Ekran składu i znaczniki | Gra w FM poradnik Football Manager 2005
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Ekran składu i znaczniki
Pierwsze trzy pozycje w menu głównym dotyczą naszych drużyn, a dokładnie konkretnych grup: seniorów, rezerw oraz juniorów. Jako, że we wszystkich mamy identyczne opcje, skupmy się na jednej konkretnej. Najważniejsza jest oczywiście pierwsza drużyna. Szczegółowy opis poszczególnych okien interfejsu znajdziecie w odpowiednich dla nich częściach poradnika.
Po wybraniu nazwy naszej drużyny do dyspozycji mamy trzy główne linki: Players , Tactics oraz Fixtures . Zakładka pierwsza przedstawia nam ekran główny, na którym znajduje się spis zawodników teamu. Mamy tu możliwość podglądu w interesującej nas konfiguracji (służy do tego przycisk View i zgromadzone tam opcje).
Możemy posegregować zawodników w zależności od: informacji ogólnych, transferów, kontraktów, osiągnięć czy też atrybutów, a także korzystając z ostatniego na liście Overview , według dodatkowych parametrów, jak choćby: kondycja, wiek, płaca, liczba goli, itd. Dodatkowo mamy tutaj do dyspozycji filtr, który umożliwia segregację zawodników w zależności od pozycji, strony na której grają, wypożyczonych (On loan or trail ) czy niedostępnych (Unavailable ). Również w tym oknie mamy możliwość wyboru składu. W kolumnie oznaczonej Pkd znajdują się odpowiednie przyciski, które pozwalają nam na wybór pozycji dla gracza. Możemy to czynić zarówno prawym przyciskiem myszy (po kliknięciu nastąpi przydzielenie pierwszej wolnej pozycji) lub lewym przyciskiem (tutaj wybieramy pozycję z rozsuwanego menu). Bardzo dobrym rozwiązaniem jest możliwość korzystania z prawego przycisku myszy (PPM). Klikając PPM na nazwisku wybranego zawodnika otwiera nam się lista opcji (takie same znajdziemy w profilu piłkarza). Bez względu na wybór okna mamy również informacje na temat naszych zawodników. Mowa tutaj o kolumnie Inf. Lista znaczków jest długa, znajdziemy na niej m.in.:
- Lmp - informuje nas o brakach kondycyjnych naszego zawodnika. Ważne, aby piłkarz ten przed sezonem wystąpił w meczach kontrolnych;
- Lst - zawodnik wystawiony jest na listę transferową (używając PPM możemy usunąć gracza z listy - znaczek zniknie);
- Sus - zawieszenie. Zazwyczaj chodzi tu o kary związane z kartkami, rzadziej zdarzają się kary dyscyplinarne (przykład Ferdinanda z MU);
- Inj (czerwony) - oznacza kontuzję zawodnika. Klikając na znaczek przeniesiemy się od profilu piłkarza, gdzie będziemy mogli sprawdzić rodzaj kontuzji oraz przybliżony czas trwania. Zawodnik z tym znaczkiem nie może grać w kolejnym meczu;
- Inj (pomarańczowy) - to również kontuzja tyle, że mniej groźna. Zawodnik z tym znaczkiem może grać w spotkaniu, ale występuje tu duże ryzyko, że kontuzja się odnowi;
- Loa - informacje, że zawodnik znajduje się na liście do wypożyczenia (podobnie jak z listą transferową, tutaj również używając PPM możemy zlikwidować ten znaczek, unieważniając wystawienie na listę wypożyczeń);
- Wnt - piłkarzem interesują się inne kluby. Sprawdzić możemy to w profilu zawodnika (zakładka Transfer) lub klikając na znaczek;
- Unf - braki kondycyjne i treningowe. Piłkarz wymaga gry oraz cięższego treningu;
- Yth - zawodnika obowiązuje kontrakt juniorski (np. w Anglii dotyczy to zawodników w wieku 16 lat i młodszych);
- Trn - informuje nas o tym, że piłkarz ten w określonym terminie przejdzie do nowego klubu (nie mamy możliwości transferowych);
- Yel - kolejna żółta kartka (w rozgrywkach, których dotyczy ograniczenie) doprowadzi do zawieszenia zawodnika;
- Ctr - brak kontraktu. Dotyczy to zazwyczaj juniorów, którzy dołączyli w trakcie sezonu;
- Bos - zawodnik dostępny na prawie Bosmana;
- Abs - absencja zawodnika (np. na treningu);
- Pr - informacja, że zawodnik odniósł się do wypowiedzi medialnych;
- Int - piłkarz przebywa na zgrupowaniu kadry, nie można wystawić go w najbliższym meczu;
- Unh - zawodnik jest niezadowolony (powód znajdziemy w profilu piłkarza, zakładka Personal ).
Najprostszym sposobem aby sprawdzić, co oznacza dany znacznik, jest najechanie na niego kursorem (wyświetli się odpowiednia informacja) lub kliknięcie. Zostaniemy wówczas automatycznie przeniesieni do miejsca, gdzie uzyskamy odpowiedź.