.
15. Pamiętaj, że Pożoga likwiduje jednostkę/ki z największą ilością punktów ataku (wyłączając złote karty!). Jeśli na stole znajduje się większa liczba kart o najwyższej wartości ataku, np. po 18 punktów, wszystkie te karty zostaną zlikwidowane. Co bardzo ważne, Pożoga może unicestwić Twoje własne karty więc korzystaj z niej rozważnie.
16. W Gwincie każda jednostka posiada określoną Siłę, która także jest jej Zdrowiem. Gdy jednostka zostanie osłabiona, traci odpowiednią ilość punktów Siły.
17. W trakcie tworzenia talii zadbaj o zróżnicowanie jednostek, aby móc zagrywać karty do każdego rzędu: bliskiego starcia, dalekiego zasięgu i oblężniczego. Dzięki temu jeden efekt pogodowy ze strony przeciwnika nie podpisze na Ciebie wyroku skazującego na przegraną.
18. Wygrywając codziennie chociaż 6 rund znacznie przyśpieszysz zbieranie Orenów na beczki z kartami. Więcej informacji o tym znajdziesz w podrozdziale poświęconym systemowi progresji konta.
19. Szukając talii i strategii w internecie bierz pod uwagę to, że gracze znajdujący się na samej górze tabeli rankingowej dostosowują swoje talie do niewielkiej ilości przeciwników z którymi toczą starcia. Dlatego też czasem niezbędna będzie modyfikacja pożyczonej talii, aby dobrze spisywała się w meczach w innej części tabelii, gdzie różnorodność talii jest znacznie większa.
20. Gdy w trakcie otwierania beczek będzie czekał na Ciebie trudny wybór, np. jedna z 3 Legendarnych kart będzie kartą Premium, najpierw zastanów się, czy w ogóle będzie Ci potrzebna. Jeśli nie, priorytetem zawsze są te karty, które będą wykorzystywane w trakcie gry.
21. Zanim zaczniesz tworzyć Legendarne karty pomyśl w pierwszej kolejności o tych neutralnych, jak np. Geralt: Igni. Neutralne karty mogą być grane we wszystkich taliach. Jeśli stworzyć jedną lub dwie Legendarne karty do wybranej Frakcji, a później przestaniesz nią grać, bo nie spisuje się tak, jak powinna - stracisz tylko czas i bardzo dużą ilość Fragmentów kart.
22. Jeśli na stronie gry pojawi się informacja o nadchodzącej aktualizacji, wstrzymaj się z rozbijaniem jakichkolwiek kart. Po wprowadzeniu aktualizacji część kart będzie można rozbić odzyskując pełną wartość Fragmentów.