Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 17 stycznia 2025, 18:15

autor: Michał Harat

Znakomita kosmiczna strategia otworzy się na nowych graczy blisko 9 lat po premierze. Stellaris 4.0 przyniesie wielkie zmiany w najważniejszych mechanikach i systemach

Kosmiczna strategia Stellaris niebawem doczeka się wersji 4.0. Aktualizacja o kodowej nazwie „Phoenix” przyniesie masę zmian w kwestii wydajności gry i usprawnień typu „quality of life”.

Źródło fot. Paradox Interactive
i

Po ostatnich dywagacjach na temat rozwoju Stellaris studio Paradox Interactive przychodzi do fanów tej kosmicznej strategii z dużą zapowiedzią. Aktualizacja 4.0 o kodowej nazwie „Phoenix” ma zadebiutować wraz z nowym rozszerzeniem w drugim kwartale 2025 roku, prawdopodobnie w maju, w okolicy 9. rocznicy premiery gry. Szczegóły na temat nadchodzących zmian zostały ujawnione w #366 dzienniku deweloperskim, klasycznie już przez reżysera produkcji, Stephena „Eldarina” Murraya.

Wprowadzenie tej wersji przyniesie usprawnienia skupiające się m.in. na wydajności gry, wsparciu dla nowych graczy oraz licznych ulepszeniach typu „quality of life”. Poniżej znajdziecie niektóre z najważniejszych elementów, jakie powinny znaleźć się wersji 4.0 Stellaris. Warto jednak pamiętać, że, jak zaznacza „Eldarin”: „W miarę postępu prac niektóre z tych funkcji mogą ulec zmianie, a część z nich może zostać opóźniona lub całkowicie usunięta”.

Stellaris 4.0: „Phoenix”

Wersja 4.0 gry Stellaris powinna wyróżniać się przede wszystkim poprawioną wydajnością. Deweloperzy, zdając sobie sprawę, że, szczególnie w zaawansowanych fazach rozgrywki, produkcja potrafi znacznie „zwolnić”, chyba postawili sobie ową kwestię za punkt honoru. Wstępne zmiany w tym temacie będą dotyczyły głównie:

  1. modernizacji systemu handlu – ponieważ ten obecny generuje nadmiar obliczeń związanych z trasami i piratami, zostanie on uproszczony (w dużym skrócie: stanie się on po prostu standardowym zasobem);
  2. grupowania populacji – będzie się to odbywać na podstawie gatunku, warstwy społecznej i etyki, co również pozwoli zmniejszyć liczbę obliczeń w grze, a także wpłynie na takie systemy, jak wzrost populacji, migracja czy zarządzanie miejscami pracy (wartości, które wcześniej dotyczyły pojedynczych populacji, będą teraz przeliczane na 100 – reżyser gry zapowiedział już, że w przyszłości poświęci temu zagadnieniu cały osobny dziennik deweloperski);
  3. usprawnienia flot – chociaż wersja „Phoenix” wprowadzi, jak nazwał je Murray, „ogólne poprawki” w tym obszarze, to większe zmiany w systemie flot planowane są na kolejne aktualizacje.

Deweloperzy postanowili uprościć także niektóre mechanizmy, które w początkowej fazie gry przytłaczały nowych graczy. Jak poinformował „Eldarin” – nowicjusz, który postanowił rozpocząć przygodę ze Stellaris, nie ma lekko, gdyż już na wstępie zostaje zalany „zbyt wieloma decyzjami i niekończącym się potokiem powiadomień”. Trudności m.in. z rozpoznaniem, które z wyborów są istotne dla rozwoju, a które to tylko fabularny wypełniacz, w wersji 4.0 mają zostać zażegnane – takie kwestie staną się bardziej przejrzyste i intuicyjne.

Stellaris 4.0 ma umożliwić graczom podejmowanie większej liczby kluczowych decyzjiParadox interactive

Co ważne – m.in. wyskakujące okienka anomalii będą teraz wyświetlane jako powiadomienia „toastowe” (można w nie kliknąć lub dostać się do nich przez dziennik), co zmniejszy liczbę przerw w rozgrywce w trakcie eksploracji. W dodatku wydarzenia, jakie napotkamy w galaktyce, mają być „bardziej znaczące” – oznacza to, że więcej razy przyjdzie nam podejmować faktyczne decyzje, a nie tylko otrzymywać stricte informacyjne sprawozdanie.

Aktualizacja „Phoenix” przyniesie poprawę systemu projektowania statkówParadox interactive

Jeżeli jesteście zainteresowani pełną listą zmian, to odsyłam Was do wspomnianego wpisu. Zapewniam Was, że powyższe informacje to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Poprawione zostaną jeszcze chociażby procesy kolonizacji czy modyfikacji genetycznej, projektowanie statków, system imperiów (np. w dzienniku zostanie dodana „linia czasu”, która pozwoli nam na przeglądanie pełnej historii imperium) i wiele innych – nawet system generowania galaktyki czekają ulepszenia.

  1. Stellaris – poradnik do gry