Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 26 maja 2019, 08:55

autor: Adrian Werner

Nadmierne granie oficjalne uznane za chorobę

Międzynarodowa Organizacja Zdrowia oficjalnie przyjęła nową wersję Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób. Wśród schorzeń znalazło się kontrowersyjne zaburzenie grania.

Dokument wejdzie w życie 1 stycznia 2022 roku. - Nadmierne granie oficjalne uznane za chorobę - wiadomość - 2019-05-28
Dokument wejdzie w życie 1 stycznia 2022 roku.

W zeszłym roku informowaliśmy, że Światowa Organizacja Zdrowia (World Health Organization, w skrócie WHO) rozważa dodanie „zaburzenia grania” (ang. gaming disorder) do Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób. Na nic zdały się sprzeciwy organizacji powiązanych z grami, a także wielu osób zajmujących się badaniem ich wpływu na psychikę. Propozycja została właśnie oficjalnie zaakceptowana.

WHO przyjęło ostateczną wersję jedenastej Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób (ICD-11), a w tekście tym znalazło się właśnie zaburzenie grania. Definicja tego schorzenia obejmuje następujące trzy objawy:

  1. osłabiona kontrola nad graniem, obejmująca takie aspekty jak częstotliwość zabawy, jej długość, intensywność rozgrywki czy podejmowanie decyzji o jej zakończeniu;
  2. nadawanie grom coraz wyższego priorytetu aż do momentu, w którym zaczynają one górować nad innymi sprawami życiowymi i codziennymi aktywnościami;
  3. kontynuacja lub eskalacja grania mimo spostrzeżenia negatywnego wpływu na życie, w tym na karierę, stosunki rodzinne, edukację czy interakcje społeczne.

Aby zdiagnozować zaburzenie grania, te objawy muszą się uwidaczniać w skali 12 miesięcy, choć możliwe jest skrócenie tego okresu w przypadku wystąpienia „poważnych symptomów”.

Dzięki szalonemu sukcesowi Fortnite uzależnienie od gier znowu stało się gorącym tematem. - Nadmierne granie oficjalne uznane za chorobę - wiadomość - 2019-05-28
Dzięki szalonemu sukcesowi Fortnite uzależnienie od gier znowu stało się gorącym tematem.

Światowa Organizacja Zdrowia wytłumaczyła, że decyzję o dodaniu zaburzenia grania do Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób podjęto po szerokich konsultacjach z ekspertami z wielu dziedzin i dokładnym zbadaniu dostępnych dowodów.

ICD-11 wejdzie w życie 1 stycznia 2022 roku. Od tego momentu kraje będące członkami WHO będą miały obowiązek korzystania z tej wersji klasyfikacji chorób podczas podejmowania decyzji związanych z opieką medyczną. Ponadto mają przekazywać Światowej Organizacji Zdrowia informacje dotyczące zdrowia swoich obywateli, wykorzystując definicje zawarte w dokumencie.

Przyjęcie takiej wersji IDC-11 nie jest specjalnym zaskoczeniem. W ostatnich kilkunastu miesiącach uzależnienie od gier znowu stało się gorącym tematem. Głośno było o przypadkach osób, które zbyt mocno zaangażowały się w Fortnite. Coraz częściej mówi się również o bardziej restrykcyjnych prawnych rozwiązaniach w kwestii lootboksów, których wpływ na graczy przypomina hazard.

  1. Oficjalna strona Światowej Organizacji Zdrowia
  2. Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób IDC-11

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej