Epic Games Store oferuje producentom bardziej atrakcyjną marżę niż Steam. Cała prawda o Epic Game Store
Spis treści
Epic Games Store oferuje producentom bardziej atrakcyjną marżę niż Steam
NA STRONIE ZNAJDZIESZ
- Epic Games Store oferuje producentom bardziej atrakcyjną marżę niż Steam
- Epic Games Store ma poważne braki w sferze zabezpieczeń kont użytkowników
Od każdego kupionego w Epic Games Store egzemplarza gry jego producent dostaje 88% zysków, marża sklepu wynosi zaś 12%. Ponadto, jeśli dana gra powstała w oparciu o Unreal Engine 4, silnik autorstwa Epic Games, twórcy Unreal Tournamenta rezygnują z kolejnych 5% zysku od sprzedaży, jaki należy im się z tytułu użycia ich silnika, o ile pozycja ta trafiła do oferty EGS – w takim wypadku jej deweloperzy oszczędzają dodatkowo.
Standardowa marża Steama (i większości innych sklepów dystrybucji cyfrowej) wynosi 30%. W przypadku przekraczania przez daną grę i DLC do niej określonych progów sprzedażowych marża ta zostaje zmniejszona do 25% po uzyskaniu przychodu powyżej 10 mln dolarów i 20% po uzyskaniu przychodu powyżej 50 mln dolarów.
Nawet w przypadku dotarcia do najwyższego progu przychodów marża Steama wciąż jest wyższa niż w Epic Games Store. Należy jednak wziąć pod uwagę jeszcze jeden czynnik – Valve umożliwia bezpłatne generowanie kluczy Steam do gier i sprzedawanie ich w zewnętrznych sklepach. W takim przypadku marża Steama wynosi równe 0%, a jedynym ograniczeniem jest wymóg nienadużywania przez producentów tej funkcji – jeśli sprzedaż kluczy w zewnętrznych sklepach ewidentnie przewyższa sprzedaż na Steamie, możliwość generowania kluczy może zostać zablokowana.
JAK DUŻO KLUCZY SPRZEDAWANYCH JEST POZA STEAMEM?
Nie znamy żadnych pewnych danych na ten temat. Steam jednak dzieli recenzje na te publikowane przez klientów Steama i tych, którzy kupili grę na zewnątrz. Użytkownik forum ResetEra o ksywce Nappael zebrał dane dotyczące 100 najpopularniejszych tytułów na platformie Valve i obliczył, że średnio 72% recenzji powstało na bazie gier kupionych bezpośrednio na Steamie.
W bezpośrednim porównaniu marża narzucana przez Epic Games Store jest zdecydowanie niższa. Jednak jeśli weźmiemy pod uwagę możliwość nieodpłatnego generowania kluczy do Steama przez producentów i założymy, że twórcy zachowują równowagę w zbycie na platformie Valve oraz u zewnętrznych sprzedawców (czyli na każdy egzemplarz sprzedany z marżą 20–30% przypada egzemplarz sprzedany z marżą 0%), oferta obu sklepów okazuje się bardziej zbliżona. W takim wypadku, uśredniając, Steam pobiera od deweloperów od 10% do 15% od każdego sprzedanego egzemplarza – jest to wartość na poziomie porównywalnym z 12% płaconymi Epic Games Store.
Warto jednak podkreślić, że poruszamy się tu w sferze przypuszczeń i domysłów opartych na niekoniecznie mającym odzwierciedlenie w rzeczywistości założeniu, iż producentom udaje się sprzedawać tyle samo kluczy u zewnętrznych sprzedawców, co bezpośrednio na Steamie. Wspominaliśmy także, że Epic również umożliwia, choć póki co na niewielką skalę, zbyt kluczy w sklepach firm trzecich.
Epic Games Store oferuje producentom bardziej atrakcyjną marżę niż Steam – mit czy prawda? Prawda, choć sprawa jest bardziej skomplikowana
Epic Games Store ma poważne braki w sferze zabezpieczeń kont użytkowników
Platforma sprzedażowa twórców Fortnite’a dysponuje opcjonalnym zabezpieczeniem kont, które możemy włączyć z poziomu zarządzania kontem. Mowa o logowaniu dwuetapowym, wymagającym potwierdzenia naszej tożsamości za pomocą powiązanego z kontem adresu e-mail albo aplikacji uwierzytelniającej.
Jest to jednak zabezpieczenie opcjonalne. Jeśli nie włączymy go manualnie, nasze konta nie będą w żaden sposób chronione. Platforma nie oferuje nawet tak podstawowego w dzisiejszych czasach zabezpieczenia jak weryfikacja adresu e-mail przy zakładaniu nowego konta. Oznacza to, że możemy z powodzeniem założyć nowe konto na dowolny adres e-mail, choćby należący do całkowicie obcej nam osoby. Może to prowadzić do trudnych do rozwiązania sporów o to, czyje tak naprawdę jest dane konto, i prób odebrania komuś dostępu.
Epic Games Store ma poważne braki w sferze zabezpieczeń kont użytkowników – mit czy prawda? Prawda.