autor: Jerzy Bartoszewicz
Seria Lineage. Korea nie tylko StarCraftem stoi - przegląd azjatyckich gier MMO
Spis treści
Seria Lineage
Chociaż nie wszyscy o tym wiedzą, koreańskie sukcesy na polu gier MMORPG sięgają praktycznie początku rozwoju gatunku. W 1998 roku ukazała się bowiem na rynku gra Lineage, oparta na popularnej wówczas dwuwymiarowej oprawie graficznej z izometrycznym rzutem kamery, wykorzystywanej w ówczesnych hitach jak Diablo czy Ultima Online. Produkcja koreańskiego studia NCsoft pozwalała graczom wybrać jedną z siedmiu klas postaci: Elf, Dark Elf, Knight, Prince, Magician, Dragon Knight i Illusionist. Co ciekawe, jedynie klasa księcia mogła zakładać i przewodzić organizacjom graczy, czyli Blood Pledge, będących odpowiednikami gildii. Zrzeszeni gracze mogli natomiast uczestniczyć w bitwach o zamki, co wyróżniało Lineage na tle innych pozycji z gatunku.
Popularna seria gier MMO Guild Wars tworzona jest przez amerykańskie studio ArenaNet – założone przez byłych pracowników Blizzard Entertainment – choć bywa przez graczy kojarzona z Koreą Południową. A to dlatego, że stojąca za serią Lineage firma NCsoft jest właśnie wydawcą Guild Wars, co stanowiło kolejny krok w jej ekspansji na Zachodzie. Co ciekawe, NCsoft zaczynał niepozornie, jako firma tworząca oprogramowanie użytkowe, założona w marcu 1997 przez Tak Jin Kima, koreańskiego programistę.
W 2003 roku gra doczekała się opartej na trójwymiarowym silniku kontynuacji, zatytułowanej po prostu Lineage II. W grze dostępnych jest sześć grywalnych ras (Ludzie, Elfy, Mroczne Elfy, Krasnoludy, Orki, Kamaele) z których każda może wybrać spośród kilku klas postaci. Ponadto, gra charakteryzuje się wyjątkowym systemem „subclass”, pozwalającym na korzystanie z umiejętności dostępnych dla innych klas i ras. By z tego skorzystać, należy jednak zdobyć 85 poziom doświadczenia i wykonać szereg zadań, zaś efektem samego procesu jest reset i niejako rozpoczynanie rozgrywki od nowa. Mechanika ta pozwala jednak na dużą kontrolę nad postacią, przez co w świecie gry można spotkać sporą różnorodność umiejętności bohaterów kierowanych przez graczy. Co ciekawe, obecnie można zdobyć aż trzy subklasy, z czego jednak tylko jedna może osiągnąć maksymalny poziom doświadczenia, czyli 99. Oczywiście, w grze nie zabrakło wizytówki Lineage, czyli walk gildii i oblężeń zamków.
Przez wiele lat popularna produkcja dostępna była jedynie dla graczy płacących abonament, nie licząc prywatnych pirackich serwerów, które cieszyły się popularnością także w Polsce. Jesienią 2011 roku Lineage II przeszło jednak na model free-to-play, co przełożyło się ponoć na znaczne zwiększenie zysków wydawcy – cała seria zarobiła do tej pory niemal dwa miliardy dolarów! Warto przy tym dodać, że od kwietnia zeszłego roku gra dostępna jest także w języku polskim. W tym czasie koreańska produkcja świętowała również swoje 10 urodziny i nic nie wskazuje na to, żeby miała zostać choćby częściowo wyłączona, tak jak poprzedniczka, której amerykańskie serwery zamknięto w czerwcu 2011 roku.