autor: Amadeusz Cyganek
Black Mesa. Klasyki na sterydach – fanowskie remake’i gier
Spis treści
Black Mesa
Pierwsza odsłona przygód Gordona Freemana – mowa, rzecz jasna, o Half-Life – była tak naprawdę pierwszą poważną produkcją stworzoną przez Valve i od razu okazała się hitem. Nie dziwota, bo stanowiła tytuł naprawdę rewolucyjny i robiący doskonały użytek z dostępnych wówczas technologii. Ale – jak to zwykle bywa – czas zdziałał swoje i już po kilku latach pierwsze Half-Life pod względem technicznym mocno niedomagało.
Sprawy w swoje ręce postanowiła wziąć grupka fanów zrzeszonych pod szyldem Crowbar Collective, która już w 2004 roku rozpoczęła prace nad modem Black Mesa – dziś jednym z najpopularniejszych i najbardziej znanych na świecie. Przedstawiając rzecz obrazowo – większość starych tytułów przechodzi zazwyczaj tylko delikatny lifting. W tym przypadku – posługując się dalej terminologią motoryzacyjną – lifting nie tylko jest gruntowny, ale towarzyszy mu jeszcze remont kapitalny i totalna modyfikacja poszczególnych części.
Black Mesa to bowiem projekt, który przenosi pierwszą odsłonę serii Half-Life na nowszy silnik autorstwa Valve – Source – co pociąga ze sobą konieczność stworzenia kilku tysięcy modeli i tekstur, jak również ponownego nagrania linii dialogowych i efektów dźwiękowych. Nie dziwi więc fakt, że prace nad tym tytułem cały czas trwają – Black Mesa oferowana jest już we wczesnym dostępie, a premierę całości zaplanowano na lato tego roku. I oby obyło już bez żadnych większych obsuw.
To gra dla Ciebie, jeśli:
- nie uznajesz innego silnika niż Source;
- chcesz wiedzieć, dlaczego Gabe Newell czeka na Black Mesa 2, by rozpocząć produkcję Half-Life 3;
- pragniesz zobaczyć świat Gordona Freemana w wyższej rozdzielczości.