Biblioteka i Steam Workshop. Funkcje, o które musi powalczyć Epic Games Store
Spis treści
Biblioteka i Steam Workshop
Z poziomu Biblioteki mamy dostęp do wszystkich produktów, które zostały przez nas zakupione. Gry w naszej Bibliotece możemy swobodnie przydzielać do różnych kategorii. Ustawienia te są zapisywane na naszym koncie i po formatowaniu dysku lub zmianie sprzętu zastaniemy Bibliotekę taką, jaką ją zostawiliśmy.
Po wejściu na kartę tytułu widzimy np. ile godzin spędziliśmy w grze, czy kiedy ostatni raz ją uruchomiliśmy.
Liczne odnośniki prowadzą nas do karty danej gry w sklepie, dają też możliwość zakupienia DLC lub poradnika. Stąd dostaniemy się do wątków na forach dotyczących tej produkcji. W Bibliotece wyświetlane są także historia aktualizacji gry oraz komunikaty dewelopera.
Dużą popularnością cieszy się zakładka „Warsztat”, gdzie gracze dodają swoje mody zmieniające grę. Steam udostępnia modyfikacje, o ile zgadzają się na to twórcy konkretnego tytułu. Instalacja jest bardzo intuicyjna; jedynie bardziej rozbudowane przeróbki wymagają odrobinę większego zaangażowania, np. pobrania dodatkowych aplikacji (tak jak Skyrim i jego Nexus Mod Menager).
Zapisane stany gry są przechowywane w chmurze (Steam Cloud) i synchronizowane po każdym zakończeniu rozgrywki. Dzięki temu nie tracimy postępów, jeśli przesiądziemy się na inny komputer lub np. przydarzy nam się awaria dysku.
Steam Overlay
To, co stało się sporym wyróżnikiem Steama to specjalna nakładka, która działa w trakcie gry. Umożliwia ona dostęp do przeglądarki internetowej, grup dyskusyjnych czy podglądu osiągnięć bez wychodzenia z gry do systemu Windows i żonglowania okienkami. Ułatwia też komunikację z pozostałymi graczami i wysyłanie im zaproszeń do wspólnej zabawy lub oglądania naszej rozgrywki (ewentualnie cudzej, za zgodą tej drugiej osoby). Z części funkcji dostępnych dzięki nakładce mogą korzystać produkcje spoza Steam, o ile przypniemy je do naszej biblioteki.
Profil
Profil użytkownika na Steam to nasza growa wizytówka. Umożliwia wprowadzenie krótkiego opisu, własnego awatara czy podglądu naszej Biblioteki. Sporo tutaj też ustawień prywatności, jeśli wolimy, aby nasz profil widoczny był tylko dla znajomych.
W ostatnich latach Valve skupiło się na rozbudowaniu możliwości personalizacji. Doszły gabloty, czyli sekcje, w których są wyświetlane wybrane przez nas elementy (ulubione gry, zdobyte osiągnięcia czy odznaki). Istnieje możliwość wybrania tła, jednak są one dostępne bezpośrednio na rynku lub można je zdobyć, tworząc kolejne odznaki (o czym za chwilę).
Użytkownik może również udostępniać wszelkiego rodzaju prace graficzne, zrzuty ekranu czy transmisje ze swoich gier.
Same profile można komentować, co gracze wykorzystują, aby oznaczyć osoby godne zaufania (np. w kwestii wymiany dóbr wirtualnych) lub napiętnować za negatywne zachowanie w trakcie rozgrywki. Właściciel danego profilu ma pełną kontrolę nad tą sekcją i może usuwać opinie lub zablokować możliwość ich dodawania.