Zasoby | Podstawy Aven Colony Poradnik Aven Colony
Ostatnia aktualizacja: 8 października 2019
Kolonia, do sprawnego funkcjonowania potrzebuje podstawowych zasobów. Zalicza się do nich: żywność, wodę i powietrze. Początkowo masz do dyspozycji określoną ilość każdego, jednak ich rezerwa szybko się wyczerpuje. Dlatego należy zapewnić sobie ich stałą produkcję, już na początku rozgrywki. Ich niedobór może skutkować wzrostem niezadowolenia oraz pogorszeniem stanu zdrowia kolonistów, a w ekstremalnych przypadkach również ich śmiercią.
Woda
Woda jest ważnym zasobem w twojej kolonii, Jest zużywana nie tylko przez kolonistów, ale także przy produkcji żywności. Dlatego zadbaj o nią w pierwszej kolejności. Masz do dyspozycji dwie budowle, które zapewnią ci do niej stały dostęp - pompownię pobierającą wodę z gleby (Water Pump) oraz kondensator atmosfery(Atmospheric Condenser).
W przypadku klasycznej pompowni, ważne jest jej umieszczenie. Jej skuteczność pokazywana jest za pomocą niebieskich kwadratów. Im bardziej są one niebieskie tym więcej wody pompowanej na godzinę. W zależności od panujących na poszczególnych mapach warunków, to źródło wody ma bardzo dużą rozpiętość w ilościach produkowanej wody. Stosuj tylko, na mapach o stosunkowo dużej żyzności gleb.
Jeśli na mapie przeważają tereny suche, efektywność pomp jest znikoma. Zamiast nich stawiaj kondensatory. Nie mają one wymagań dotyczących umiejscowienia. W każdym punkcie będą generowały tyle samo wody. Oczywiście nawet na tych mapach znajdują się tereny o większej żyzności, na których można stawiać klasyczne pompy, jednak je zostaw na uprawy żywności. W porównaniu do wody, nie mają one alternatywy produkcyjnej.
Oba źródła wody nie działają w nieskończoność. Będą funkcjonować dopóki nie osiągną, określonej ilości wody na osobę. Masz do wyboru dwie opcje: 16 lub 22 jednostki. Możesz także zatrzymać pompowanie. W przypadku kondensatora jest dostępna czwarta opcja, która została umówiona w podrozdziale "powietrze". Każdy budynek ma ustawione domyślnie 16 jednostek i działa niezależnie od reszty. Bezpiecznej będzie jednak, jeśli przynajmniej dla kilku budynków wodonośnych, zmienisz tą wartość na 22 jednostki.
Żywność
Gra daje nam możliwość wyboru, między dwoma budynkami uprawnymi i ich ulepszeniami. Są to farmy (Farm) i szklarnie (Greenhouse). Do postawienia farm, potrzeba mniej nitów, a dodatkowo zużywają mniej prądu i potrzebują mniejszej liczby pracowników, niż szklarnie, przy zbliżonej produkcji żywności w okresie letnim. Dlatego warto, inwestować w ich budowę i późniejsze ulepszenia. Nie należy jednak opierać na nich całej produkcji żywności. Mają one istotną wadę - ich produkcja zatrzymuje się w okresie zimowym. Mając małą nadwyżkę w produkcji żywności, może to spowodować, że jej utarta w okresie zimowym mogą przewyższyć, zysk z okresu letniego. Dlatego warto wybudować kilka dodatkowych szklarni. Ich produktywność zimą spada o 50%, więc nie odcina na ona od dostaw żywności. Pozwala to na częściowe ograniczenie strat.
Istotnym aspektem, przy produkcji żywności jest także, żyzność gleby. Każda roślina ma w tym względzie trochę inne wymagania. Nie ma znaczenia czy rozproszysz budowle uprawne, w zależności od zapotrzebowania na konkretną roślinę, czy skupisz wszystko w jednym miejscu. Odległość od "rdzenia" kolonii nie ma wpływu na produktywność.
Gra oferuje dwa rodzaje roślin: jedzenie (Food) i składniki (Ingredient). Różnią się one od siebie procesem produkcyjnym. W przypadku tej pierwszej kategorii zadanie jest o wiele łatwiejsze. Rośliny te koloniści mogą spożywać bez żadnego przygotowania. Natomiast w przypadku składników budynki uprawne produkują niejadalną postać rośliny. Jeśli zdecydujesz się grać na mapie Eden Crater to będziesz mógł hodować tylko składniki. W tym przypadku, by uniknąć głodu należy już na początku rozgrywki musisz zainwestować w centrum badań. Odblokowuje ono budynki takie jak młyn (Mill) oraz zakłady chemiczne (Chemical Plant), które umożliwiają przetworzenie ich do postaci jadalnej. Jeśli zależy ci na zadowoleniu kolonistów, to możesz wykorzystać te budowle do urozmaicenia ich diety. W centrum badań możesz bowiem odblokować, szereg nowych produktów spożywczych, które możesz potem wyrabiać z podstawowych roślin.
W przypadku żywności na zadowolenie kolonistów, oprócz urozmaicenia żywności, wpływa także ilość jednostek żywności przypadającej na jedną osobę. Dlatego jeśli z jakiś przyczyn, potrzebujesz szybko zwiększyć swoją popularność, wybuduj kilka dodatkowych farm/szklarni, by zwiększyć produkcję.
Powietrze
Powietrze to jedyny zasób, którego nie wytwarzasz samodzielnie. Musisz za to dbać o jego jakość. Na początku nie musisz się tym zbytnio martwić. W pierwotny skład twojej kolonii, wchodzi wentylator, który bez problemu poradzi sobie z małą kolonią.
Większość budynków wytwarza szkodliwe gazy, które pogarszają jakość powietrza, a co za tym idzie zawartość tlenu w nim zawartą. Wraz ze zwiększeniem rozmiarów kolonii, należy więc zacząć inwestować w infrastrukturę do oczyszczania powietrza. Masz do dyspozycji dwa budynki służące do tego celu. Pierwszym z nich jest wentylator (Intake Fan). Ze względu na efektywność działania, świetnie sprawdza się do utrzymania stałego poziomu tlenu. Stawiaj go w strefach kolonii, gdzie nie ma dużego zagęszczenia budynków emitujących zanieczyszczenia. Na takie miejsca zostaw filtry powietrza (Air Filter).
Są one droższe w utrzymaniu, ale o wiele lepiej poradzą sobie z dużą ilością zanieczyszczeń. Dodatkową zaletą filtrów jest to, że w późniejszych etapach rozgrywki, gdy występuje skażenie bakteriami, w przeciwieństwie do wentylatorów, spowalniają one rozprzestrzenianie się choroby po kolonii.
Dodatkowym elementem, który może wpłynąć na jakość powietrza jest kondensator atmosfery. Ma on dodatkowy tryb, w którym z pozyskanej przez budynek wody, odzyskuje tlen. Jest to jednak proces mniej wydajny niż tradycyjne metody. Stosuj go tylko w momencie, gdy w sąsiedztwie kondensatora jakość powietrza spada zbyt mocno, a do postawienia wentylatorów/filtrów nie masz miejsca lub brakuje ci nitów.