autor: Jerzy Bartoszewicz
TERA. Korea nie tylko StarCraftem stoi - przegląd azjatyckich gier MMO
Spis treści
TERA
TERA, a właściwie The Exiled Realm of Arborea, to produkcja koreańskiego Bluehole Studio, która pojawiła się na rynku w 2011 roku. Na tle innych przedstawicieli gatunku MMORPG produkcja wyróżnia się przede wszystkim zręcznościowym modelem walki, w którym obrażenia zadawane przeciwnikom zależne są od położenia naszej postaci. Co więcej, twórcy położyli na ten aspekt nacisk do tego stopnia, że gra pozwala na wykorzystanie padów. Z innych ciekawostek twórcy zaimplementowali system polityczny kształtowany przez samych graczy. Wcielić się możemy w przedstawiciela jednej z siedmiu ras: Ludzi, Elfów, demonicznych Castanics, olbrzymów Baraka, rogatych Amani, niedużych Elin, a także sympatycznych Popori, przypominających skrzyżowanie pandy z szopem.
W lutym zeszłego roku gra przeszła na model free-to-play, zyskując podtytuł TERA: Rising. Kontrowersyjnym tego wynikiem okazała się zaproponowana niedawno możliwość kupienia nawet punktów doświadczenia. To rzadkość, ponieważ zazwyczaj twórcy pozwalają nam jedynie na nabywanie przedmiotów przyśpieszające ich zdobywanie. TERA umożliwia jednak kupowanie pakietów, umożliwiających zdobycie maksymalnego poziomu dla naszej postaci niemal bez wysiłku, jest to jednak wydatek rzędu kilkuset złotych. Warto wspomnieć, że nie jest to całkiem odosobniony przypadek w branży – od pewnego czasu Blizzard pozwala na wykupienie maksymalnego poziomu w World of WarCraft.
Gra cieszy się sporą popularnością. Wydawca pochwalił się niedawno, że TERA posiada obecnie 3,7 miliona aktywnych graczy, którzy stworzyli łącznie 4,5 miliona postaci. Pomimo, iż jest to produkcja utrzymana w mocno azjatyckim stylu, cieszy się niezłym wzięciem w Europie. We Włoszech gra w nią ponad 100 000 graczy, w Hiszpanii ponad 200 000, we Francji pół miliona, zaś w Niemczech znalazła aż 600 000 miłośników. Zważywszy na charakterystyczny design postaci kobiecych, nie jest specjalnym zaskoczeniem fakt, że najpopularniejszą kombinacją rasy i klasy jest Elfka łuczniczka. Elfki stanowią przy tym aż 14% wszystkich postaci stworzonych przez graczy na całym świecie. Co ciekawe, nie przekłada się to zupełnie na samo rozłożenie płci tworzonych postaci – kobiecych awatarów jest tylko nieznacznie więcej, bo 51% całości.
Kilka słów na koniec
Powyższa lista nie obejmuje oczywiście wszystkich koreańskich produkcji MMO, wybraliśmy te najpopularniejsze i najbardziej kultowe. W tym azjatyckim kraju ze stolicą w Seulu popularne są np. oldskulowe, sieciowe side-scrollery, ale czy powinno to dziwić w przypadku państwa, gdzie tłumy walą do kafejek internetowych? Korea jeszcze nie raz nas zaskoczy.