Zderzak Lucjana Łągiewki. Polskie wynalazki, które prawie zmieniły świat
Spis treści
Zderzak Lucjana Łągiewki
Samochód jest niesamowicie przydatny, temu nikt nie zaprzeczy, lecz ma też ciemne strony. W 2019 roku w Polsce w wypadkach samochodowych zginęło ponad 3 tys. osób. Choć naukowcy dwoją się i troją, by wymyślić skuteczny sposób zabezpieczenia przed skutkami zderzeń, nie udało się jak dotąd opracować stuprocentowo skutecznej metody. A jeśli w końcu powstanie urządzenie, całkowicie przejmujące siłę uderzenia pojazdu?
Lucjan Łągiewka to polski konstruktor i wynalazca. Zasłynął on stworzeniem prototypu urządzenia z dziedziny bezpieczeństwa motoryzacyjnego. O tzw. „zderzaku Łągiewki” zapewne niektórzy z was słyszeli. Pracował nad nim w latach 90-tych, ale pierwsze dokumenty z nim związane zaczął publikować po 2000 roku. Odbyło się też kilka testów modelu, spadającej windy i prototypu zamontowanego w Fiacie 126p. Ten ostatni pokazała Telewizja Polska.
„Zderzak Łągiewki”, czy też EPAR (Energetyczny Przetwornik Akumulacyjno-Rozpraszający) jest urządzeniem, które potrafi odebrać pewną część energii kinetycznej pędzącego pojazdu. Powinien być zamontowany na przodzie pojazdu, najlepiej w formie zderzaka. Gdy samochód uderza w przeszkodę, uzębiona dźwignia ze sprężyną, która jest pierwszym elementem wynalazku, ma za zadanie odebrać energię i przekazać ją za pośrednictwem przekładni wirnikom.
Zostało jeszcze 55% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie