futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje

Technologie

Technologie 15 kwietnia 2019, 08:44

autor: Mateusz Zelek

Steam - funkcje, o które musi powalczyć Epic Games Store

Epic Games Store dość mocno okopał się na swoich pozycjach i sukcesywnie stara się podkradać użytkowników innych platform. Epic kusi darmowymi grami i udogodnieniami dla twórców, ale nadal nie ma wielu funkcji, którymi chwali się Steam.

Spis treści

Początkowo Steam nie miał być sklepem, jaki znamy dzisiaj. Firma Valve potrzebowała platformy do aktualizacji gier, ułatwiającej rozgrywkę multiplayer oraz zabezpieczającą przeciwko wszelkiej maści oszustom. W tamtych latach sam pomysł sprzedaży gier bez pudełek wydawał się wręcz niedorzeczny. Od tego czasu Steam nie tylko przekształcił się w sklep, ale i obrósł w wiele pobocznych funkcji, których nadal nie ma Epic Game Store.

Dla wielu graczy zawaloną pudełkami półkę w salonie zastąpiła wirtualna biblioteka Steam. - 2019-04-15
Dla wielu graczy zawaloną pudełkami półkę w salonie zastąpiła wirtualna biblioteka Steam.

Początkowo dostępne tytuły były produkcjami od Valve (Half Life, Counter Strike), ale dość szybko dołączyły do nich gry innych twórców. Krok po kroku Steam stał się najbardziej popularną i dochodową platformą cyfrowej dystrybucji gier: każdego miesiąca korzysta z niej 90 mln osób, z czego 47 mln robi to codziennie.

Funkcje społecznościowe

Steam nie tylko sprzedaje gry, ale też zrzesza samych graczy. W sekcji „Społeczność” mamy dostęp do forów i grup dyskusyjnych skupionych wokół konkretnych gier. Użytkownicy regularnie tam zaglądają, wymieniając się poradami i rozwiązaniami problemów. Możemy też spotkać tutaj deweloperów (szczególnie tych mniejszych), którzy wsłuchują się w głos społeczności, aby poprawiać swoje tytuły. Przekrój samych grup jest ogromny i znajdziemy tam miejsca zrzeszające osoby z danego kraju, fanów poszczególnych serii czy nawet dyskusje na temat polityki.

W ramach grup można też organizować własne wydarzenia lub wystawić ogłoszenie np. o poszukiwaniu ludzi chętnych do wspólnego grania. Grupy wysyłają powiadomienie do wszystkich członków, więc taka „kampania” zwykle jest dość skuteczna.

Uczestnictwo w grupach jest (na szczęście?) nieobowiązkowe. - 2019-04-15
Uczestnictwo w grupach jest (na szczęście?) nieobowiązkowe.

Komunikacja i czat

Czat nie był dostępny od początku istnienia platformy - został dodany dopiero po prośbach graczy. To właśnie dzięki opcji tworzeniu list znajomych i rozmawiania z nimi platforma zaskarbiła sobie sympatię wielu użytkowników.

Oprócz rozmawiania ze znajomymi, możemy wziąć udział w dyskusjach między graczami z całego świata. - 2019-04-15
Oprócz rozmawiania ze znajomymi, możemy wziąć udział w dyskusjach między graczami z całego świata.

Obecnie możemy komunikować się z naszymi znajomymi za pomocą tekstu oraz czatu głosowego. Dodano również możliwość wysyłania linków z podglądem (jest to dodatkowym zabezpieczeniem przeciwko próbom kradzieży konta, gdyż przed kliknięciem w odnośnik zobaczymy, że dana strona jest podejrzana) i wiele emotek (często związanymi z grami).

Lista znajomych pokazuje nam też, w co aktualnie gra dana osoba (a przy niektórych produkcjach, jak na przykład CS:GO i DOTA 2, także w jaki tryb i na jakiej mapie). Możemy mieć maksymalnie 250 znajomych, jednak ten limit można podnieść dzięki zwiększeniu poziomu Steam (o tym niżej).

Steam pozwala nam podejrzeć wiele ciekawych statystyk. - 2019-04-15
Steam pozwala nam podejrzeć wiele ciekawych statystyk.

Aktywacja konta Steam

Obecnie aby aktywować konto Steam należy wydać równowartość przynajmniej 5 dolarów (niecałe 20 zł) w sklepie Steam. Bez aktywacji konta użytkownik nie będzie miał dostępu do niektórych funkcji społecznościowych. Ten mechanizm zapobiega tworzeniu fejk kont, które mogą służyć do rozsyłania spamu i innych uciążliwych aktywności.

Mateusz Zelek

Mateusz Zelek

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. W tematyce gier i elektroniki siedzi, odkąd nauczył się czytać. Ogrywa większość gatunków, ale najbardziej docenia strategie ekonomiczne. Spędził także setki godzin w wielu cRPG-ach od Gothica po Skyrima. Nie przekonał się do japońskich jrpg-ów. W recenzowaniu sprzętów kształci się od studiów, ale jego głównym zainteresowaniem są peryferia komputerowe oraz gogle VR. Swoje szlify dziennikarskie nabywał w Ostatniej Tawernie, gdzie odpowiadał za sekcję technologiczną. Współtworzył także takie portale jak Popbookownik, Gra Pod Pada czy ISBtech, gdzie zajmował się relacjami z wydarzeń technologicznych. W końcu trafił do Webedia Poland, gdzie zasilił szeregi redakcji Futurebeat.pl. Prywatnie wielki fanatyk dinozaurów, o których może debatować godzinami. Poważnie, zagadanie Mateusza o tematy mezozoiczne powoduje, że dyskusja będzie się dłużyć niczym 65 mln lat.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Uważasz, że potrzebujemy na rynku konkurencji dla Steama?

Tak
54,7%
Nie
45,3%
Zobacz inne ankiety
Darmowe GTA 5 to najlepsza rzecz, jaką Epic mógł zrobić
Darmowe GTA 5 to najlepsza rzecz, jaką Epic mógł zrobić

Żadna inna gra, choćby i był to Red Dead Redemption 2, nie dałaby Epic Games Store tyle, co dało im udostępnienie za darmo właśnie Grand Theft Auto V.

Epic Games Store – obalamy mity o konkurencie Steama
Epic Games Store – obalamy mity o konkurencie Steama

Czy Epic Games Store szpieguje dla Chińczyków? Czy gry są tam tańsze? Czy nie będzie tam obniżek? Pogromcy mitów z GRY-Online ostatecznie odpowiadają na te i inne pytania.