Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 10 sierpnia 2014, 13:01

Arcanum. Najlepsze systemy rozwoju postaci w komputerowych grach RPG

Spis treści

Arcanum

Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi ze wszech miar zasługuje na zaliczenie w poczet kultowych pozycji, choć często ulega przyćmieniu ze strony dzieł firmy Interplay i Black Isle. Produkt studia Troika Games to nie tylko ogromny świat w wyjątkowej, steampunkowej otoczce i niezapomniana warstwa fabularna, ale także bardzo interesujący system rozwoju postaci, więc nie dopuścimy, by Arcanum zostało stłamszone przez konkurentów w naszym rankingu.

Na pierwszy rzut oka mechanika nie oferuje niczego nadzwyczajnego. Mamy osiem podstawowych atrybutów (siła, budowa, zręczność, uroda, inteligencja, siła woli, percepcja, charyzma) i trzy grupy drzewek umiejętności – jedna reprezentuje sprawność w posługiwaniu się rozmaitymi typami broni i wykonywaniu bardziej ogólnych czynności (leczenie, perswazja, otwieranie zamków itp.), natomiast druga i trzecia są dedykowane magii i technologii, pozwalając nabyć – odpowiednio – możliwości rzucania zaklęć z różnych szkół oraz zdolności wytwarzania rozmaitych gadżetów. Jednak to, co decyduje o wyjątkowości systemu rozwoju bohatera w Arcanum, zajmuje bardzo niewielką część ekranu postaci – mowa tu o miarce po prawej stronie, sygnalizującej stopień przechylania się postaci ku magii lub technologii. Wbrew pozorom nie jest to tylko ozdobnik – konflikt między sztuką magiczną a maszynami jest osią świata omawianej gry i skłanianie się bohatera ku jednej lub drugiej stronie odciska głębokie piętno na warstwie fabularnej. To właśnie rozdzielanie punkcików przy kolejnych awansach na wyższe poziomy w dużej mierze decyduje o lokacjach, zadaniach i postaciach, jakie pojawią się w naszej przygodzie. Mało tego, wybór między magią a technologią odbija się również wydatnie na zakończeniu gry. Trudno wskazać w historii gatunku cRPG inny tytuł, w którym rozwijanie bohatera niesie ze sobą tak daleko posunięte konsekwencje.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej