autor: Michał Kułakowski
Tomb Raider – nowe szczegóły dotyczące rozgrywki
Dzięki nowemu demu, udostępnionemu niektórym zachodnim serwisom branżowym, w sieci pojawiło się sporo informacji dotyczących restartu serii Tomb Raider. Do graczy trafiły interesujące szczegóły dotyczące rozgrywki, a także scenariusza gry studia Crystal Dynamics.
Dzięki kilkugodzinnej wersji demonstracyjnej najnowszej odsłony serii Tomb Raider, z którą zapoznało się wielu zachodnich dziennikarzy branżowych, do graczy dotarło spora dawka nowych informacji dotyczących gry, jak również komentarzy jej twórców. Możemy podzielić je na związane stricte z konstrukcją rozgrywki, a także na te dotyczące fabuły i sposobu w jaki będzie ona przedstawiona w trakcie kampanii, trwającej około 12-15 godzin.
Historia przedstawiona w Tomb Raiderze jest całkowitym restartem serii. Lara wraz z przyjaciółmi oraz swoim mentorem wyrusza w podroż, by rozwikłać zagadkę starej japońskiej legendy, co do której skonstruowała oryginalną acz nieakceptowaną przez otoczenie teorię. Statek z ekspedycją rozbija się jednak na samotnej wyspie a przyjaciele zostają rozdzieleni. W trakcie rozgrywki będziemy mieli okazje poznać wydarzenia jakie miały miejsce przed katastrofą łodzi. Zostaną one przedstawione w formie flashbacków, materiałów wideo nagranych na kamerze młodej archeolog, a także dzięki znalezionym osobistym dziennikom i nagraniom audio. Gracze będą mieli minimalny wpływ na fabułę, a samo doświadczenie płynące z obcowania z najnowszym Tomb Raiderem ma być wyjątkowo filmowe, co podkreśli jeszcze w wielu miejscach specyficzna praca kamery.
Przygoda, jaką Lara przeżyje na wyspie, ma ukształtować ją na nowo i postawić przed wieloma wyjątkowo trudnymi wyborami. Gracze będą świadkami jak z rąk dziewczyny ginie pierwszy człowiek i jak to traumatyczne przeżycie wpłynie na nią w dalszej części kampanii. Twórcy zapewniają, że historia jaką opowiadają w grze jest z pewnością bardziej realistyczna niż to do czego zdążył już nas przyzwyczaić cykl. Nie zobaczymy T-reksów lub starożytnych bóstw, ale nie oznacza to, że scenariusz nie zawiera elementów nadprzyrodzonych. Wyspa jaką przyjdzie nam zwiedzić kryje bowiem wiele tajemnic, a jej na wpół szaleni mieszkańcy praktykują dziwne ceremonie i rytuały, których znaczenie nie jest z początku jasne.
W trackie zabawy zdobywamy punkty doświadczenia, otrzymywane za praktycznie każdą akcję w grze. Wykorzystamy je w obozach kupując za nie nowe umiejętności, które podzielono na trzy kategorie – Survivor, Hunter, Brawler. Pierwsza, jak wskazuje nazwa, to typowo survivalowe umiejętności, pozwalające, między innymi, na szybsze wspinanie się czy odblokowujące większą tolerancję na obrażenia. Wydając punkty w drugiej kategorii Lara staje się skuteczniejsza w walce na dystans. Ostatnia ułatwia nam starcia w zwarciu, między innymi, pozwalając unikać ciosów, odskakiwać czy oślepiać wrogów rzucanym piaskiem lub ziemią.
System potyczek zmienił się znacząco w porównaniu do poprzednich odsłon cyklu. W trakcie rozgrywki będziemy walczyli przede wszystkim z dystansu, wykorzystując do tego łuk oraz różnego rodzaju broń palną. Bardzo często skorzystamy z osłon, które pozwolą nam ukryć się przed pociskami wrogów i zregenerować zdrowie. Gameplay czerepie więc sporo z serii Uncharted. Daleko mu jednak do rozwiązań z znanych z typowych shooterów. Zazwyczaj staniemy naprzeciw maksymalnie kilku przeciwników. Nie należy spodziewać się więc dziesiątek uzbrojonych po zęby oponentów, na których zużywać trzeba wiele wiader amunicji. Dodatkowo, w niektórych momentach gry będziemy działali w ukryciu, korzystając z kontekstowego systemu skradania się. Co ciekawe, podobnie jak w trzeciej części Assasin`s Creed, możemy polować na dziką zwierzynę, zamieszkującą wyspę. Na razie nie wiadomo jednak, jaki pożytek przyniesie nam tego typu zajęcie. Broń zmodyfikujemy na różne sposoby dzięki przedmiotom znalezionym lub zabranym pokonanym przeciwnikom, dodając np. nowe rodzaje pocisków czy strzał.
Kolejne główne poziomy są półotwartymi hubami, z których przedostańmy się do mniejszych liniowych lokacji. Do poszczególnych hubów będziemy mogli wracać, na każdym etapie gry. Możliwość ta okaże się przydatna, bowiem zdobywając nowe umiejętności czy sprzęt, taki jak wspinaczkowy czekan, dostaniemy się do wcześniej niedostępnych fragmentów plansz. Każdy z poziomów zawierać ma także opcjonalny grobowiec, zawierający proste logiczne zagadki, na którego końcu znajdziemy skarb. Kolekcjonerskich przedmiotów ma być zresztą znacznie więcej. W dobrze ukrytych miejscach znajdziemy relikty, a także dzienniki i inne niespodzianki.
Przedstawiciele Crystal Dynamics milczą na razie w sprawie ewentualnego trybu kooperacji lub rozgrywek wieloosobowych, ale wypowiedzieli się na temat pecetowej wersji tytułu. Dyrektor kreatywny studia, Noah Hughes, stwierdził, że czułby się źle gdyby wprowadził na rynek produkcję, nie będąca w stanie wykorzystać pełni mocy platform na jakie trafia. Wie, iż cykl Tomb Rider, nawet bardziej niż przypadku innych serii, cieszy się popularnością wśród pecetowców i uważa ich za wyjątkowo dużą i istotną część odbiorców tytułu, nad którym pracuje. Niestety, nie podał żadnych technicznych szczegółów ani nie potwierdził czy posiadacze komputerów liczyć mogą na jakieś specyficzne bonusy, związane np. z oprawą graficzną.
Zapowiedziany w grudniu 2010 roku, Tomb Raider zadebiutuje w sklepach 5 marca i pojawi się na komputerach PC oraz konsolach Xbox 360 i PlayStation 3. W nowej odsłonie Tomb Raidera poznajemy jeszcze niedoświadczoną i nieopierzoną bohaterkę, której statek rozbija się na tropikalnej wyspie na Oceanie Spokojnym. Na miejscu będzie musiała walczyć o przetrwanie, mierząc się wieloma niebezpieczeństwami i to nie tylko tymi związanymi z głodem czy nieubłaganą naturą.
- Zapowiedź – Nowa gra z serii Tomb Raider, czyli brutalny restart przygód Lary Croft
- Tomb Raider z gamescomu 2012 - Lara Croft walczy o przetrwanie
- Oficjalna strona gry