Informacje ogólne | Zarządzanie Grand Ages Medieval poradnik Grand Ages: Medieval
Ostatnia aktualizacja: 20 września 2019
Informacje ogólne
Podstawową jednostką administracyjną w grze Grand Ages: Medieval jest miasto. Od ich ilości i stopnia rozwoju zależy jak szybko sięgniesz odpowiednią rangę i staniesz na czele Cesarstwa. W grze przewidziane jest aż 16 rang, a z każdą kolejną otrzymasz punkty rozwoju, które pomogą w opracowaniu nowych metod uprawy, wydobycia lub odblokują jednostki i budynki.
Z każdą kolejną rangą będziesz odbierał inne sygnały od władców miast w okienku dyplomatycznym. Pamiętaj, że po osiągnięciu rangi cesarza będziesz musiał wybrać stolicę cesarstwa. Od tej pory musisz cały czas kontrolować, czy twoi przeciwnicy nie próbują jej zdobyć. Zajęcie stolicy daje prawo najeźdźcy do wszystkich twoich ziem i jest jednocześnie zakończeniem gry dla ciebie. Postaraj się umocnić jak najlepiej swój gród, który potem mianujesz stolicą całego cesarstwa.
Jest to oczywiście równie istotne z punktu widzenia twoich podbojów, ponieważ jeśli dokonasz skutecznego oblężenia wrogiej stolicy, to jednocześnie zajmiesz ziemie cesarstwa i wykluczysz innego gracza.
Do założenia miasta potrzebujesz osadnika, którego możesz zwerbować w gospodzie. Na każde nowe miasto jakie uda ci się założyć przysługuje jeden osadnik więc nie ma możliwości, żebyś zakładał kilka miast jednocześnie. Warto zauważyć, że czas potrzebny na stworzenie samego miasta jest całkiem krótki i nie będziesz miał problemu z założeniem kilku miast w krótkim czasie jeśli tylko uda ci się je rozwinąć. W tym względzie musisz kierować się dostępem do podstawowych surowców i żywności.
Przy wyborze terenu pod nowe miasto kieruj się przede wszystkim lokalizacją, która da ci dostęp do zróżnicowanych produktów. W kwestii żywności zadbaj o dostęp do pól uprawnych i rzeki, co szybko pozwoli na gromadzenie zboża i połów ryb.
W każdym z miast możesz produkować maksymalnie pięć różnorodnych produktów więc dobierz je tak, żeby przynajmniej dwa zakłady produkcyjne poświęcone były gromadzeniu żywności. Z chwilą uruchomienia poszczególnego zakładu produkcyjnego w mieście zaczną gromadzić się pracownicy. Nie musisz w tym względzie nic robić, gra automatycznie przydzieli pracowników do konkretnych zadań. Wraz ze zwiększaniem populacji miasta zwiększa się jego strefa wpływów. Miasto może pomieścić maksymalnie 15 tysięcy mieszkańców, a ze wzrostem liczby mieszkańców rośnie zapotrzebowanie na wszystkie towary. Warto we wszystkich założonych miastach zwiększać liczbę zakładów produkcyjnych do maksimum i organizować handel pomiędzy nimi.
Oczywiście powyżej przedstawiłem sytuacje związaną z ogólnym dobrobytem. Jeśli w mieście zapanuje bieda lub dojdzie w nim do jakiejś katastrofy to mieszkańcy zaczną z niego uciekać. Wraz ze spadkiem liczby mieszkańców spadnie również twoja strefa wpływów. W tym względzie nie musisz podejmować większych działań. Jeśli wynikiem spadku populacji jest katastrofa naturalna, to powinieneś odczekać aż minie i mieszkańcy z czasem wrócą do miasta. Jeśli przyczyną spadku populacji jest niski dobrobyt lub głód to postaraj się manualnie dostarczyć towary do miasta z pomocą jednego z kupców.