psychologia gracza - newsy i ciekawostki
Przejść to za mało. Jak gry pomagają w wymaganiu od siebie więcej
Jakub Mirowski, 3 września 2023, 11:30
Gry wideo to jedyne medium, które pozwala obcować ze sobą w sposób całkowicie różny od tego, jaki przewidzieli jego twórcy – co prowadzi do polowania na glitche, absurdalnych speedrunów, a czasem do wyzwań otwarcie romansujących z masochizmem.
Gracze są lepsi w podejmowaniu decyzji, te badania to potwierdzają
Damian Miśta, 26 lipca 2022, 14:42
Najnowsze badania pokazują, że granie w gry pozytywnie wpływa na pracę mózgu. Gracze doskonale radzą sobie w zadaniach wymagających podejmowania decyzji z wykorzystaniem mechanizmów sensomotorycznych, więc gry mogą mieć nowe zastosowania.
Valve poszukuje kolejnego psychologa, aby pomógł w stworzeniu gier pokroju Half-Life: Alyx
Karol Laska, 5 stycznia 2021, 17:49
Wykwalifikowany psycholog pilnie poszukiwany przez Valve! Między innymi po to, by użyczył swojego doświadczenia w kreacji jeszcze głębszych przeżyć growych nowej generacji.
Brutalne gry nie podnoszą poziomu agresji - wyniki badań
Arkadiusz Strzała, 30 grudnia 2020, 13:53
To niemal temat tabu dla środowiska graczy – możliwy wpływ przemocy w grach na zachowanie młodych (i nie tylko) osób. Jednak wyniki najnowszych, wieloletnich badań wreszcie dają odpowiedź na to zagadnienie.
Gry mogą pozytywnie wpływać na samopoczucie - twierdzą specjaliści z Oksfordu
Miłosz Szubert, 16 listopada 2020, 14:20
Specjaliści z Uniwersytetu Oksfordzkiego postanowili przebadać grupę 3 274 graczy, którzy bawili się w Animal Crossing: New Horizons oraz Plants vs Zombies: Battle for Neighborville. Okazało się, że byli oni szczęśliwsi niż ci, którzy tego nie robili. Naukowcy podejrzewają, że może być to zasługa funkcji społecznościowych obecnych w obu produkcjach.
Gry wideo promują czytanie i pisanie - wyniki brytyjskiej ankiety
Jakub Błażewicz, 12 sierpnia 2020, 20:13
Brytyjska organizacja charytatywna National Literacy Trust opublikowała wyniki ankiety dotyczącej relacji między graniem a czytelnictwem. Z badania wynika, że granie może stanowić zachętę do rozwijania umiejętności związanych z pisaniem i czytaniem oraz empatii.
Ankieta na temat zaburzeń grania ujawnia najbardziej uzależniające gry
Piotr Doroń, 13 stycznia 2020, 12:37
Serwis Clutch przeprowadził ankietę na temat „zaburzeń grania”, nowej jednostki chorobowej, która trafi do Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób w 2022 roku. Dzięki niemu poznaliśmy potencjalnie najbardziej uzależniające gry.
Obsesyjne granie nie jest chorobą – przekonuje Uniwersytet Oksfordzki
Krystian Pieniążek, 22 października 2019, 16:43
Z badań przeprowadzonych przez Oxford Internet Institute wynika, że obecnie brakuje dowodów na to, by nadmierne granie uznać za chorobę. Zamiast tego ich autorzy przekonują, iż jest ono zaledwie symptomem szerszych problemów niezwiązanych z grami wideo.
Przedstawiciele branży chcą usunięcia zaburzeń grania z listy chorób
Bartosz Krawcewicz, 29 maja 2019, 17:03
W odpowiedzi na decyzję Światowej Organizacji Zdrowia o zaklasyfikowaniu uzależnienia od gier jako choroby, amerykańskie stowarzyszenie ESA w porozumieniu z kilkoma innymi instytucjami wydało oświadczenie nawołujące do wycofania kontrowersyjnego zapisu.
Nadmierne granie oficjalne uznane za chorobę
Adrian Werner, 26 maja 2019, 08:55
Międzynarodowa Organizacja Zdrowia oficjalnie przyjęła nową wersję Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób. Wśród schorzeń znalazło się kontrowersyjne zaburzenie grania.
Granie jako choroba oficjalnie od przyszłego roku?
Jakub Błażewicz, 18 czerwca 2018, 20:36
Międzynarodowa Organizacja Zdrowia dodała "zaburzenie grania" do projektu Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób. Tym samym od przyszłego roku intensywną zabawę w grach wideo będzie można oficjalnie uznać za schorzenie, mimo sprzeciwu wielu organizacji i badaczy.
Gry jak kokaina? Zaburzenia grania bliskie wpisania na oficjalną listę uzależnień
Bartosz Świątek, 28 grudnia 2017, 11:59
Tzw. zaburzenia grania (ang. gaming disorder) prawdopodobnie zostaną uznane za oficjalne uzależnienie. Taki zapis znalazł się w projekcie Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób na rok 2018.
"Nie mam czasu na granie", czyli kilka słów o graczu dorosłym
Bartłomiej Kita, 30 maja 2014, 16:45
Kilka słów na temat metamorfozy, jaką przechodzi gracz, gdy kończy edukację, a zaczyna 'dorosłe' życie pełne nowych obowiązków. Frustracja, żal i przygnębienie, czy raczej spokojne podejście do tego, co czeka kiedyś każdego gracza? Koniec z grami? W życiu! To po prostu spokojna ich degustacja, a nie obżeranie się czym wlezie.
Nie będziemy przecież grać za darmo!
Oskar Kalarus, 7 marca 2014, 19:44
Próba wytłumaczenia, w oparciu o eksperyment psychologiczny, jak achievementy zepsuły dzisiejsze gry wideo.