autor: Sebastian Purtak
Anno 1800. Gry strategiczne 2019 – w tym roku będzie dobrze
Spis treści
Anno 1800
- Twórcy: Blue Byte GmbH
- Data premiery: 26 lutego 2019 roku
- Gatunek: strategia ekonomiczna, city builder
Ze świata Warhammera 40,000 przechodzimy do nie mniej dynamicznej epoki rewolucji przemysłowej. Seria Anno jest jedną z najbardziej kultowych marek w gatunku strategii ekonomicznych z niemal dwudziestoletnią historią i oddaną grupą fanów. W nowej odsłonie cyklu twórcy przenoszą nas do tytułowego 1800 roku, a więc niezwykle ciekawego okresu gospodarczego w dziejach świata.
We wszystkich poprzednich częściach rdzeń rozgrywki pozostawał niezmieniony. Również w nadchodzącej grze naszym zadaniem będzie budowa miasta i dbanie o jego ciągły rozwój. Choć nowe Anno charakteryzuje się bardzo przejrzystym interfejsem, zapowiada się również jako całkiem złożony symulator lokalnej ekonomii, w związku z czym osiągnięcie stawianych przed nami celów nie zawsze okaże się łatwe.
Często zmuszeni będziemy podejmować trudne decyzje, budować złożone łańcuchy produkcji i tak kształtować strukturę społeczną naszej osady, by jej gospodarka się nie załamała. Największą nowością będą z pewnością dalekie ekspedycje, w trakcie których nasi ludzie poznają nowe lądy i nawiążą kontakty handlowe czy dyplomatyczne z tubylcami oraz dokonają archeologicznych odkryć.
Ciekawostkę stanowi fakt, że w każdej kolejnej części cyklu Anno cyfry w tytułach gier sumują się do dziewiątki. Podobnie jest w przypadku tegorocznej odsłony serii i dlatego jej tytuł nawiązuje, technicznie rzecz biorąc, do ostatniego roku wieku XVIII, choć sama gra odnosi się raczej do realiów gospodarczych z pierwszej połowy wieku XIX.
Abandon Ship
- Twórcy: Fireblade Software
- Data wyjścia z programu Early Access: 2019 rok
- Gatunek: połączenie strategii czasu rzeczywistego i RPG
Abandon Ship to niezwykle intrygujące połączenie strategii czasu rzeczywistego z RPG i elementami roguelike’a. Gra klimatem nawiązuje do Pirates! Sida Meiera czy mocno dziś zapomnianego Sea Dogs, dodając do tego elementy rozgrywki znane z FTL.
Gracz jest kapitanem potężnego okrętu wojennego i przemierza proceduralnie generowany świat celem zdobycia bogactw i sławy. Niczym w klasycznym RPG cały czas zyskujemy doświadczenie i gromadzimy środki, dzięki którym ulepszamy nasz sprzęt i załogę. Jednocześnie nasze poczynania dynamicznie wpływają na układ sił w świecie gry, w czym objawia się jej strategiczny charakter. Jeśli jednak nasz główny bohater zginie, nie dostaniemy drugiej szansy i będziemy musieli zaczynać przygodę od początku.