Half-Life 3 PC
HL3
Trzecia część bestsellerowej serii FPS-ów, której status pozostaje niejasny. Na przestrzeni lat wokół Half-Life'a 3 narosło wiele nieoficjalnych doniesień, rzadko komentowanych (najczęściej dementowanych) przez firmę Valve.
Half-Life 3 Premiera PC
data nieogłoszona
producent: Valve Corporation wydawca: Valve Corporation Strona oficjalna
Gabe Newell obwinia się o brak dalszego ciągu Half-Life 2. To jego „osobista porażka”, której dzisiaj mocno żałuje
Half-Life 3 zapewni graczowi więcej swobody niż poprzednie odsłony serii Valve, twierdzi znany dataminer
Wkrótce zagramy w prolog fanowskiego Half-Life 2: Episode Three na silniku Unreal
Half-Life 3 to trzecia odsłona bestsellerowego cyklu FPS-ów zapoczątkowanego w 1998 roku. Status tej produkcji pozostaje niejasny, ponieważ odpowiedzialna za rozwój serii firma Valve nigdy oficjalnie go nie potwierdziła.
Pierwsze plotki
W 2011 roku światło dzienne ujrzały pierwsze nieoficjalne doniesienia o tym, że Valve zrezygnowało z pomysłu stworzenia Half-Life 2: Episode Three na rzecz pełnoprawnego Half-Life’a 3. Niedługo później pojawiły się kolejne plotki, zgodnie z którymi proces produkcji miał być na tyle zaawansowany, że aktorzy dubbingowi mieli już zakończyć swoją pracę. Niemniej deweloper szybko zdementował wszystkie te rewelacje.
W końcu głos w sprawie zabrał sam Gabe Newell, czyli szef firmy Valve. Jak wówczas stwierdził, jego zespół nie kwapił się informować na temat postępów w tworzeniu nowego Half-Life’a ze względu na fakt, że projekt nieustannie ewoluował i ulegał rozmaitym przemianom, a próbując być na bieżąco ze wszystkimi informacjami zza kulis, gracze mogliby „oszaleć”.
We wrześniu 2012 roku na jaw wyszły kolejne niepotwierdzone pogłoski dotyczące Half-Life’a 3, głoszące, że tytuł miał zaoferować otwarty świat, a jego premiera mogłaby odbyć się „po 2013 roku”. Sierpień 2013 r. przyniósł następne rewelacje, według których sprawiająca problemy technologia motion capture rzekomo doprowadziła do tego, że dalszy los opisywanej pozycji stanął pod znakiem zapytania.
Half-Life 3 ofiarą nowej polityki Valve
Wreszcie w styczniu 2014 roku gruchnęła wiadomość o tym, że Valve postanowiło skoncentrować się na rozwoju multiplayerowych produkcji oraz platformy Steam. Choć Gabe Newell nie powiedział tego wprost, dla wielu graczy stało się jasne, że ofiarą tej polityki padł projekt Half-Life 3.
Niemniej na następne doniesienia dotyczące tej gry wystarczyło poczekać do maja. Wtedy to dowiedzieliśmy się, że równolegle do trzeciej dużej odsłony przygód Gordona Freemana Valve miało tworzyć także trzecią część serii Left 4 Dead.
Doniesienia rozbudzające wyobraźnię
W styczniu 2016 roku szeregi Valve opuścił Marc Laidlaw, czyli scenarzysta i projektant poziomów w serii Half-Life, który postanowił rozpocząć nowy rozdział w swojej karierze i zająć się samodzielnymi projektami. Zaledwie kilka dni później Internet zalała fala niepotwierdzonych informacji dotyczących Half-Life 3, pochodzących rzekomo od jednego z pracowników firmy Valve.
Z owego przecieku mogliśmy dowiedzieć się między innymi, że Half-Life 2: Episode Three w istocie przekształcił się w Half-Life’a 3, który działałby w oparciu o technologię Source 2. Produkcja miała imponować grafiką, zaawansowaną sztuczną inteligencją, możliwościami destrukcji otoczenia, a także obecnością losowych wydarzeń. Co więcej, prace nad nią były jakoby na tyle zaawansowane, że zdaniem samozwańczego informatora mogłaby ona zadebiutować jeszcze w 2016 roku.
Styczeń 2017 r. przyniósł zaś rewelacje sprzeczne z wcześniej przywołanymi. Zgodnie z wypowiedzią innego anonima, pracując nad nową częścią serii Half-Life, Valve miało eksperymentować na tyle mocno, że tytuł mógłby być RTS-em lub... przygodówką FMV.
Half-Life 3 a Half-Life: Alyx
Wreszcie w marcu 2020 roku, na krótko przed premierą gry Half-Life: Alyx, będącej spin-offem cyklu w wirtualnej rzeczywistości, Robin Walker z Valve zapewnił, że Alyx to powrót firmy do pracy nad serią, a nie jej zwieńczenie.
Niedługo później o powodach, dla których cykl spotkał taki a nie inny los, wypowiedział się Dario Casali, który odpowiedzialnością za ten stan rzeczy obarczył problemy z obraniem zadowalającego kierunku dalszego rozwoju serii. Ponadto tworząc technologię Source 2, zespół nie chciał powtarzać błędów z przeszłości; Half-Life 2 powstawał równolegle do napędzającego go silnika, co znacznie komplikowało cały proces.
Inna sprawa, że sam Gabe Newell odnosił się jakoby krytycznie do marki, wychodząc z założenia, że musi ona służyć do prezentowania nowych technologii, a każda produkcja spod tego szyldu powinna być w pewien sposób przełomowa. W 2021 roku Walker potwierdził, że gra Half-Life: Alyx miała wyprowadzić serię z „narracyjnego limbo”, a jej zakończeniu nadano znaczenie w kontekście całego cyklu.
Ostatnia modyfikacja 27 sierpnia 2024
Tryb gry: single player
Oczekiwania czytelników: 9.7 / 10 na podstawie 111 głosów czytelników.
Wymagania wiekowe Half-Life 3: 18+