Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 17 stycznia 2020, 15:21

Błędy w grach sieciowych, które przeszły do historii

W historii gier MMORPG było kilka błędów, których konsekwencje okazały się tragiczne w skutkach lub przysporzyły problemów graczom oraz deweloperom. Inne zaś do tej pory wywołują ciepłe wspomnienia lub radosne uśmiechy. Czas na małą podróż w czasie.

Spis treści

Gry sieciowe, czy też MMO, nie są wolne od błędów. Produkcje tego typu zazwyczaj borykają się z wieloma problemami, a niektóre z nich potrafią mieć opłakane skutki. Znane są sytuacje przywracania serwerów z kopii bezpieczeństwa, blokowania pewnych przedmiotów lub wyłączenia konkretnych funkcji. Lista jest długa, dlatego przygotowałem dla Was zestawienie tych najbardziej interesujących przypadków.

Niektóre z nich powinny być Wam dobrze znane, bo powstało na ich temat wiele artykułów. Część z opisanych poniżej historii miała miejsce kilka lat temu, ale dopiero teraz wychodzą na światło dzienne. Okazuje się bowiem, że niektóre błędy były skrzętnie ukrywane przez użytkowników, którzy czerpali z nich korzyści. Spokojnie, nie znajdziecie tutaj samych tragicznych przypadków – są i takie, które powinny Was rozbawić. Zresztą przekonajcie się sami.

FAKTYCZNE BŁĘDY A LEGENDY SPOŁECZNOŚCI

Wybrałem tylko te błędy, które byłem w stanie potwierdzić w kilku źródłach. Podczas zbierania materiałów do tekstu natknąłem się na informacje o kosmicznej liczbie bugów, ale sporo z nich wydaje się mitami stworzonymi przez społeczność. Ciężko stwierdzić, czy rzeczywiście niektóre sytuacje miały miejsce, a już zwłaszcza gdy deweloper nie chce całej sprawy komentować. Dlatego poniżej znajdziecie najpewniejsze przypadki.

Dofus – 2 miliardy kamasów, aby sklonować przedmiot

Moda w grach MMORPG na klasyczne serwery trwa w najlepsze. Rozpoczęła się przed premierą World of Warcraft Classic, choć ten ostatni zebrał najobfitsze plony. Nie zmienia to jednak faktu, że większość tytułów ma w swojej ofercie coś podobnego i – o dziwo – chętnych do zabawy nie brakuje. Nie inaczej jest w przypadku Dofusa, który w tym roku uruchomił swoją wersję retro. Jest jednak pewien drobny szczegół.

Dofus od dawna miał dostępne dwa serwery w wersji 1.29, które działały niezależnie od aktualnej wersji gry. Pojawiły się one na długo przed modą na klasyczne edycje MMORPG. Dlaczego zatem deweloperzy zdecydowali się na Dofusa Retro, zamiast skorzystać z tego, co już mają? Okazało się, że stare serwery zawierały błąd, który istniał w samej grze od wielu lat. Nie wiadomo, czy nie został do tej pory przez nikogo odkryty, czy wręcz przeciwnie – był skrzętnie ukrywany przez nieliczne osoby.

Błąd sprawiał, że po zebraniu 2 miliardów kamasów, czyli waluty w Dofusie, przepełniała się zmienna, co pozwalało duplikować przedmioty w grze. Gdy sprawa wyszła na jaw, deweloperzy zablokowali serwery, a następnie przywrócili kopię sprzed dwóch tygodni. Nic to jednak nie pomogło, bo problem istniał od dawna i w efekcie ekonomia tych serwerów została doszczętnie zniszczona.

Aby wyjść z twarzą z całej sytuacji, przygotowano Dofusa Retro, czyli klasyczną wersję gry, pozbawioną rzeczonego błędu. Według plotek problem został odkryty w 2007 roku i już wtedy gracze duplikowali przedmioty, ale nie na szeroką skalę, aby deweloperzy się nie zorientowali.

Patryk Manelski

Patryk Manelski

Chciał być informatykiem, potem policjantem, a skończyło się na „dziennikarzeniu” na UŚ. Tam odkrył, że można połączyć pasję do grania z pisaniem. Następnie bytował w kilku redakcjach, próbując przekonać wszystkich, że gry MMO są najlepsze na świecie. Tak trafił do działu publicystyki na GOL-u, gdzie niestrudzenie kontynuuje swoją misję – bez większych sukcesów. W przerwach od walenia z axa hoduje cyfrowe pomidory, bawiąc się w wirtualnego farmera. Nie mając własnego ogródka, zadowala się opieką nad drzewkiem bonsai. Kręci go też jazda na rowerze, zaś czytać lubi mangę i fantastykę. A co najważniejsze, pochodzi z Sosnowca, gdzie zresztą mieszka i z czego jest dumny!

więcej

TWOIM ZDANIEM

Grasz jeszcze w MMORPG?

Gram regularnie
21,9%
Czasem mi się zdarza
27%
Nie, nie grałem od lat
41,3%
Nigdy nie grałem w MMORPG
9,9%
Zobacz inne ankiety
Najdroższy bug w historii gier? Przez niego zniszczyli 200 tys. płyt
Najdroższy bug w historii gier? Przez niego zniszczyli 200 tys. płyt

Błędy w grach były obecne od zawsze. Czasami są frustrujące, czasem zabawne. Niewiele z nich zapisuje się w pamięci odbiorców na dłużej. Są jednak wyjątki – niedopatrzenia, które potrafiły dotkliwie odbić się na graczu, na przykład formatując mu dysk.

Sieciowe katastrofy - 9 gier, które błyskawicznie straciły graczy
Sieciowe katastrofy - 9 gier, które błyskawicznie straciły graczy

Zdarza się, że gra z pozoru ma wszystko, czego potrzeba, a mimo to nikt nie chce w nią grać. Analizujemy osiem konkretnych przypadków, w których coś poszło nie tak.

7 błędów zniszczenia – najgorsze bugi w historii gier
7 błędów zniszczenia – najgorsze bugi w historii gier

Rozwalony system operacyjny, skasowane stany rozgrywki ze wszystkich gier na konsoli, uszkodzenie ogrywanego tytułu – błędy, jakie pojawiły się w niektórych grach, zawstydzają marne znikanie tekstur twarzy znane z AC Unity czy zwiechy No Man’s Sky.