autor: Kamil Zwijacz
Wielomilionowa sprzedaż Tomb Raider i Rise of the Tomb Raider
Szef firmy Square Enix wyjawił w rozmowie z dziennikarzem serwisu GamesIndustry.biz najnowsze wyniki sprzedaży gier Tomb Raider i Rise of the Tomb Raider. Wydawca ma powody do zadowolenia.
- przed Tomb Raiderem z 2013 roku postawiono zbyt wysokie wymagania sprzedażowe;
- ostatecznie gra rozeszła się w 11 mln egzemplarzy i do dziś sprzedaje się dobrze;
- Rise of the Tomb Raider trafił do sklepów w liczbie blisko 7 milionów egzemplarzy;
- wydawca jest zadowolony z rozwoju serii.
W serwisie GamesIndustry.biz ukazał się wywiad z Yosuke Matsudą – szefem firmy Square Enix. Podczas rozmowy poruszono przede wszystkim kwestię serii Tomb Raider, która jest jedną z najważniejszych marek wydawcy. Zapewne pamiętacie, że wydany w marcu 2013 roku Tomb Raider, choć w ciągu kilku pierwszych tygodni znalazł prawie 3,5 miliona nabywców, to i tak nie spełnił oczekiwań finansowych i zaczął przynosić zyski dopiero pod koniec 2013 roku. Matsuda wyjaśnił, że gdy przejął stanowisko prezesa firmy w 2013 roku, sytuacja nie była najlepsza i dlatego też przed nowymi przygodami Lary postawiono bardzo wysokie wymagania sprzedażowe. Patrząc na sytuację z perspektywy czasu uważa, że żądano od tej gry zbyt wiele.
Na szczęście ostatecznie wszystko ułożyło się bardzo dobrze i obecnie firma jest zadowolona z rozwoju marki. Potwierdzają to też ujawnione wyniki sprzedaży. Tomb Raider rozszedł się do dziś w ponad 11 milionach egzemplarzy, z czego około 5 milionów przypada na wersję PC-tową. Zadowalający rezultat odniosła także kontynuacja zatytułowana Rise of the Tomb Raider, którą wysłano do sklepów w liczbie blisko 7 milionów egzemplarzy (według Steam Spy grę w swojej bibliotece ma około 2 miliony użytkowników Steama). To znacznie mniej niż poprzedniczka, ale gra jest na rynku dopiero od listopada 2015 roku, a dodatkowo na początku dostępna była jedynie na konsolach Xbox One i Xbox 360. Po kilku miesiącach pojawiła się na PC-tach, a dopiero niemal rok po debiucie trafiła do posiadaczy konsoli PlayStation 4.
Co ciekawe, prezes Square Enix wspomniał również, że życie ich produktów się wydłuża i taki Tomb Raider do dziś ma spory wpływ na wyniki finansowe firmy. Podobnie sytuacja ma się z Just Cause 3, które, choć nie było wielkim hitem, to niemal dwa lata po premierze nadal sprzedaje się dobrze, a przy tym nie generuje „żadnych kosztów amortyzacji”. Budowanie katalogu takich starszych, ale wciąż dochodowych tytułów jest „bardzo ważne dla naszego modelu biznesowego”.
Krótko pisząc, mimo że nie powiedziano tego wprost, możemy śmiało zakładać, że w przyszłości ukaże się i kolejny Tomb Raider (ma nim być Shadow of the Tomb Raider), i następne Just Cause, i Deus Ex, o czym zresztą pisaliśmy wczoraj.