Morale | Podstawy Aven Colony Poradnik Aven Colony
Ostatnia aktualizacja: 8 października 2019
Podlegasz ciągłej ocenie. Każda twoja decyzja ma wpływ na ogólny poziom zadowolenia kolonistów. Wyraża się to za pomocą procentowego wskaźnika zadowolonych kolonistów. To czy są oni szczęśliwi zależy od szeregu czynników ocenianych punktowo. Jeśli suma jest ujemna to kolonista jest niezadowolony z jakości swojego życia. Spada wówczas jego produktywność. Odbija się to więc na produktywności jego miejsca pracy. Dodatkowo zły kolonista nie zagłosuje na ciebie w referendum. Dlatego za wszelką cenę musisz dbać o morale swoich kolonistów. Lista ocenianych parametrów jest długa, dlatego zostaną tutaj zawarte tylko najistotniejsze porady dotyczące utrzymania właściwego zadowolenia kolonistów.
Istotną rolę odrywa, wspomniana już wcześniej droga do pracy. Im dłuższa droga tym gorsza ocena tego parametru. Dodatkowo spada on, gdy kolonista musi przejść przez inny budynek. Zawsze buduj tunele, nawet jeśli będą otaczać jeden budynek i biec dalej. Jeśli w danym momencie nie masz zasobów do budowy tunelu, zostaw miejsce na jego późniejszą budowę. Pozwoli to bowiem w późniejszym czasie na zmniejszenie niezadowolenia, spowodowanego chodzeniem przez przylegający budynek. Jeśli natomiast chodzi o samą długość drogi, to jest na to dość łatwy sposób. Przede wszystkim nie skupiaj się na stawianiu tylko i wyłącznie dużych budynków mieszkalnych. Zostaw je na część kolonii o dużym zagęszczeniu. Tam staraj się stawiać je w sąsiedztwie strategicznych punktów, a jednocześnie nie na obrzeżach skupiska. Koloniści w pierwszej kolejności zajmą bowiem posady znajdujące się najbliżej. W przypadku mniejszych skupisk warto zainwestować w mniejsze budynki jak habitat pierwszego poziomu.
Chociaż misja jest szlachetna, koloniści do świętych nie należą. Popełniają różne przestępstwa, a ty musisz temu zapobiec. Możesz to zrobić za pomocą dronów policyjnych (Police Drone). Stawiaj je w miejscach podwyższonego ryzyka, będą one patrolować okolicę, stopniowo zmniejszając ilość popełnianych zbrodni. Jeśli koloniści będą czuli się bezpiecznie to ich zadowolenie wzrośnie.
Dość istotną rolę mają także budynki z kategorii "Services". Znajdziesz tam Budynki rozrywkowe takie jak Bar & Grill, Park i VR Center. Postawienie tych budowli w okolicy budynków mieszkalnych znacząco podniesie zadowolenie z rozrywek. Dodatkowo znajduje się tam szpital (Hospital), który wyposażony w leki, poprawia zdrowie kolonistów, wpływając przy tym na ich zadowolenie.
Na zadowolenie wpływa także cel. Twoi koloniści widzą sens życia w powiększaniu kolonii. Im dynamiczniej się ona rozwija tym lepiej. Wydaje się to łatwą drogą do zdobycia poparcia. Jednak jest w tym pewien paradoks. Koloniści pragną rozwoju, jednak gdy kolonia staje się coraz większa to ich zadowolenie z tego czynnika maleje.
Morale każdego obywatela możesz sprawdzić. Wystarczy, że klikniesz na danego mieszkańca (w budynku, w którym pracuje lub z poziomu kamer w kolonii). W jago osobistym menu znajduje się zakładka szczęście, w której możesz zobaczyć jak ocenia on swoje życie w kolonii.
Pamiętaj, że zadowolenie to ważny aspekt rozgrywki. Nie możesz skupiać się tylko na kilku wskaźnikach. Jeśli, któryś z nich spadnie zbyt mocno, to nawet przy dodatniej sumie punktów zadowolenia, rozpoczną się protesty. Osiągnięcie 100% zadowolenia jest jednak praktycznie niemożliwe. Zawsze znajdzie się bowiem kolonista, któremu w jakimś stopniu nie odpowiadają twoje decyzje.