Wielki przeciek o Half-Life 3 – wreszcie mamy konkretne informacje o grze?
Wczoraj na Reddicie miał miejsce wielki wyciek informacji o Half-Life 3. Anonimowy użytkownik podający się za pracownika Valve Software podał tonę ciekawostek o grze i kulisach jej produkcji. Nie mamy potwierdzenia tych rewelacji, ale brzmią one wiarygodnie, tym bardziej że zostały szybko usunięte na prośbę kogoś spoza Reddita.
Kim jest NotanaverageAvenger? Sam nic o sobie nie powiedział, by nie ryzykować wykrycia i surowego ukarania przez Valve (a przynajmniej tak uzasadnił utrzymywanie anonimowości), a za jedyny dowód swojej tożsamości podał rozmyte zdjęcie firmowego identyfikatora (zostało już usunięte). Na przekazanie informacji o grze zdecydował się ponoć dlatego, że jakieś „niedawne wydarzenie uczyniło taki krok znacznie łatwiejszym niż do tej pory”. Obecnie konto tego użytkownika na Reddicie jest zablokowane.
Niedawno Reddit przeżył krótką (wszystko trwało niecałą dobę), ale emocjonującą burzę związaną z domniemanym wyciekiem mnóstwa informacji na temat gry Half-Life 3. Otrzymawszy zgodę jednego z moderatorów, użytkownik o ksywce NotanaverageAvenger, podający się za dewelopera z firmy Valve Software, rozpoczął wątek „Najwyższy czas, by fani wiedzieli, co się dzieje” i przytoczył w nim masę wiadomości o najbardziej oczekiwanej grze w dziejach elektronicznej rozrywki – zarówno o kulisach jej produkcji, jak i rozgrywce jako takiej czy napędzającej ją technologii (przytaczamy je poniżej). Informacje te nie mają żadnego potwierdzenia, więc oczywiście należy traktować je jak plotki – jednak przekaz brzmi profesjonalnie i wiarygodnie, a jego znaczenie podnosi fakt, że post z rewelacjami został szybko usunięty na prośbę kogoś spoza Reddita, kto powoływał się na Valve Software.
A oto informacje o Half-Life 3, które trafiły do sieci w omawianym wycieku:
- Half-Life 2: Episode Three nie powstanie, bo został przekształcony na pewnym etapie produkcji w pełnoprawną kolejną odsłonę serii.
- Prace są na tak zaawansowanym poziomie, że gra mogłaby zadebiutować jeszcze w 2016 roku.
- Pod względem struktury nie jest to ani liniowy shooter, ani strzelankowe RPG z otwartym światem – nie podano szczegółów, ale można przyjąć, że Half-Life 3 będzie jakiegoś rodzaju formą pośrednią. Tworząc ten tytuł, Valve uważnie przyglądało się najlepszym sandboksom (zwłaszcza tym od Rockstar Games), a także grom MMO.
- O fabule NotanaverageAvenger nie wie prawie nic – jest w stanie tylko powiedzieć, że G-Man ma znacznie większy udział w wydarzeniach w „trójce” niż we wszystkich poprzednich grach razem wziętych. Wysuwa też podejrzenie, że G-Man może być grywalną postacią.
- Grę napędza silnik Source 2.
- NotanaverageAvenger wymienia kilka rodzajów środowiska, które występują w grze: dżungla, pustynia, tereny miejskie i wzgórza.
- Otoczenie podlega całkowitej destrukcji – nic nie stoi na przeszkodzie, by np. zamienić w stertę gruzu kawałek budynku. Wiąże się to z faktem, że w ramach zastosowanej technologii praktycznie każdy obiekt składa się z mniejszych cząstek, na które można go rozbić. Co więcej, sztuczna inteligencja ma dynamicznie dostosowywać się do niszczenia środowiska – w zniszczonym domu po paru dniach mogliby zamieszkać uchodźcy, a przeciwnicy użyliby cegieł z rozwalonej ściany w charakterze broni. Symulacja fizyki bierze pod uwagę nawet temperaturę – np. w kilkuset stopniach Celsjusza metal zaczyna się topić.
- W świecie gry zachodzą losowe wydarzenia, zarówno na małą, jak i na dużą skalę. Może to dotyczyć nawet tak złożonych sytuacji, jak scena porwania Alyx przez śmigłowiec, po której następuje zmasowany atak żołnierzy Kombinatu (to tylko przykład, raczej nie należy traktować go jako fragmentu opisu fabuły). Również pojedyncze elementy w wielkoskalowych zdarzeniach są generowane losowo. Wariacji jest mnóstwo, a dzięki temu rozgrywka ma nigdy nie stać się powtarzalna.
- Deweloper stawia sobie za cel stworzenie świata, który będzie bardzo żywo reagował na działania gracza i jego wybory. Przykładowo, NPC nie mają wąskiego zakresu nagranych sentencji do wygłaszania w kółko, lecz używają pojedynczych słów i fraz, które łączą się w różne zdania (i na odmienne sposoby, np. ze zmiennym tonem głosu), zależnie od kontekstu. Celem jest, aby każda interakcja z postacią niezależną była unikatowa (i żeby nie zaburzać poczucia immersji gracza powtarzalnością dialogów).
- Podobnie jak w poprzednich odsłonach, nie ma cutscenek sztucznie oddzielonych od rozgrywki – można np. swobodnie się poruszać, gdy ktoś do nas mówi.
- Znaczenie zagadek opartych na zabawie fizyką (głównej atrakcji w Half-Life 2) zostało zmniejszone, ale nadal występują one w zabawie, a na dodatek są teraz losowo generowane, w zależności np. od broni używanej przez gracza. Innymi słowy, świat gry jest do pewnego stopnia generowany proceduralnie, a przy tym na tyle otwarty, że zawsze można szukać różnych dróg wyjścia z sytuacji.
- Tak jak przy poprzednich odsłonach, ścieżkę dźwiękową komponuje Kelly Bailey. Oprawa muzyczna ma zmieniać się dynamicznie w zależności od wielu czynników.
- Half-Life 3 nie powstaje specjalnie z myślą o technologii wirtualnej rzeczywistości, ale będzie z niej korzystać.
Jak widać, NotanaverageAvenger w swoich rewelacjach nie podał konkretów o podstawowych założeniach omawianej gry (fabularnych i mechanicznych), ale jednocześnie podzielił się dostateczną ilością informacji, by rozpalić wyobraźnię – zwłaszcza że Valve najwyraźniej znowu szykuje rewolucję… O ile w ogóle uwierzymy w ten przeciek, ma się rozumieć.
I w tym właśnie tkwi problem – czy aby na pewno nie mamy do czynienia tylko z kolejnym wyrafinowanym żartem? W końcu internetowe „trolle” nie do takich rzeczy są zdolne, byle tylko zrobić na złość milionom – przypomnijcie sobie chociażby sprawę strony thesurvivor2299.com i rzekomej zapowiedzi Fallouta 4. Z drugiej strony, skoro już mowa o ostatnim sandboksie Bethesdy, warto pamiętać, że dzięki przeciekom już w 2012 roku znaliśmy miejsce akcji gry. Obyśmy dzisiaj też mieli do czynienia z tak pomyślnym scenariuszem. A na razie pozostaje nam jedynie nadal czekać i „chcieć wierzyć”, że oficjalna zapowiedź Half-Life 3 rzeczywiście jest tak niedaleko, jak podaje NotanaverageAvenger.