Twórca Age of Empires przyznał, że trzecia część serii była błędem
Bruce Shelley to prawdziwa legenda gier strategicznych, co nie przeszkadza mu jednak w krytykowaniu własnych dokonań. W wywiadzie dla serwisu Kotaku wyjaśnił, jakie błędy popełniono przy produkcji Age of Empires III oraz ujawnił nad czym obecnie pracuje.
Bruce Shelley to prawdziwa legenda gier strategicznych, co nie przeszkadza mu jednak w krytykowaniu własnych dokonań. W wywiadzie dla serwisu Kotaku wyjaśnił, jakie błędy popełniono przy produkcji Age of Empires III oraz ujawnił nad czym obecnie pracuje.
Age of Empires III
Shelley stwierdził, że przy produkcji trzeciej części Age of Empires zbyt duży nacisk położono na nowe pomysły, co z perspektywy czasu okazało się olbrzymim błędem. Przystępując do prac studio planowało stworzyć grę, która w 30% zostałaby oparta na dotychczasowych rozwiązaniach znanych z cyklu, w 30% na elementach zapożyczonych z innych gier oraz w 30% na innowacyjnych pomysłach. Gdy zorientowano się, że takie podejście nie przyniesie pożądanych rezultatów, próbowano powrócić do bardziej klasycznych mechanizmów rozgrywki, ale wtedy było już na to za późno. Shelley porównał tę sytuację do dziecka bawiącego się przełącznikami telewizora, które potem nie potrafi przywrócić oryginalnych ustawień obrazu.
Ensemble zdało sobie sprawę, że ich gra jest zbyt odmienna, by być godną kontynuacją Age of Empires, dlatego studio chciało wydać ją pod inną nazwą, ale zgody na to nie wyraził Microsoft. Ostateczny produkt rozczarował wielu fanów, choć trzeba podkreślić, że mimo to okazał się sporym sukcesem finansowym sprzedając się w ponad 2 milionach egzemplarzy.
Bruce Shelley
Obecnie Shelley pracuje dla specjalizującej się w grach facebookowych firmy Zynga. Dotychczas była ona znana głównie z prostych produkcji takich jak FarmVille, ale w ostatnim czasie podjęła próbę zdobycia uznania graczy wymagających bardziej rozbudowanych tytułów. Przykładem tego jest Frontierville, w które Shelley zagrywał się bez opamiętania w zeszłym roku. Warto dodać, że gra ta została zaprojektowana przez Briana Reynoldsa, czyli twórcę tytułów takich jak Civilization II, Alpha Centauri czy Rise of Nations. Dla Zyngi pracuje też studio założone przez byłych członków zespołów odpowiedzialnych za Command and Conquer.
Bruce Shelley zaczął swoją karierę od projektowania planszówek dla Avalon Hill. W 1988 roku dołączył do MicroProse gdzie współpracował z Sidem Meierem przy produkcji gier takich jak F-19 Stealth Fighter, Railroad Tycoon, Covert Action oraz Civilization. W 1995 wraz z Brianem Sullivanem oraz Rickiem Goldmanem założył Ensemble Studios, czyli firmę która dała nam Age of Mythology, Halo Wars oraz oczywiście serię Age of Empires. Po zamknięciu tego studia Shelley współpracował z Ubisoftem przy produkcji siódmej części cyklu The Settlers.