Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 4 maja 2019, 10:30

W Epic Games Store nie ma i nie będzie promocji i obniżek cen. Cała prawda o Epic Game Store

Spis treści

W Epic Games Store nie ma i nie będzie promocji i obniżek cen

Epic Games nie zamierza organizować wielkich akcji wyprzedażowych w stylu tych, z jakich słynie Steam, kiedy to na kilka dni przecenione zostają tysiące gier. Nie znaczy to jednak, że ceny dostępnych w sklepie Tima Sweeneya tytułów nie będą nigdy obniżane. Twórcy Unreal Tournamenta i Fortnite’a kwestię akcji promocyjnych pozostawiają bowiem „wystawiającym się” u nich deweloperom, pozwalając im organizować wyprzedaże przyciągające graczy wtedy, kiedy autorzy sami tego chcą.

Solidnie przecenione Watch Dogs 2 skutecznie obaliło mit o braku promocji w Epic Games Store. - 2019-05-02
Solidnie przecenione Watch Dogs 2 skutecznie obaliło mit o braku promocji w Epic Games Store.

Z możliwości tej skorzystał już swego czasu Ubisoft. Blisko premiery gry Tom Clancy’s The Division 2 pozostałe dostępne w Epic Games Store produkcje francuskiego wydawcy (Ghost Recon Wildlands, Far Cry Primal, Watch Dogs 2) można było nabyć o kilkadziesiąt procent taniej niż zwykle.

W Epic Games Store nie ma i nie będzie promocji i obniżek cen – mit czy prawda? Mit.

Kluczy do gier dostępnych w Epic Games Store nie kupimy u żadnego pośrednika

W pierwszych miesiącach funkcjonowania Epic Games Store dostępne tam na wyłączność gry mogliśmy nabyć tylko bezpośrednio w rzeczonym sklepie, ewentualnie – decydując się na wydania pudełkowe – otrzymywaliśmy klucze do zrealizowania na platformie Epica. W marcu 2019 roku Epic Games Store otworzyło się jednak na pośredników i zapowiedziało, że nie będzie bronić producentom sprzedawania kluczy do swoich gier gdzie indziej.

Humble Store to pierwszy pośrednik, który zdecydował się na współpracę z Epic Games Store. - 2019-05-02
Humble Store to pierwszy pośrednik, który zdecydował się na współpracę z Epic Games Store.

Pierwszym oficjalnym sklepem, który nawiązał współpracę z Epic Games Store, jest Humble Store – sklep znany głównie z tworzenia paczek gier Humble Bundle, których zakup wspiera różne akcje charytatywne. W ofercie Humble Store znajdziemy klucze Epic Games Store do takich tytułów jak Metro Exodus, Observation i Dangerous Driving. W przyszłości klucze EGS mają także pojawiać się w ramach paczek Humble Bundle i Humble Monthly.

Kluczy do gier dostępnych w Epic Games Store nie kupimy u żadnego pośrednika – mit czy prawda? Mit.

Epic Games Store płaci twórcom gier miliony za wyłączność

Dokładna treść umów między Epic Games a deweloperami nie jest znana. Kropka. Na podstawie docierających z różnych stron strzępów informacji jesteśmy jednak w stanie ją sobie mniej więcej odtworzyć. Przede wszystkim wygląda na to, że Epic Games nie tyle zależy na wyłączności na sprzedaż danego tytułu, co na tym, by nie mógł sprzedawać go Steam. W efekcie część gier, które w wyniku działań należącej do Tima Sweeneya firmy opuściły platformę Valve, wciąż zakupimy w innych miejscach – na przykład Anno 1800 oraz Tom Clancy’s The Division 2 na uPlayu Ubisoftu, a The Outer Worlds także w Microsoft Store.

Według doniesień Epic Games nie tyle płaci producentom za przejście na ich platformę, co gwarantuje zabezpieczenie finansowe, w razie gdyby ten ruch miał im się nie opłacić. Czyli jeśli przykładowo twórcy przewidywali przychód ze sprzedaży na Steamie w pierwszym miesiącu od premiery na poziomie 2 mln dolarów, a po przejściu do Epic Games Store zarobili 500 tys. dolarów, umowa prawdopodobnie zobowiązuje Epica do wyrównania tej różnicy. Posłużenie się tą metodą potwierdził w grudniu 2018 roku sam Sweeney. Powiedział on wtedy, że aby zdobyć exclusive’y do swojego sklepu, kusi twórców „zaangażowaniem marketingowym, fundowaniem produkcji i przychodem gwarantowanym”.

Phoenix Point studia Snapshot Games daje wyobrażenie o tym, jakie kwoty gotowe jest inwestować Epic Games, by zabezpieczać sobie gry na wyłączność. - 2019-05-02
Phoenix Point studia Snapshot Games daje wyobrażenie o tym, jakie kwoty gotowe jest inwestować Epic Games, by zabezpieczać sobie gry na wyłączność.

Dokładne kwoty zabezpieczeń zapewne ustalane są indywidualnie, ale dzięki dociekliwości użytkownika forum ResetEra o nicku Remachinate poznaliśmy przybliżoną kwotę, jaką Epic mógł zagwarantować twórcom gry Phoenix Point. Według obliczeń wynosi ona minimum 2,2 mln dolarów.

Epic Games Store płaci twórcom gier miliony za wyłączność – mit czy prawda? Prawda, choć kwestia ta jest bardziej skomplikowana i niejednoznaczna.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Zdarzyło Ci się kupić grę w Epic Games Store?

Tak
17,6%
Nie
48,3%
Nie i nigdy mi się nie zdarzy!
34,2%
Zobacz inne ankiety
Steam - funkcje, o które musi powalczyć Epic Games Store
Steam - funkcje, o które musi powalczyć Epic Games Store

Epic Games Store dość mocno okopał się na swoich pozycjach i sukcesywnie stara się podkradać użytkowników innych platform. Epic kusi darmowymi grami i udogodnieniami dla twórców, ale nadal nie ma wielu funkcji, którymi chwali się Steam.

Czy Fortnite zabije Steama? Epic Games Store idzie z Valve na noże
Czy Fortnite zabije Steama? Epic Games Store idzie z Valve na noże

Otwarcie Epic Games Store to zapowiedź bardzo ciekawej walki na PC-towym rynku. Czy siła przebicia Fortnite’a, niższe ceny gier czy przyjazne deweloperom rozwiązania wystarczą, by Steam wreszcie otrzymał konkurenta z prawdziwego zdarzenia.