Patch 8 do Baldur's Gate 3 wreszcie jest dostępny. Swen Vincke nie kłamał, ostatnia aktualizacja do hitowego RPG Larian jest olbrzymia
Ostatni duży patch do Baldur's Gate 3 jest już dostępny. W ramach pożegnania studio zadbało nawet o fantastyczny animowany trailer, w którym wziął udział sam Swen Vincke.

To już koniec. Zgodnie z zapowiedziami, Larian Studios wypuściło dziś ostatnią dużą aktualizację do Baldur’s Gate 3 – Patch 8, który oficjalnie zamyka rozwój gry. Na pożegnanie zespół przygotował nawet animowany zwiastun stworzony we współpracy ze Spud Gun Studios. W klipie nie zabrakło znajomych twarzy, a gościnnie pojawia się nawet sam Swen Vincke – i to w swojej pierwszej animowanej roli.
Patch 8 – co nowego?
Patch 8 został ogłoszony w grudniu 2024 r. Od tamtej pory informowaliśmy Was na bieżąco o wszystkich nowościach, które studio zapowiadało w ramach tej olbrzymiej aktualizacji. Niemniej warto w dużym skrócie przypomnieć, co łatka dodaje do gry.
- Pełny cross-play pomiędzy PC, MacOS, PS5 i Xboxami – z zachowaniem progresji między platformami. Warto zaznaczyć, że wszyscy gracze korzystający z modów w trybie cross-play muszą mieć identyczny zestaw modyfikacji, by dołączyć do wspólnej gry.
- Tryb fotograficzny – pozwalający ustawiać bohaterów w rozmaitych pozach, manipulować kamerą, a ponadto korzystać z filtrów i naklejek (ponad 300).
- 12 nowych podklas – po jednej dla każdej klasy postaci. Znajdziemy tu m.in. Path of the Giant Barbarian, Swashbucklera, Hexblade’a czy Way of the Drunken Master – wszystkie podklasy opisywaliśmy na przestrzeni ostatnich miesięcy.
- Karty Steam – można już zbierać karty, tworzyć odznaki oraz emotki na Steamie.
- Ulepszony toolkit moderski – oferuje teraz m.in. świeże funkcje UI dla twórców (Larian podkreśla, że dobrze by było, aby każdy moder zerknął na najnowsze wytyczne).
Swen Vincke nie kłamał
Swen Vincke nie przesadzał, pisząc ostatnio w odniesieniu do Patcha 8, że „gdyby istniał przewodnik Michelin po aktualizacjach, dałby 3 gwiazdki”. Lista wszystkich zmian i kluczowych poprawek w najnowszej łatce jest horrendalnie długa. Poniżej znajdziecie zaś ich skrótowe ujęcie.
- Poprawki licznych mechanik, wyeliminowanie błędów związanych z przedmiotami, ulepszenia pathfindingu i interakcji w walce.
- Poprawki w balansie i eliminacja błędów wywołujących walkę bez powodu, dostosowanie mechanik potyczek w Honour Mode.
- Większa stabilność modów.
- Lepsza optymalizacja.
- Dopracowanie niektórych dialogów.
- Ulepszenia interfejsu, świeże animacje dla stworzeń (np. koboldów, harpii).
- Dodano nowe elementy dźwiękowe (np. easter egg song), poprawiono animacje niektórych obiektów w przerywnikach filmowych.
Larian kończy z Baldur’s Gate 3 i rusza dalej
Larian Studios po raz kolejny oznajmiło, że Patch 8 to ostatnia aktualizacja wprowadzająca świeżą zawartość. Nie ma więc co liczyć na kolejne wątki fabularne, mechaniki czy funkcje. Twórcy uznali opowieść za zamkniętą – i przyznali, że czas ruszyć dalej. Jak napisali w oficjalnym komunikacie, odwołując się do słów Swena Vinckego z zeszłego roku:
[…] nadszedł czas, aby zespół wrócił do jaskini i powiesił zbroję na ścianie, a potem skupił się na dostarczeniu Wam naszego następnego projektu.
Wciąż będą powstawały łatki korygujące błędy, ale jeśli chodzi o większe zmiany – to koniec. Zespół już pracuje nad kolejnym projektem, o którym na razie nie wiemy zbyt wiele.