Gracze są lepsi w podejmowaniu decyzji, te badania to potwierdzają
Najnowsze badania pokazują, że granie w gry pozytywnie wpływa na pracę mózgu. Gracze doskonale radzą sobie w zadaniach wymagających podejmowania decyzji z wykorzystaniem mechanizmów sensomotorycznych, więc gry mogą mieć nowe zastosowania.
Źródło:Unsplash autor:Erik Mclean
Badanie naukowców z Uniwersytetu Stanowego w Georgii wskazuje, że gry wideo polepszają pracę mózgu w jego istotnych rejonach. Gracze osiągają lepsze wyniki w czynnościach zmysłowo-ruchowych.
Jak przeprowadzono badania?
W projekcie uczestniczyło 47 osób w wieku studenckim. 28 z nich to regularni gracze. Do badania wykorzystano funkcjonalny rezonans magnetyczny. Poddani badaniu kładli się wewnątrz fMRI, gdzie obserwowali wyświetlające się ruchome punkty. Zadaniem poddanych badaniu było użycie odpowiedniego przycisku w celu wskazania kierunku animacji lub wstrzymanie się od podjęcia decyzji w razie jej nieaktywności. Gracze pokonali konkurencję.
Wyniki uzyskane dzięki fMRI pozwoliły na prześledzenie pracy mózgu uczestników badania. Wygrani odznaczali się zwiększoną aktywnością w pewnych rejonach mózgu. Było to pozytywnie skorelowane z ich efektywnością i precyzją. Przy tym ich wyniki w obu kwestiach nie wskazują, że gracze tracą w pomiarze tych parametrów.
Krótko – gracze są po prostu lepsi
Badacze, publikując wyniki, wskazali, że gracze są dobrymi kandydatami do treningu poznawczego w zakresie podejmowania decyzji. Zwyczajnie nie ma tu miejsca na głosy sprzeciwu i powodów ku krytyce graczy.
Wyniki te wskazują, że granie w gry potencjalnie wzmacnia kilka podprocesów w pracy mózgu dla odczuwania, percepcji i odwzorowywania działań w celu poprawy umiejętności w podejmowaniu decyzji.
Odkrycia te zaczynają wyjaśniać, w jaki sposób granie w gry wideo zmienia mózg ku jego poprawie w wykonywaniu działań i potencjalnych następstw ku lepszemu wykonywaniu specyficznych zadań.
Badacz Mukesh Dhamala widzi przyszłość dla gier wideo:
Granie w gry może być efektywnie wykorzystywane do np. polepszenia sprawności w podejmowaniu decyzji i interwencji terapeutycznych (…).