Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 26 lipca 2022, 14:42

autor: Damian Miśta

Gracze są lepsi w podejmowaniu decyzji, te badania to potwierdzają

Najnowsze badania pokazują, że granie w gry pozytywnie wpływa na pracę mózgu. Gracze doskonale radzą sobie w zadaniach wymagających podejmowania decyzji z wykorzystaniem mechanizmów sensomotorycznych, więc gry mogą mieć nowe zastosowania.

Źródło:Unsplash autor:Erik Mclean

Badanie naukowców z Uniwersytetu Stanowego w Georgii wskazuje, że gry wideo polepszają pracę mózgu w jego istotnych rejonach. Gracze osiągają lepsze wyniki w czynnościach zmysłowo-ruchowych.

Jak przeprowadzono badania?

W projekcie uczestniczyło 47 osób w wieku studenckim. 28 z nich to regularni gracze. Do badania wykorzystano funkcjonalny rezonans magnetyczny. Poddani badaniu kładli się wewnątrz fMRI, gdzie obserwowali wyświetlające się ruchome punkty. Zadaniem poddanych badaniu było użycie odpowiedniego przycisku w celu wskazania kierunku animacji lub wstrzymanie się od podjęcia decyzji w razie jej nieaktywności. Gracze pokonali konkurencję.

Wyniki uzyskane dzięki fMRI pozwoliły na prześledzenie pracy mózgu uczestników badania. Wygrani odznaczali się zwiększoną aktywnością w pewnych rejonach mózgu. Było to pozytywnie skorelowane z ich efektywnością i precyzją. Przy tym ich wyniki w obu kwestiach nie wskazują, że gracze tracą w pomiarze tych parametrów.

Krótko – gracze są po prostu lepsi

Badacze, publikując wyniki, wskazali, że gracze są dobrymi kandydatami do treningu poznawczego w zakresie podejmowania decyzji. Zwyczajnie nie ma tu miejsca na głosy sprzeciwu i powodów ku krytyce graczy.

Wyniki te wskazują, że granie w gry potencjalnie wzmacnia kilka podprocesów w pracy mózgu dla odczuwania, percepcji i odwzorowywania działań w celu poprawy umiejętności w podejmowaniu decyzji.

Odkrycia te zaczynają wyjaśniać, w jaki sposób granie w gry wideo zmienia mózg ku jego poprawie w wykonywaniu działań i potencjalnych następstw ku lepszemu wykonywaniu specyficznych zadań.

Badacz Mukesh Dhamala widzi przyszłość dla gier wideo:

Granie w gry może być efektywnie wykorzystywane do np. polepszenia sprawności w podejmowaniu decyzji i interwencji terapeutycznych (…).

Damian Miśta

Damian Miśta

Na GRYOnline.pl udziela się od lipca 2022 roku. Najczęściej publikuje artykuły o nowinkach w świecie technologii ze względu na zainteresowanie sprzętem elektronicznym i zmieniającą się rzeczywistością, jednak zdarza mu się również podejmować tematy związane z grami i filmami. Poza tym chętnie wybiera się w podróż do minionych epok. Do gier i pisania ciągnęło go od młodych lat, więc kończył różne tytuły, żeby je później amatorsko recenzować. Zna wszystkie zakamarki Khorinis, a serię przygód Indiany Jonesa powtarzał wiele razy.

więcej