Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Football Manager 2005 - poradnik do gry

Football Manager 2005 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Profil piłkarza (2) | Gra w FM poradnik Football Manager 2005

Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016

Profil piłkarza cz.2

Wspominałem, że profil piłkarza podzielimy na dwie części. Zajęliśmy się już jego atrybutami, personaliami czy historią. Teraz czas przyjrzeć się opcjom, jakie posiada menedżer (czyli my) i które może zastosować wobec gracza. Standardowo wygląda to tak:

Czemu piszemy, że standardowo - Profil piłkarza (2) - Gra w FM - Football Manager 2005 - poradnik do gry

Czemu piszemy, że standardowo. Chodzi bowiem o to, że w trakcie gry dochodzą na przykład takie elementy, jak choćby możliwość wygłoszenia opinii na temat zawodnika; jednak póki co przyjrzyjmy się podstawowym opcjom. Począwszy od góry mamy do dyspozycji takie elementy jak: Move To [Przesuń do ] - korzystając z niej możemy przesunąć zawodnika do wybranej drużyny (seniorów, rezerw bądź juniorów). Set Transfer Status [Status zawodnika w klubie ]. Zatrzymajmy się na chwilę przy tej opcji. Status w zespole jest bowiem bardzo ważny. Musimy dokładnie przyjrzeć się jacy piłkarze odgrywają kluczowe role, a jacy są najwyżej zmiennikami. Po wybraniu opcji ukazuje się nam takie okno:

Należyte potraktowanie tej zakładki zapewni dobre morale w zespole - Profil piłkarza (2) - Gra w FM - Football Manager 2005 - poradnik do gry
Należyte potraktowanie tej zakładki zapewni dobre morale w zespole

Widok Overview informuje o piłkarzu, jego cenie oraz zarobkach. Następnie możemy ustalić instrukcje transferowe. Ustalamy cenę. Możemy zaznaczyć opcję sprzedaży zawodnika po określonej cenie, niższej bądź wyższej. Status transferu i wypożyczenia dotyczy tego, co chcemy zrobić z piłkarzem. Jeśli chcemy go sprzedać, wystarczy wystawić go na listę transferową (Transfer listed ) lub całkowicie zabronić transferu (Unavailable for transfer ). Podobnie ma się sprawa z wypożyczeniem. Albo wypożyczamy albo zabraniamy wypożyczenia. Obie opcje można pozostawić również bez instrukcji. Najważniejsze jest okno związane ze statusem (Squad Status ). Do dyspozycji mamy siedem możliwości. Zawodnik w naszym klubie może być (zaczynając od góry): niezbędny - tylko i wyłącznie dla naprawdę wybitnych graczy, ważny - dla zawodników podstawowej jedenastki, wykorzystywany w systemie rotacyjnym - w skrócie piłkarze z ławki rezerwowych, szeroka kadra - zawodnicy, którzy muszą czekać na swoją szansę, obiecujący piłkarz - dla wartościowych juniorów (można ustawić możliwość wypożyczeń, aby ogrywali się w innych klubach), młody zawodnik - dla juniorów (również można ustawić wypożyczenie), niepotrzebny - dla piłkarzy, których chcecie się pozbyć i którzy nie spełniają pokładanych w nich nadziei (warto wtedy wystawić ich na listę transferową). Podobnie sprawa ma się przy podpisywaniu nowych kontraktów. Starajcie się ustawiać taki status, jaki będzie odzwierciedlał pozycję zawodnika w drużynie.

Wracając do opcji. Kolejna pozwala nam na zaoferowanie kontraktu naszemu piłkarzowi (Offer New Contract ). Tutaj także zatrzymajmy się na chwilę. Po wybraniu tego ekranu będziemy mogli sprawdzić oczekiwania naszego zawodnika oraz nasze możliwości finansowe. W dalszej kolejności, to już od nas zależy, jak ustawimy ofertę kontraktu.

Negocjacje kontraktowe z zawodnikiem - Profil piłkarza (2) - Gra w FM - Football Manager 2005 - poradnik do gry
Negocjacje kontraktowe z zawodnikiem

Do nas należy ustalenie statusu (o tym przed momentem było), wykonywanej pracy (w przypadku starszych graczy może to być na przykład grający trener), płacy, typu kontraktu (amatorski lub profesjonalny), długości oraz jednorazowej kwoty, jaką musimy zapłacić zawodnikowi za jego podpis. Dodatkowo możemy skorzystać z bonusów, które uatrakcyjnią naszą ofertę. Do dyspozycji mamy takie opcje jak: premia za występ (Appearance Fee ), premia za bramkę (Goal Bonus ) lub asystę (Assist Bonus ). Dla bramkarzy przygotowano dodatkowe nagrody za zachowanie czystego konta w trakcie meczu (Clean Sheet Bonus ). Druga grupa, to klauzule kontraktowe. Zaliczamy do nich najniższą ceną za jaką jesteśmy w stanie sprzedać zawodnika (Minimum Fee Release Clause ), podwyżkę zarobków (Yearly Wage Rise ), rekompensatę w razie spadku (Relegation Wage Drop ) oraz najniższą cenę za jaką może sprowadzić naszego zawodnika klub, który chce wyznaczyć mu rolę menedżera bądź trenera (Manager/Coach Job Release Clause ). Jeśli chodzi o oferty bonusowe, to nie radzimy stosować ich zbyt często. Owszem, nie są to ogromne pieniądze, ale w perspektywie całej drużyny nazbiera się trochę kasy miesięcznie. Jeśli zawodnik nie wymaga owych bonusów, nie przymilajmy się. Jeśli chodzi o klauzule, to uwaga na Minimum Fee Release Clause . Nawet gdy wybierzecie dużą kwotę, może znaleźć się jakiś amator z kasą (choćby niejaki pan Abramovich) i zaoferować daną kwotę. Wtedy nie macie nic do gadania i zawodnik musi odejść. W niektórych ligach (np. hiszpańska) przy podpisywaniu umów bądź transferach wymuszane jest ustawianie tej klauzuli. Polecamy również zwracać uwagę na zamieszczone na dole komentarze. Dowiecie się z nich o tym, ile wydajecie kasy na płace, co o Waszych zamiarach sądzi asystent czy też ile pozostało Wam do wykorzystania budżetu płacowego.

Kolejne dwie opcje (Release On A Free oraz Mutual Termination ) pozwalają na zerwanie obowiązującego kontraktu. Jeśli decydujemy się na pierwszą z nich, możemy liczyć się z konsekwencją wypłaty odszkodowania. Jeśli chodzi o drugą, jest to tzw. rozwiązania kontraktu za zgodą obu stron. Nie zawsze takie rozwiązanie się powiedzie. Gdy macie napięty budżet, zarząd może zablokować Waszą decyzję, ponieważ będzie zbyt drogocenna. Czy warto z tego korzystać? Nieraz tak. Gdy macie w składzie naprawdę słabych zawodników, warto (choćby za cenę wypłaconej rekompensaty) się ich pozbyć. W dłuższej perspektywie i tak na tym nie stracicie, gdyż sporo kosztuje utrzymanie takiego darmozjada (zwłaszcza jeśli ma wysoką płacę i jakieś bonusy, a w ogóle nie gra). Kolejna opcja pozwala nam na zaoferowanie naszego zawodnika konkretnym klubom (Offer To Clubs ). Korzystając z niej możemy ustalić konkretną cenę, dorzucić klauzulę (procent następnej sprzedaży, rozegranie meczu towarzyskiego, wykup zawodnika z powrotem). Dodatkowo także ofertę można wzbogacić (na własną korzyść) dodając miesięczne raty, dodatkowe opłaty za występy czy bramki. Ostatnim krokiem jest wybór konkretnych klubów (najlepiej jeśli są to kluby, które interesują się naszym piłkarzem - sprawdzić możecie to w zakładce Transfer w profilu piłkarza). Ofertę wysyłacie korzystając z przycisku Make Proposal (pionowe menu, na dole).

Pozostały nam jeszcze takie możliwości jak: karanie zawodnika (Discipline Player For ). Do wyboru mamy pięć kar (każda w trzech trybach: ostrzeżenie, zatrzymanie tygodniowej lub dwutygodniowej wypłaty). Jeśli chodzi o same kary do dyspozycji mamy: No Reason - nie warto karać bez powodu. Zawodnik obrazi się na nas, a w jeszcze gorszym wypadku dołączą do niego koledzy. Unprofessional Behaviour - nieprofesjonalne zachowanie. Związane może być to z opuszczeniem treningu czy wypowiedzią w mediach. Dismissal in prior match - ta kara najczęściej akceptowana jest przez graczy. Czerwona karta w poprzednim meczu mówi wszystko. Violent Behaviour - brutalne zachowanie (dyskusja z sędzią, brutalna gra w trakcie meczu). Poor performance - słaba forma też może być powodem kary. Należy jednak przyjrzeć się czy naprawdę zawodnik gra słabo, czy może były to 2-3 słabsze spotkania w jego wykonaniu. Oprócz karania możemy zbierać raporty o zawodniku (Get Staff Raport ). Dowiemy się, co o nim sądzą trenerzy bądź lekarze. Set Nickname to raczej forma zabawy. Można nadać naszemu piłkarzowi przezwisko/przydomek. Sprawdza się w przypadku zawodników o długich nazwiskach. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby używając tej opcji mieć w składzie piętnastu Kowalskich.