Surowce | Podstawy Aven Colony Poradnik Aven Colony
Ostatnia aktualizacja: 8 października 2019
W okolicach twojej kolonii, znajdują się, złoża surowców naturalnych. Będziesz je wykorzystywać do wielu istotnych, dla funkcjonowania kolonii rzeczy jak np. wytwarzanie energii czy produkcja nitów. W poniższym rozdziale znajdziesz listę wszystkich surowców, wraz z opisem ich wykorzystania.
Większość surowców wymaga wydobycia. Możesz to zrobić za pomocą dwóch typów kopalni - klasycznej z wiertłem i laserowej. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem są klasyczne kopalnie i to je buduj od samego początku. Pracują one wolniej, niż kopalnie laserowe, ale za to nie niszczą dodatkowo złóż. Pozwala to na wydobycie większej ilości surowca z pojedynczego złoża. Do tego rodzaju surowców zalicza się:
Żelazo (Iron)
Najbardziej pospolity surowiec. Występuje na wszystkich mapach, niezależnie od warunków na nich panujących. Jednak jego złoża są stosunkowo ubogie. Łatwo rozpoznać je po brązowym kolorze. Żelazo jest najlepszym surowcem do produkcji niezbędnych do rozbudowy kolonii nitów. Jego wykorzystanie, wiąże się bowiem z najkrótszym procesem produkcyjnym. Dlatego jest to surowiec, którego wydobycie rozpoczynasz w pierwszej kolejności.
Miedź (Copper)
Ten metal występuje zdecydowanie rzadziej i nie na wszystkich mapach. Jego złoża mają zielony kolor. Podobnie jak żelazo, miedź służy do produkcji nitów. W jego przypadku jednak trwa to trochę szybciej. Zazwyczaj złoża te są zbyt oddalone od kolonii. Dlatego na początku, gdy nity są towarem wręcz deficytowym, daruj sobie jego wydobycie, koszty będą zbyt wysoki. Miedź zostaw, do czasu, aż wyczerpią się lokalne złoża żelaza.
Potas (Potash)
Pierwiastek występuje prawie równie często, co żelazo i jest równie przydatny. Jego zastosowanie jest jednak zupełnie inne. Potas służy bowiem do zwiększania żyzności gleby. Posiada ono charakterystyczne rdzawo-pomarańczowe złoże. Jeżeli w okolicy kolonii znajduje się takowe, warto wybudować na nim kopalnię. Ilość produkowanej przez budynki uprawne, w których zdecydujesz się zastosować tan pierwiastek, żywności zwiększyć o 40%. Jednak wiąże się to także, ze zwiększonym zużyciem wody.
Złoto (Gold)
Zdecydowanie najrzadziej występujący metal. Nie masz się jednak czym martwić. Nie ma on żadnego zastosowania praktycznego. Nie jest on wykorzystywany w żadnych cyklach produkcyjnych. Właściwie złoto jest przydatne tylko do handlu, gdzie jest bardzo cennym surowcem. Wydobycie tego pierwiastka możesz rozpocząć, po wybudowaniu portu handlowego, jednak bez odpowiedniej umowy handlowej złoto i tak pozostanie bezużyteczne. Jego złoże rozpoznasz po złotym kolorze.
Zorinium
Surowiec dość powszechny i niezwykle charakterystyczny. Wyróżnia się niebieskim kolorem złoża. Ma zastosowanie w energetyce, jako paliwo do jednego z typów elektrowni. Gwarantuje ona wygenerowanie dużych ilości prądu, jednak jej koszty budowy są stosunkowo duże, co szczegółowo zostało opisane w rozdziale "elektryczność". Jej budowę jak i wydobycie zorinium zostaw na późniejsze etapy rozgrywki.
Złoża geotermalne (Geothermal Vent)
W grze znajduje się także surowiec, który nie wymaga wydobycia. To charakterystyczne, parujące źródła rozsiane w sąsiedztwie twojej kolonii. Podobnie jak zorinium, odrywają one istotną rolę w energetyce. Możesz na nich postawić jedynie elektrownię geotermalną, która w początkowych etapach rozgrywki może zapewnić ci stałe dostawy prądu. Jednak złoża są równie niebezpieczne, co przydatne. Jeśli pozostaną one niezabudowane istnieje ryzyko emisji toksycznych gazów.