Swen Vincke widzi pozytywy w rewolucji AI. Twórca Baldur's Gate 3 rzucił też nieco więcej światła na przyszłość Larian Studios
Swen Vincke twierdzi, że w gamedevie jest aktualnie tak dużo pracy, że pomoc ze strony AI jest mile widziana. Jednocześnie twórca Baldur’s Gate 3 wskazuje na ograniczenia sztucznej inteligencji.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w gamingu to temat, który od wielu miesięcy jest szeroko komentowany nie tylko przez graczy, ale przede wszystkim przez przedstawicieli gamedevu. Jakiś czas temu prezes Square Enix zapowiedział, że firma zamierza „agresywnie” stosować AI w przypadku produkcji i wydawania gier. Teraz głos w sprawie zabrał twórca Baldur’s Gate 3, Swen Vincke.
Szef Larian Studios udzielił wywiadu redakcji serwisu IGN. Poruszono w nim temat automatyzacji procesu tworzenia gier. Deweloper wyjaśnił, że zdaje sobie sprawę z kontrowersji, jakie wywołuje AI, ale on sam traktuje sztuczną inteligencję jako zwykłe narzędzie, które może znacznie odciążyć i tak mających już pełne ręce roboty twórców. Vincke podkreślił jednak, że raczej nie widzi szans w tym, aby AI kiedykolwiek mogła zastąpić człowieka w pracach wymagających kreatywnego podejścia.
Sztuczna inteligencja to bardzo obszerny temat. Krytykowana jest AI generatywna, ale istnieje cała masa innych obszarów, w których naprawdę chcesz, aby sztuczna inteligencja uczestniczyła w procesie. Moje stanowisko w sprawie AI jest więc naprawdę proste. Jest to narzędzie, którego używamy, aby wspomóc i przyspieszyć produkcję. Mamy tak dużo pracy, że chętnie skorzystamy z pomocy czegokolwiek. Nie sądzę jednak, by kiedykolwiek udało się zastąpić kreatywną stronę procesu produkcji i ręczę za to – tłumaczył.
Na dowód tych słów Vincke przywołał przykład Larian Studios, które zamiast wykorzystać AI do tworzenia grafik koncepcyjnych, uzupełniło braki kadrowe, zatrudniając w tym celu 15 specjalistów.
Grafiki koncepcyjne są przedmiotem ostrej krytyki ze względu na takie programy jak Midjourney. Właśnie wprowadziliśmy do naszego zespołu 15 artystów koncepcyjnych. A więc jest to dokładnie odwrotność tego, czego można się spodziewać, prawda? – dodał twórca.
Oprócz tego belgijskie studio zainwestowało w wykwalifikowanych scenarzystów, chociaż mogło skorzystać z narzędzi takich jak ChatGPT.
Widoki na przyszłość i przyczyny porzucenia DnD
Oczywiście w rozmowie nie mogło też zabraknąć tematu Baldur’s Gate 3 i przyszłych projektów Larian Studios. Vincke zdradził, że zespół ma w planach dwie kolejne gry. Z tego powodu chce już zakończyć swoją przygodę z BG3 i „przekazać pałeczkę innej ekipie, która przyjmie to niesamowite dziedzictwo”.
W tym samym wywiadzie Vincke wyjaśnił, że do rezygnacji z BG doszło dlatego, że Larian Studios chce się rozwijać i próbować nowych rzeczy, które nie są możliwe z systemem Dungeons & Dragons 5e.
Tworzenie D&D wiązało się z wieloma ograniczeniami – piąta edycja nie jest łatwym systemem do przeniesienia na grunt gry wideo, a my mieliśmy wszystkie te pomysły na nową mechanikę walki, które chcieliśmy wypróbować, i nie były one kompatybilne. Widzieliśmy, że zespół robił to, ponieważ wszyscy uważali, że musimy to zrobić.