autor: Michał Wysocki
Dlaczego to wszystko nie jest takie proste?. Czy komornik może zająć skina z CSGO? Może, ale...
Spis treści
Dlaczego to wszystko nie jest takie proste?
Choć omówione przepisy w zasadzie nadają się do egzekucji z wirtualnych przedmiotów, już na pierwszy rzut oka nasuwa się szereg wątpliwości, które de facto mogą uniemożliwić prowadzenie takiego postępowania.
Po pierwsze, co w sytuacji, gdy dłużnik nie będzie chciał podać haseł do swojego konta? Komornik na podstawie art. 761 kodeksu postępowania cywilnego ma możliwość zobowiązania go do złożenia szczegółowych wyjaśnień, ale przecież jeśli gracz zdecyduje się zachować hasła dla siebie, nikt ich siłą z niego nie wydrze. Tak samo jak w postępowaniu karnym, tak i tutaj zabronione jest stosowanie jakiejkolwiek przemocy mającej na celu zmuszenie człowieka do ujawnienia jakichś informacji. Wątpliwe wydaje się też, czy takich informacji pod groźbą kar będzie można żądać od operatora.
Z uwagi na to, że wskazane zagadnienia są dla prawników bardzo świeże, trudno oczekiwać, że znajdziemy biegłych, którzy nie krzywdząc ani dłużnika, ani wierzyciela, będą w stanie oszacować realne wartości zajętych przedmiotów i postaci. A nawet gdyby im się to udało, trzeba by jeszcze znaleźć na nie kupców, co przecież nie musi być proste.
Do tego dochodzi kwestia zapisów regulaminów użytkownika, które bardzo często wprost wyłączają możliwość zajmowania kont w grze i egzekucji z jakiejkolwiek ich części. Można obronić na gruncie naszych przepisów stanowisko, że wobec działań komornika zapisy te będą nieskuteczne, ale ewentualny spór w tym zakresie, najczęściej o charakterze międzynarodowym, z pewnością odstraszy większość wierzycieli.
Podsumowanie
Mimo solidnych braków w polskich przepisach wydaje się, że bazując na nich, można spróbować przeprowadzić egzekucję z należących do dłużnika postaci i przedmiotów w grach sieciowych. Jej skuteczność (i sens) zależy jednak od tak wielu czynników, iż w praktyce takie postępowania będą nie tyle rzadkie, co wręcz niespotykane. No chyba – a doświadczenie podpowiada, że tak pewnie się stanie – w przyszłości zmienią się przepisy.
O AUTORZE
Michał Wysocki jest adwokatem pracującym w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Wyrwa i Wspólnicy s.c.
BIBLIOGRAFIA
J. Gołaczyński, Zastaw na przedmiotach wirtualnych, w: Prawo prywatne wobec wyzwań współczesności. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Leszkowi Ogiegle, 2017
Ł. Maryniak, P. Bartyś, Prawo własności wirtualnej, w: Prawo w wirtualnych światach, 2013
K. Szpyt, Egzekucja z prawa do konta na serwerze gry komputerowej i zgromadzonych na nim dóbr wirtualnych. Zarys problematyki, w: Egzekucja z majątku spadkowego. Ograniczona i nieograniczona odpowiedzialność za długi spadkowe, 2016
K. Szpyt, Obrót dobrami wirtualnymi w grach komputerowych. Studium cywilnoprawne, 2018