autor: Grzegorz Ferenc
Techland o wydawaniu gier. Game Industry Trends 2012 - co nowego w polskiej branży gier?
Spis treści
Techland o wydawaniu gier
Przedstawicielka Stock Watch wystawiła także pozytywną opinię warszawskiemu 11 bit studios, podkreślając zaufanie inwestorów do jego zarządu, a także duże gwarancje wzrostu. Niestety, nie można powiedzieć tego samego o firmie City Interactive, uważanej przez giełdę za przewartościowaną, drogą i niewypełniającą zobowiązań w określonym terminie.
Tomasz Gawlikowski, kierownik marketingu Techlandu, opowiedział na konferencji GIT 2012 o dziale spółki zajmującym się wydawaniem gier. Jest w nim zatrudnionych 30 osób z ponad dwustuosobowej kadry wielkopolskiej firmy.
Najważniejszym słowem określającym poczynania działu wydawniczego Techlandu jest „dywersyfikacja”. Dla firmy stanowi to gwarancję przetrwania w przypadku, gdy rozłożone na wiele lat dewelopingu flagowe produkcje studia nie osiągają zakładanych wyników sprzedaży. Największy rozwój wydawnictwa przypadł na 2009 rok, w samym środku kryzysu finansowego. O ile w 2008 roku Techland wydał 11 gier, na 2012 rok planowane jest wypuszczenie na rynek aż 80 tytułów.
Gawlikowski przedstawił trudności związane z publikacją gier. Wskazał na ich krótki żywot, konieczność dostosowywania się do nowoczesnych technologii, dużą zależność od trendów i recenzji, a także sytuację klienta końcowego. Okazuje się, że największe ryzyko wiąże się z wydawaniem produkcji wysokobudżetowych. Wynika to bowiem m.in. z konieczności wykupienia całej oferty produktów wydawcy tytułu, a także sprowadzenia gier do Polski, często przy niekorzystnym kursie walutowym. Przedstawiciel Techlandu stwierdził, że o wiele lepszą inwestycją jest stawianie na większy wachlarz produktów – od oprogramowania po gry „casualowe”, jak chociażby seria Symulator Farmy, które zainteresują większą liczbę osób i przyciągną do zabawy wszystkich członków rodziny.
Oferta 11 bit studios
Stan Just z 11 bit studios zaprezentował uczestnikom GIT-u 2012 ofertę warszawskiego dewelopera na koniec 2012 roku. Chodzi o tytuły, o jakich dowiedzieliśmy się po raz pierwszy nieco ponad miesiąc temu. Podczas swojego wystąpienia Just pokazał trzy zwiastuny, przygotowane specjalnie na konferencję GIT 2012, i wyjawił kilka szczegółów na temat każdej z tych produkcji.
Funky Smugglers będzie grą zręcznościową. Jak już wiadomo, tytuł ma być utrzymany w klimatach lat 70. i wcielimy się w nim w ochroniarza na lotnisku, prześwietlającego bagaże podróżnych. Za pomocą ekranu dotykowego szybko zaznaczymy niepożądane przedmioty, pojawiające się na sylwetkach podejrzanych, i zdobędziemy w ten sposób punkty. Co ciekawe, gra ma posiadać wiele losowych elementów i bonusów, a także rozbudowany sklep, w którym zapłacimy wirtualną walutą. Twórcy umożliwią toczenie multiplatformowych pojedynków na punkty ze znajomymi, między innymi z wykorzystaniem serwisów Facebook i Twitter. Funky Smugglers ukaże się w październiku na systemy iOS, Mac i Android, a w listopadzie na PC. Sugerowana cena detaliczna gry będzie oscylować w granicach 3 zł.
O ile Funky Smugglers stawia na szybkość reakcji, Sleepwalker’s Journey to przede wszystkim tytuł umożliwiający relaks i mający zagwarantować dużo przyjemności z rozgrywki. 11 bit studios chce to osiągnąć pozwalając graczom na cofanie i przyspieszanie czasu. Naszym celem będzie doprowadzenie tytułowego lunatyka do łóżka, a przy okazji zbieranie rozsianych po mapie gwiazdek. Twórcy obiecują urzekająca ścieżkę dźwiękową i 45 poziomów, na których mechanika rozgrywki ma zmieniać się co trzy etapy. Mają również nadzieję, że Sleepwalker’s Journey trafi przede wszystkim w gusta kobiet.
W końcu w Anomaly Korea wyruszymy na bój z siłami obcych na Półwyspie Koreańskim, a konkretniej do Seulu. Stan Just zapewnił, że w grze zobaczymy wiele nowych elementów, łącznie z nowym scenariuszem, nowymi aktorami i lokacjami. Tytuł ukaże się wyłącznie na platformach mobilnych, najpierw na iOS-ie (listopad), a następnie na Androidzie (grudzień).
Ponadto w pierwszym kwartale 2013 roku pojawi się duża gra 11 bit studios, nad którą od jakiegoś czasu pracuje 30-osobowy zespół.