Zagrożenia | Podstawy Aven Colony Poradnik Aven Colony
Ostatnia aktualizacja: 8 października 2019
Zarządzając kolonią, nie możesz skupiać się tylko na problemach wewnętrznych kolonii. Równie istotne są zagrożenia, które przychodzą z zewnątrz. W końcu znajdujesz się na obcej planecie, której klimat nie należy do przyjaznych. Każde z potencjalnych zagrożeń może poważnie odbić się na morale twoich kolonistów. W tym rozdziale dowiesz się jak skutecznie zwalczać poszczególne zagrożenia.
Błyskawice
To najpowszechniejsze z zagrożeń jakie staną na twojej drodze. Występują głównie zimą, gdy pogoda jest bardzo niestabilna. Mogą spowodować uszkodzenia budynków. Możliwe jest nawet całkowite zniszczenie, gdy piorun trafi np. w tunel. Dlatego już od początku inwestuj w piorunochrony (Lightning Tower). Te wysokie wieże, będą ściągać na siebie uderzenia piorunów z określonego obszaru. Do odblokowania ich potrzeba jednak baterii. To specyficzne budynki, których działanie zostało opisane w dziale "elektryczność". Jeśli bateria będzie naładowana, to nie martw się. Piorunochrony będą nadal działały z tym, że energia na nich zgromadzona zostanie rozproszona.
Toksyczne gazy
Skutki uboczne źródeł geotermalnych. Powodują one spadki jakości powietrza na obszarach, do których dotrą. Zdarzają się stosunkowo rzadko, chociaż w dużej mierze uwarunkowane jest to liczbą źródeł geotermalnych występujących na mapie.
Takim emisjom można zapobiegać, stawiając na źródłach elektrownie geotermalne. Wiadomo jednak, że nie zbudujemy wszystkich w tym samym czasie, ryzyko więc istnieje nadal. Dlatego na granicy kolonii znajdującej się od strony tych źródeł stawiaj turbiny. W normalnych warunkach generują one prąd, jednak posiadają one dodatkowy tryb pracy. Kosztem 12 jednostek energii, zmieniają się w duże wentylatory, które rozpraszają chmury toksycznego gazu.
Deszcze
Ogromne krople spadające z nieba, są prawdziwym utrapieniem. Nie zdarzają się zbyt często, jednak obejmują całą mapę. Podobnie jak błyskawice powodują uszkodzenie budynków. Dlatego musisz dbać by cała twoja kolonia była chroniona. Umożliwiają to wyrzutnie plazmy (Plasma Turret). Rozbijają one krople na mniejsze cząstki, nieszkodliwe dla twojej kolonii. Oczywiście także mają one swój określony zasięg. Musisz, więc pilnować by wszystkie albo przynajmniej większość budynków było w zasięgu wyrzutni. Zasięg możesz sprawdzić analogicznie do dronów budujących.
Zarodniki
Dość specyficzny rodzaj zagrożenia. Na początku nie występuje prawie wcale, jednak w późniejszych fazach rozgrywki występuje dość powszechnie. Są to duże skupiska zarodników, które eksplodują nad budynkiem, powodując jego skażenie i zatrzymanie w nim prac. Możesz je zwalczać na dwa sposoby. Pierwszym z nich są wyrzutnie plazmy. Odpowiednia ilość trafień spowoduje, że skupisko rozproszy się bez skażenia. Nie zawsze się to udaje, więc nie stawiaj tylko na wyrzutnie. Druga opcja jest pomocna właśnie w tym momencie. Specjalne drony (Scrubber Drone), są przystosowane do oczyszczania skażonych budynków i przywracania im funkcjonalności. Mają ten sam zasięg co wyrzutnie plazmy, więc dobrym rozwiązaniem jest stawianie obu konstrukcji w bliskim sąsiedztwie.
Zakażenie Zarodnikami
Najniebezpieczniejsze ze wszystkich zagrożeń. Zarodniki początkowo infekują pracowników/mieszkańców jednego z budynków. Następnie rozprzestrzeniają się wraz z chorymi zakażając kolejnych kolonistów. Jeśli nie zareagujesz szybko grozi to epidemią. Niezbędny jest do tego szpital i odpowiednie leki. O ile z budową szpitala nie ma problemu to produkcja leków jest już trudniejsza. Wymaga ona bowiem zakładów chemicznych na drugim poziomie. Musisz więc postawić centrum badawcze, następnie zakłady chemiczne i na końcu ulepszyć je. Dopiero wtedy możesz produkować lekarstwo. Jeśli zostaniesz poinformowany o skażeniu, a jesteś w początkowych etapach drogi do odblokowania lekarstw, to może się to skończyć tragicznie.
Koloniści zarażają się bowiem bardzo łatwo, a jeśli dodatkowo intensywnie inwestowałeś w wentylatory to proces ten jest jeszcze bardziej przyspieszony. Na szczęście skażenia zarodnikami pojawiają się rzadko i zazwyczaj w późniejszych fazach gry. Najlepszą metodą szybkiego zwalczania infekcji jest wyprodukowanie na zapas ok. 100-120 sztuk lekarstw. Wówczas gdy tylko dojdzie do skażenia, okoliczny szpital przystępuje do leczenia.
Robaki piaskowe
To przedstawiciele lokalnej fauny. Nie występują na wszystkich mapach. Ich obecność objawia się ogromnymi dziurami rozsianymi po okolicy. Lubią raz na jakiś czas wyłonić się na powierzchnię i plunąć żrącą wydzieliną. Powoduje ona uszkodzenie budynków, w które trafi. Tutaj także przydatne są wyrzutnie plazmy. Mogą one rozproszyć wydzielinę tak jak w przypadku deszczu. Często też prowadzą one ostrzał samego robaka. Postaw, więc przynajmniej dwie wyrzutnie, które mają w zasięgu dziury po robaku.
W przypadkach gdy nie byłeś przygotowany wcale lub byłeś przygotowany niewystarczająco, a uszkodzeniu uległy budynki, to możesz je bez problemu naprawić. Wystarczy, że w menu budynku, klikniesz na zakładkę napraw i klikniesz "Repair". Oczywiście nie musisz ciągle sprawdzać stanu budynków. Jeśli stan, któregoś z nich obniży się zbyt mocno zostanie nad nim wyświetlona odpowiednia ikona.